Nye E18 Rugtvedt-Dørdal - slik hensyntas viltet
- Etter åpningen 2.desember har det pågått arbeider med sideveien i området. Det manglet dermed 70 m med ekstragjerde sør for Langrønningen viltovergang hvor denne elgen kom inn. Dette ble umiddelbart tettet med midlertidig netting- og anleggsgjerde og vil stå slik over nyttår. Etter det vil det bli montert permanent gjerde også i dette området. Ekstragjerdet er satt opp etter råd fra blant annet viltnemda, sier Jørn Rinde, utbyggingssjef E18 Rugtvedt-Dørdal.
På hele strekningen er det kameradekning og regulerbare fartsgrenseskilt med muligheter for raskt å kunne senke fartsgrensen ved denne typen hendelser på eller ved veien. Det er også friteksttavler i hver retning der Veitrafikksentralen kan gi trafikantene aktuell og relevant informasjon.
-Det er gjort mange tiltak for å redusere sannsynligheten for slike hendelser. Gjennom hele prosjektperioden har det vært tett kontakt og samarbeid med viltmyndighetene. Vi baserer også tiltak på anbefalinger fra Faun AS som har høy viltfaglig kompetanse. Vi mener derfor at vilthensyn er godt ivaretatt både i planleggingen, prosjekteringen og gjennomføringen av utbyggingen av veien. Det er vel også slik at det kan ta noe tid før viltet har funnet de nye passasjene som er etablert, sier Magne Ramlo, prosjektdirektør E18 Langangen-Grimstad.
I tillegg til viltgjerdene er veien bygget med to viltoverganger og mange viltunderganger. Det er dessuten fire kulverter for landbruksveier der dyr også kan passere.
-I kryssområdene på Rugtvedt og Langrønningen er det sideveier som fører inn til firefeltsveien og det er en mulighet for viltet å følge disse veiene. Dette er en utfordring som er vanskelig å løse, sier Rinde.
På Rugtvedt er det to brøytebommer inn til firefeltsveien som skal benyttes i forbindelse med brøyting av ramper. Disse er det mulig for viltet å hoppe over. Det vurderes derfor å stenge disse helt med nettingporter.
- Alle gjerder og porter langs E18 Rugtvedt-Dørdal er nå tettet. Risa AS har ansvaret for drift og vedlikehold av den nye veien. Etter nyttår skal vi sette oss ned med Risa AS og viltnemda for å vurdere om det er nødvendig med ytterligere tiltak for å unngå tilsvarende hendelser i framtiden. Det er også viktig å ta med oss disse erfaringene inn i videre planlegging på øvrige E18-strekninger, sier Ramlo.
Nøkkelord
Kontakter
Imi VeggeKommunikasjonsrådgiver
Ansvarsområde E18 Grimstad-Langangen
Bilder
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom