Skatteetatens oppfølging av NAV-saker
Det gjelder ca. 17 500 personer som siden 2016 har tilbakebetalt en ytelse til NAV.
-De har ikke fått korrigert sitt tidligere skatteoppgjør, slik de skulle. Det beklager vi og rydder nå opp. Vi vet hvem det gjelder, de berørte vil bli kontaktet av Skatteetaten før jul og vil motta nye skatteoppgjør. De vil få tilbake tidligere betalt skatt dersom de har krav på det, sier skattedirektør Hans Christian Holte.
De som er berørt trenger ikke gjøre noe.
Undersøkelser så langt viser at beløpet på sakene er i størrelsesorden 500 kroner til 5000 kroner per person i skatt. Men vi vet også at det er beløp som er betydelig høyere. - Alle saker vil få en individuell behandling i Skatteetaten, understreker skattedirektøren.
Skatteetatens rutiner har vært mangelfulle, noe som har ført til at ikke alle NAV-saker har blitt korrigert. Dette vil Skatteetaten nå endre på.
Eksempel på manglende oppfølging:
- En person har fått 15 000 kroner i trygd/NAV-ytelse og har betalt 3000 kroner i skatt.
- Han/hun fikk utbetalt 12 000 kroner.
- Personen får så beskjed av NAV om å betale tilbake hele ytelsen, altså 15 000 kroner.
- Han/hun skulle fått tilbakebetalt 3000 skattekronene når hele ytelsen var tilbakebetalt til NAV. Det har Skatteetaten ikke fulgt opp.
Særskilt håndtering av NAVs EØS-saker Skatteetaten behandler fortløpende ca 2400 saker fra NAV i forbindelse med deres feiltolkning av EØS-regelverket. Skatteetaten stopper innkrevingen i pågående innkrevingssaker og følger opp skattemessige forhold ved etterbetaling av NAV-ytelser. Sakene vil få en særskilt behandling av Skatteetaten.
- For eksempel vil vi endre skattekortet før de berørte får en etterbetaling, for å unngå at de får stor restskatt til neste år, sier skattedirektør Hans Christian Holte.
I saker med feilaktig, pågående innkreving av NAV-ytelser, vil innkrevingen bli stanset og innbetalt beløp tilbakebetalt til de berørte. Skatteetaten har startet arbeidet og har foretatt utbetalinger.
Kontakter
Merete Bergeland JebsenPressesjef
Tel:945 01 000presse@skatteetaten.noOm Skatteetaten
I Skatteetaten jobber vel 7000 ansatte mot samme mål; å sikre finansieringen av velferdssamfunnet. Skatteetaten er underlagt Finansdepartementet, og har ansvaret for et oppdatert folkeregister og at skatter og avgifter blir fastsatt og innbetalt på riktig måte.
Følg pressemeldinger fra Skatteetaten
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skatteetaten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Skatteetaten
Politiet og Skatteetaten inngår samarbeidsavtale13.6.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Politiet og Skatteetaten har inngått den første overordnede samarbeidsavtalen mellom etatene. Avtalen skal styrke samarbeidet på syv hovedområder, blant annet innen bekjempelsen av økonomisk kriminalitet.
Mandag går fristen ut: Nå må næringslivet levere skattemeldingen30.5.2025 08:58:37 CEST | Pressemelding
Fristen for å levere skattemeldingen for næringsdrivende og selskaper går ut mandag 2. juni. Skattedirektør Nina Schanke Funnemark advarer mot vanlig misforståelse som koster dyrt.
Kassakontroller: Skatteetaten fant feil hos 20 av 2622.5.2025 09:49:19 CEST | Pressemelding
Kontroll av kassaapparat og personalliste ga nedslående resultater i Tromsø. Skatteetaten avdekket brudd på regelverket hos 20 av 26 kontrollerte virksomheter.
Klarspråkprisen til Skatteetaten6.5.2025 15:50:55 CEST | Pressemelding
Skatteetatens arbeid med klarspråk er viktig for både demokratiet og velferdsstaten, sier juryen om vinneren av klarspråkprisen 2024.
I dag går leveringsfristen ut: Dette skjer om du ikke leverer skattemeldingen30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Ved midnatt onsdag 30. april går fristen ut for å levere skattemeldingen. Skattedirektør Nina Schanke Funnemark gir deg svaret på de vanligste spørsmålene som blir stilt til Skatteetaten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom