Thea Grav Rosenberg får formidlingspris for «Barn, botox, alkohol og gambling»

Rosenberg var forsker og prosjektleder for forskningsfilmen og rapporten sammen med medforskerne Kamilla Knutsen Steinnes og Ardis Storm-Mathisen. Tidligere i år ble Rosenberg ansatt i Medietilsynet.
– Theas evne til å gå i dybden, samtidig som hun evner å formidle kunnskap på en tilgjengelig og konkret måte, er nettopp en av grunnene til at vi ønsket henne hit, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet. – Medietilsynet er stolte av å ha Thea med på laget og ønsker henne til lykke med prisen!
Videreutvikler Barn og medier-undersøkelsen
Medietilsynet jobber for tiden med den kommende Barn og medier-undersøkelsen, som Rosenberg er prosjektleder for. Hun jobber også med et analyseprosjekt om politisk markedsføring i sosiale medier i etterkant av årets kommune- og fylkestingsvalg.
– Medietilsynet jobber for å styrke vårt analysearbeid og vi har nå tatt i bruk noe av den samme metodikken som ble brukt i SIFO-studien på prosjektet om politisk markedsføring i sosiale medier. Vi vil også se på hvordan vi kan styrke formidlingen av resultatene i den kommende Barn og medier undersøkelsen, sier avdelingsdirektør Kristine Meek i Medietilsynet.
Originalitet og formidlingsglede i forskningen
Prisen Thea Grav Rosenberg har fått er på 100 000 kroner, og juryens begrunnelse for tildelingen er:
«Bidraget skårer høyt på relevans, originalitet, kvalitet og formidlingsglede. Filmen viser på en spennende og lettfattet måte, hovedfunnene fra et forskningsprosjekt som omhandler kommersiell utnytting av barn og unge i sosiale medier, og inkluderer barn som deltakere og medforskere. «Screenshotmetoden» ble brukt til å samle bilder av reklame som ungdommer mottok på ulike sosiale medier. Barna og ungdommene mottok reklame for botox, alkohol og gambling. Bildene ble utstilt, og barna ga tilbakemeldinger på utstillingen ved bruk av «Emojimetoden». Barna reagerte negativt på at den digitale markedsføringen var skreddersydd etter alder, kjønn, etnisitet etc. Hvordan digital markedsføring påvirker barn og unge formidles på en glimrende måte gjennom denne filmen».
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet opnar for innspel til vurdering av mediestøtteordningane13.5.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Bransjeaktørar og andre interessentar blir nå inviterte til å komme med innspel i samband med at Medietilsynet skal gå gjennom dei ulike ordningane for direkte mediestøtte.
Ny rapport fra Medietilsynet: Mange får med seg nyheter, men færre er på tradisjonelle plattformer6.5.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
De fleste følger med på nyheter, men færre bruker tradisjonelle plattformer i sitt daglige nyhetskonsum. Det viser Medietilsynets nye rapport om status for bruksmangfoldet.
Stian Barsnes-Simonsen blir ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Stian Barsnes-Simonsen (46) er ansatt som ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska16.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar desse dagane.
Endra aldersgrense på ny familiefilm etter tilsyn11.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Den nye kinofilmen “Hundemannen” har fått ny aldersgrense etter at Medietilsynet har ført tilsyn med han. Filmen har nå aldersgrense 6 år mens den først var merka “tillaten for alle”.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom