Ønsker kompetansekrav for montering av rekkverk på veien
I Sverige kreves det kompetansebevis for å installere sikkerhetsutstyr i trafikken, som rekkverk, støtdempere, enderekkverk og rekkverks-overganger. Og våre naboer har over flere år drevet å utdannet rekkverksmontører.
- Et legitimt krav, da de er viktige sikkerhetsprodukter som vil redde liv langs veiene våre, når de er brukt og montert riktig, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen.
- En feil installert eller plassert rekkverk utgjør i stedet en ulykkesrisiko og gir en falsk følelse av sikkerhet. I Norge har det per dags dato ikke vært noe krav til utdanning av montører av rekkverk. Vi ønsker slike krav og vi vil ta initativet til at det blir endret også her i Norge, fortsetter Tangstad-Holdal.
Den 5. februar starter de opp med det første grunnleggende kurset for rekkverksmontører på Gardemoen. Per i dag er det 30 personer som har meldt seg på kurset.
Etter eget ønske fra flere aktører i rekkverksbransjen startet Trafikksikkerhetsforeningen arbeidet med å kartlegge krav og behovene for kompetanse for rekkverksmontører i Norge. Statens vegvesen ved Vegdirektoratet har i møter med foreningen ønsket slike kurs velkommen.
Ulykkesgranskerne i Vegvesenet undersøkte alle dødsulykker ved bruer i perioden 2005–2014, der rekkverket kan ha hatt betydning for utfallet. I 33 ulykker med til sammen 37 omkomne var feil eller mangler ved rekkverket en medvirkende årsak til den dødelige utgangen.
- Rekkverket skal være en barriere for å hindre at det som allerede er en ulykke, utvikler seg til å bli en alvorlig ulykke. Dette stiller store krav til kompetanse hos de som skal ta de rette valgene for at vi skal få trygge veier. Valg som kan bety forskjellen mellom liv og død, avslutter Geirr Tangstad-Holdal
Skal vi nå målene i nullvisjonen kan vi ikke tillate å ha mennesker til å montere livreddende sikkerhetsutstyr, som ikke har kompetanse til å forstå konsekvensene av det de gjør. Vi ville aldri tillatt en ufaglært å ta overhalingen av bremsene på bilen. Og det er en selvfølge at det er en fagutdannet elektriker som utfører elektriske installasjoner i huset. Hvordan kan vi da tillate at Per eller Kari som driver hobbybutikken nede i gata skal kunne ha lov til montere rekkverk? En sikkerhetskonstruksjon som skal redde liv. Kravene til kompetanse må også innføres for montering av rekkverk.
Nøkkelord
Kontakter
Geirr Tangstad-HoldalDaglig leder
Tel:401 30 800post@tsforeningen.nowww.samferdselsblogen.noBilder
Om Trafikksikkerhetsforeningen
TSF en forening med et bredt fokus på fysisk sikre og trygge trafikkmiljø.
TSF skal ha fokus på alle bransjer som jobber med fysiske sikkerhetstiltak langs våre veger, både for de som ferdes på eller langs vegen og de som arbeider på og ved vegen.
TSF skal arbeide for at de beste løsningene blir valgt basert på kunnskap og erfaring, og at fysisk vegsikring får det fokuset som er nødvendig for å bli tatt tilstrekkelig på alvor.
Følg pressemeldinger fra Trafikksikkerhetsforeningen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trafikksikkerhetsforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Trafikksikkerhetsforeningen
NCC Industry blir medlem i Trafikksikkerhetsforeningen7.12.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
NCC blir medlem i Trafikksikkerhetsforeningen og skal bidra i organisasjonens arbeid med å styrke sikkerheten i forbindelse med veiarbeid.
Trafikksikkerhetsforeningen: Ta vare på hverandre i sommertrafikken13.7.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommeren er høysesong for dødsulykker i trafikken. De siste fem årene (2018-2022) har det i gjennomsnitt blitt drept 32 personer, 244 har blitt hardt skadd og totalt 1394 skadde i alt i sommertrafikken hvert år, ifølge tall fra SSB. - Tallene gjør inntrykk sier daglig leder Geirr Tangstad-Holdal i Trafikksikkerhetsforeningen.
Doble bøter, mer og uavhengig kontroll av veiarbeid29.6.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Med sommeren kommer mer veiarbeid, samtidig som trafikken øker. Sommermånedene er den tiden på året det skjer flest alvorlige ulykker. De siste fem årene (2018-2022) har det i gjennomsnitt blitt drept 32 personer, 244 har blitt hardt skadd og totalt 1394 skadet i alt i sommertrafikken hvert år.
Den nasjonale Vegsikringskonferansen 20237.2.2023 10:50:20 CET | Pressemelding
For femte gang arrangerer Trafikksikkerhetsforeningen Den nasjonale Vegsikringskonferansen den 8. og 9. februar 2023 på Gardermoen. Vegsikringskonferansen 2023 vil ha hovedfokus på trygge trafikkmiljø og midlertidig sikring av arbeidssteder ute i veitrafikken.
Nå må vi ta ansvaret for trafikksikkerheten27.9.2022 10:30:55 CEST | Pressemelding
I Norge baseres trafikksikkerhetsarbeidet på nullvisjonen. Målet er med andre ord ganske enkelt: I veitrafikken skal det ikke skje ulykker der personer blir hardt skadde eller mister livet. Signalene fra Samferdselsdepartementet angående kommende forslag til statsbudsjettet gir grunn til bekymringer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom