Bane NOR og JV Skanska Strabag enige om nye Ulriken tunnel

Har løst saker fortløpende
Bane NOR og JV Skanska Strabag har samarbeidet tett for å nå milepælene gjennom den fem år lange kontraktsperioden.
– Det har vært vanskelige saker underveis, men både Bane NOR og JV Skanska Strabag har vært opptatt av å involvere ledelsen når det har vært nødvendig, sier fungerende utbyggingsdirektør i Bane NOR, Stine Undrum. - Alle saker er nå løst, og vi er veldig glade for å kunne avslutte samarbeidet med Skanska Strabag på en positiv måte.
Partene løser dermed sine mellomværender i minnelighet og unngår rettsak.
– Resultat- og løsningsorientert samarbeid gjør at vi nå overleverer anlegget uten tvister, og alt ligger til rette for å fortsette og utvikle den gode relasjonen som er skapt gjennom denne prosessen, sier konserndirektør Anlegg i Skanska, Steinar Myhre.
Brakte ny metode til jernbanen i Norge
Nye Ulriken tunnel er den første jernbanetunnelen i Norge som har brukt tunnelboremaskin (TBM) som drivemetode.
– Jeg vil berømme JV Skanska Strabag for at de tilbød en konkurransedyktig drivemetode med bruk av TBM, sier Stine Undrum i Bane NOR.
– Løsningen var teknisk optimal på grunn av nærheten til eksisterende tunnelløp, og har bidratt til å øke kompetansen knyttet til TBM i Norge.
Godt resultat
Kontrakten, som ble inngått i mai 2014, omfattet tunnelboring og -sprengning av den nye tunnelen, med tilhørende konstruksjoner som tunnelportaler og en jernbanebro.
– Organisasjonene på begge sider har utvist stort engasjement og arbeidsinnsats for å ferdigstille byggeprosjektet til avtalt tid. Dette til tross for at det stedvis var krevende geologi som ga noen utfordringer i prosjektet, sier Steinar Myhre i Skanska Anlegg.
Bane NOR er også godt fornøyd med gjennomføringen av jobben: – JV Skanska Strabag har hele veien jobbet systematisk med sikkerhet, og arbeidet er levert med god kvalitet, sier Stine Undrum.
Bedre togtilbud
Nye Ulriken tunnel er en del av det nye dobbeltsporet mellom Arna og Bergen som vil gi mulighet for avganger hvert kvarter for de reisende. Dobbeltsporet vil også legge til rette for økt hastighet og mer fleksibel trafikkavvikling på strekningen.
Arbeidet JV Skanska Strabag nå har fullført er dermed et viktig steg på veien mot et bedre togtilbud mellom Arna og Bergen.
Kontakter
Stine Undrum, fungerende utbyggingsdirektør i Bane NOR, e-post: stine.undrum@banenor.no
Steinar Myhre, konserndirektør Anlegg i Skanska, e-post: steinar.myhre@skanska.no
Bilder


Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 5.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Betongsviller blir mer klimavennlige5.12.2025 13:06:35 CET | Pressemelding
Bane NOR har inngått en ny rammeavtale med Sateba Norway om levering av betongsviller. Den nye avtalen er både konkurransedyktig og innebærer et vesentlig kutt i utslipp av klimagasser.
Godt forberedt på normalt og ekstremt vintervær3.12.2025 07:34:44 CET | Pressemelding
Klimaendringene gir mer ekstremvær, med hyppigere og kraftigere vind og perioder med utfordrende vinterforhold. Foran årets vinter har Bane NOR rustet seg med Europas kraftigste snøryddemaskiner og en metode for å styre togtrafikken slik at flest mulig tog kjører og kommer frem i rute på dager med krevende vær.
Slik ruster vi jernbanen mot mer ekstremt vær23.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Klimaendringene har ført til mer ekstremt vær hele året med et villere og våtere vær. I år bruker Bane NOR i overkant av 1 milliard kroner på klimatiltak for å sikre jernbanen mot mer ekstremnedbør.
Togtrafikken er i gang på nye Drammen stasjon31.8.2025 10:01:53 CEST | Pressemelding
Søndag 31. august åpnet nye Drammen stasjon og det nye dobbeltsporet mellom Drammen og Kobbervikdalen for trafikk. Det legger til rette for flere tog i rute og bedre kapasitet på Vestfoldbanen og gjennom Drammen.
Ny konsernsjef i Bane NOR18.7.2025 10:31:00 CEST | Pressemelding
Styret i Bane NOR ansetter Agnete Johnsgaard-Lewis som ny konsernsjef i Bane NOR. Hun har i mange år hatt forskjellige stillinger i Shell og starter i jobben 1.9.25.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
