Handel for 3,8 milliarder på Black Friday

I 2018 handlet nordmenn for over 3,7 milliarder kroner på Black Friday, både i fysiske butikker og i norske netthandelsbutikker. Virke anslår at omsetningene vil ligge på rundt 3,8 milliarder i år, en økning på 2,5 prosent fra 2018.
– Black Friday har blitt en etablert handledag som mange ser frem til. Tilbudene gjelder alt fra klær til kjøkkenutstyr, som gjør at de treffer behovene til en stor andel av befolkningen. At dagen er såpass nære julen gjør også at mange griper sjansen til å gjøre et innhogg på den kommende julegavehandelen, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.
Black Friday er fredag 29. november. Salgsdagen kommer alltid på den første fredagen etter den amerikanske merkedagen Thanksgiving. Virkes tall viser at handelsdagen med utspring fra USA har blitt en viktig norsk handelsdag.
– Black Friday slo an for fullt i Norge i 2015. Siden har gode tilbud og bred markedsføring gjort at Black Friday har etablert seg som den største enkeltstående salgsdagen i året, sier Stende.
Fra Black Friday til Black Week
I 2018 hentet kjøpesentrene inn 10,2 prosent av november-omsetningen sin på Black Friday. Med innføringen av Black Week kan vi nå snakke om en tilbudsuke som topper seg på Black Friday. I 2018 hentet kjøpesentrene 29,4 prosent av november-omsetningen sin i Black Week.
– Tilbudene på Black Friday strekker seg nå ofte utover hele uken, det gir folk bedre tid til å handle og muligheten til å besøke flere butikker i løpet av uken. Innføringen av Black Friday og Black Week gjør at en del av julehandelen flyttes fra desember til slutten av november, sier Stende.
Utvidingen av Black Friday til hele uken gjør at veksttakten på Black Friday har avtatt de siste årene. På Black Friday i 2017 hadde hele 70 prosent av kjøpesentrene økt omsetning, i 2018 var det 50 prosent som økte omsetningen.
Om Black Friday
Black Friday startet i USA på 1960-tallet. Etter hvert har det spredd seg til Europa og Asia. Fenomenet dukket opp i Norge for første gang opp i 2009. Skikkelig fart i den amerikanske tradisjonen i Norge ble det først i 2015. Tall fra kjøpesentrene viser at omsetningen under Black Friday i 2015, var hele 54,8 prosent høyere enn i november 2014. Black Friday er første fredagen etter Thanksgiving og vil derfor alltid ligge i perioden 23.-29. november.
Nøkkelord
Kontakter
Vebjørn VarlidKommunikasjonsrådgjevar
Tel:99228523vebjorn.varlid@virke.noBilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 22 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Enighet mellom Virke og Filmforbundet9.5.2025 22:25:53 CEST | Pressemelding
Fredag 9. mai ble partene enige om en ny tariffavtale for fast ansatte i produksjonsselskaper innen TV-underholdningsområdet.
Her er vinnerne av Gullruten 20259.5.2025 21:30:00 CEST | Pressemelding
Fredag 9. mai gikk Gullruten av stabelen i Grieghallen i Bergen. Showet ble ledet av Desta Marie Beeder.
Betydelig lavere matprisvekst i april9.5.2025 08:11:30 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer falt fra 8,7 prosent i mars til 3,3 prosent i april. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Gullruten: Her er finalistene til Årets deltaker5.5.2025 10:20:00 CEST | Pressemelding
I dag ble de fire finalistene til Årets deltaker presentert hos God morgen Norge på TV 2.
Gullruten 2025: Dette er de nominerte til Årets deltaker25.4.2025 08:10:00 CEST | Pressemelding
Fredag ble de ti nominerte til Årets deltaker offentliggjort hos God morgen Norge på TV 2. Vinneren er det publikum som skal bestemme.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom