
Sbanken er Norges mest anbefalte bank
- Dette gjør oss utrolig glade og stolte, og er nok et tegn på at vårt sterke kundefokus gir resultater. Dette må vi rette en stor takk til alle våre fantastiske kunder for, for det er takket være dem vi vinner priser som dette og stolte kan gå på jobb i hverdagen. Vi har mål om å være banken med de mest fornøyde kundene, og alle engasjerte kollegaer jeg har i banken står hver dag på for å sørge for nettopp det. Nå retter vi oppmerksomhet mot å gjøre bedriftskunder like fornøyde, og håper resultatet av satsingen på dette området også vil resultere i priser som dette, sier Øyvind Thomassen, daglig leder i Sbanken
Har utfordret fra første dag – på vegne av kunden
Siden Sbanken entret markedet i år 2000 med et mål om å utfordre definisjonen på hva en bank skulle være, har banken gjentatte ganger vunnet kundenes hjerter. Merkevaren havner nå til topps i en undersøkelse som har sett nærmere på hele 280 merkevarer innen ulike bransjer og spurt kunder om de ville anbefalt merkevaren til en venn, kollega eller familie.
- Spørsmålene er enkle, men gir svaret kort og konsist, svart på hvitt: Anbefaler du merkevaren til venner og bekjente, eller oppfordrer du de til å holde avstand? Og som svar på nettopp dette skårer Sbanken i år som i fjor som beste i sin bransje i vår kåring. Dette skal de være stolte av, for slike resultater skapes kun gjennom langsiktig systematisk relasjonsskapning til kunder over tid, sier Per Ståle Ekrol, Research team manager i YouGov.
Tar nå sikte på å bli bedriftseiernes favoritt
Med en plan om å forenkle hverdagen til norske bankkunder, fjernet Sbanken blant annet gebyrer på overføringer da de entret markedet. Raskt fulgte alle de andre bankene etter. Mannen som den gang stod ved roret var Øyvind Thomassen.
Og etter flere år i andre hold, tok han ved månedsskiftet til oktober 2019 tilbake roret ved den samme skuta. Nå har han et mål om å gjenta oppskriften og sørge for at Sbanken blir den foretrukne merkevaren i bedriftsmarkedet i tillegg:
- Vi skal fjerne gebyrer, riste liv i bransjen igjen og forenkle hverdagen til norske bedriftskunder. Det er snart 20 år siden vi gjorde dette i privatmarkedet. Med andre ord er det på høy tid at det samme skjer i bedriftsmarkedet, for dette markedet har virkelig stått stille over lenger tid, sier Thomassen, og legger til:
- Tenk at norske bedriftseiere per i dag må betale gebyrer for å overføre egne hardt tjente penger fra én konto til en annen. Det er jo helt absurd og langt fra hva man burde forvente i 2019, avslutter han.
Les mer: www.sbanken.no/aktuelt/info/yougov-2019/
Topplisten 2019: Bank og Finans
Plassering |
Merkevare |
Score |
1 |
Sbanken |
60,8 |
2 |
Sparebank 1 |
34,6 |
3 |
Eika-Alliansen |
32,3 |
4 |
Danske Bank |
19,4 |
5 |
Handelsbanken |
16,9 |
6 |
Nordea |
15,3 |
7 |
DNB |
10,5 |
Topplisten 2019: Alle bransjer
Plassering |
Merkevare |
Score |
1 |
Vipps |
63,8 |
2 |
Sbanken |
60,8 |
3 |
Toyota |
60,3 |
4 |
Netflix |
59,0 |
5 |
Spotify |
55,8 |
6 |
Kiwi |
54,6 |
7 |
Skoda |
54,5 |
Seiere for Sbanken i 2019:
- KS Indeks 2019: Banken med beste kundeservice
- RepTrack 2019: Banken med beste omdømme
- Norsk Kundebarometer 2019: Banken med høyest kundetilfredshet og lojalitet
- KPMG 2019: Banken med beste kundeopplevelse
- EPSI 2019: Banken med størst kundetilfredshet
- YouGov BrandIndex 2019: Mest anbefalte bank
Om YouGov BrandIndex:
YouGov BrandIndex er en daglig måling av nordmenns oppfatning av 280 merkevarer. Hver dag intervjues det 100 nasjonalt representative respondenter med mål om å vite hva de mener om ulike merkevarer. Man kommer frem til inntrykk-scoren ved å spørre respondenten hvilke merkevarer de har et generelt positivt inntrykk av og hvilke de har et generelt negativt inntrykk av. Nettoscore regnes ut fra positivt inntrykk minus negativt inntrykk i perioden for målingen på en skala fra minus 100 til 100.
Les mer: yougov.no
Kontakter
Kristian K. FredheimLeder kommunikasjon og samfunn
Tel:92447407kristian.fredheim@sbanken.noBilder

Om Sbanken ASA
Sbanken er norske kunders favorittbank. Hver dag utfordrer og innoverer banken på vegne av alle norske bankkunder. Banken er heldigital, uten filialer og holder til i Bergen. Sbanken tilbyr et stort utvalg av finansielle produkter og tjenester til enkeltpersoner, husstander og småbedrifter, og har i dag over 465 000 kunder og cirka 375 medarbeidere. Sbanken inspirerer til smarte økonomiske valg for fremtiden og bankens verdier er: Åpen, Enkel, Skvær og Vennlig Rebell.
Sbanken ASA er et heleid datterselskap av DNB Bank ASA.
For mer informasjon, se sbanken.no
Følg pressemeldinger fra Sbanken ASA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sbanken ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Sbanken ASA
Sbanken setter opp renten på innskudd og lån30.6.2022 09:00:00 CEST | Pressemelding
Vi øker renten med inntil 0,50 prosentpoeng på innskudd og boliglån. Boliglånskundene får ny rente etter sommerferien.
Sbanken setter opp renten på innskudd og lån29.3.2022 10:00:00 CEST | Pressemelding
Nåværende boliglånskunder får ny rente på lånet sitt 11. mai.
Sterk utlånsvekst for Sbanken10.2.2022 07:01:00 CET | Pressemelding
Sbanken fikk et resultat før skatt på 240,4 millioner kroner i fjerde kvartal 2021, sammenlignet med 282,7 millioner kroner i fjerde kvartal 2020. Netto renteinntekter ble redusert med 40,0 millioner kroner, mens netto provisjonsinntekter økte med 14,8 millioner kroner. Egenkapitalavkastningen (ROE) ble 10,1 prosent i kvartalet. Justert for overskuddskapital over kapitalmål på 13 prosent og engangsposter var egenkapitalavkastningen 13,4 prosent.
Sbanken slår internasjonale giganter på innovasjonsindeks9.2.2022 09:05:54 CET | Pressemelding
Sbanken sanker flest poeng totalt, og vinner kategorien for digitale innovasjoner foran både Netflix og finn.no. Det viser en fersk innovasjonsmåling gjennomført av Norges Handelshøyskole.
Vi setter opp renten på innskudd og lån17.1.2022 09:35:55 CET | Pressemelding
Boliglånskundene i Sbanken beholder den lave renten sin frem til mars.