Go-Ahead Norge AS

Go-Aheads første driftsdøgn: fornøyde passasjerer og nær 100 prosent punktlighet

16.desember, Stavanger. Go-Ahead skrev norsk jernbanehistorie da det første Sørtoget rullet ut fra Stavanger stasjon søndag 15. desember. Serviceinnstilte konduktører og lokførere sørget sammen med resten av selskapet for nær 100 prosent punktlighet og fornøyde passasjerer det første driftsdøgnet.

- Da jeg reiste med Sørtoget i går opplevde jeg mange og fornøyde passasjerer. Det er akkurat sånn vi liker det, og vi skal jobbe knallhardt for å sørge for flere og mer fornøyde kunder i årene fremover, sier administrerende direktør i Go-Ahead Norge Cathrine Elgin.

Elgin ledet den offisielle åpningen i Stavanger, men togselskapet hadde celebre gjester. På talerlisten sto samferdselsminister Jon Georg Dale, administrerende direktør i klimainvesteringsfondet Nysnø Siri Kalvig og direktør for persontrafikkavtaler i Jernbanedirektoratet Hans Kristensen.

Samferdselsministeren klippet snoren før avgang med 12:48-toget til Oslo S, og han var selv med på hele reisen til hovedstaden. Toget ankom Oslo S fire minutter før tiden.

Etter at Go-Ahead vant anbudet om Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen høsten 2018, har selskapets ansatte jobbet knallhardt for å kunne levere trygg og punktlig jernbaneservice fra første driftsdøgn.

- Alle våre ansatte jobber knallhardt for å sørge for den beste opplevelsen for våre passasjerer. Det starter med at toget går og kommer når det skal. Også handler det om at vi yter det lille ekstra for passasjerene, sier Elgin, som er stolt av selskapets første driftsdøgn.

- Vi hadde 100 prosent punktlighet på alle tog på Jærbanen og Sørtoget, med unntak av et tog som ble utsatt for signalfeil. På Arendalsbanen ble to av togene noen minutter forsinket da vi hadde ekstra mange reisende som skulle av og på toget. Samtidig ankom vi flere av endestasjonene både 3 og 4 minutter før rutemessig ankomsttid. Jeg er stolt av innsatsen fra alle våre medarbeidere – både det siste året og det siste døgnet, sier hun.

Om Go-Ahead Norge AS

Go-Ahead Norge AS

Go-Ahead Norge er på en reise fra oljebyen, rundt den vakre norske sørkysten og helt frem til hovedstaden. I oktober 2018 vant Go-Ahead sin første togkontrakt i Norge, i god konkurranse med en rekke etablerte operatører. Kontrakten inkluderer trafikk mellom Oslo og Stavanger på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen i samarbeid med Kolumbus. Go-Ahead overtok driften av persontrafikk på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen15. desember 2019.