Fersk undersøkelse viser at Nordmenn fortsatt har datoskrekk

Undersøkelsen viser at forbrukerne er bevisste og ikke ønsker å kaste mat, samtidig misforstår mange datomerkingen fortsatt.
— I samarbeid med utålmodige forbrukere har vi siden 2017 jobbet målrettet for å hjelpe folk med å gi slipp på datoskrekken når de handler melk. Blant annet ved være først ute med å innføre «Best før, ikke dårlig etter», sier Myrdahl.
Det kastes 100 millioner melk hvert eneste år i Norge. Q-sjefen utfordrer produsenter, butikker og forbrukere til å være med på en felles dugnad for å redusere matsvinnet.
— Om vi skal klare å gjøre noe med problemet må vi mobilisere og bli mer bevisste på å ta vare på den maten som produseres. Det er ikke forbrukernes ansvar alene, det er en kamp vi må kjempe i fellesskap, sier Q-sjef Bent Myrdahl.
Knuser myter om utgått melk
Selv om de aller fleste av oss fortsatt sjekker datomerkingen på melka i butikk, er vi ifølge undersøkelsen mindre opptatt av dato på melk enn vi var tidligere. Hele 4 av 5 opplyser at de lukter, vurderer og smaker på melka for å sjekke om den er ok.
— Det er oppløftende å se at folk vet hva de bør gjøre. Forbrukerne vet at «best før» ikke betyr «kast etter», smiler Myrdahl og legger til at enda flere kan bli litt flinkere til å bruke sansene før de kaster mat.
Det lille utfordrermeieriet har tidligere innført skrukork og målevindu på melkekartongen som tiltak i kampen mot matsvinn. På kartongen har de flere ganger inspirert matreddere med oppskrifter som smaker like godt med «sur» melk som med fersk - og opplyst om matvettregler for hvordan man tar bedre vare på meieriprodukter.
— Vi vet at forbrukerne gjerne ønsker å redusere matsvinnet, men mye tyder på at mange synes det kan være krevende å gjennomføre i praksis. I Q-Meieriene føler vi et ansvar for å gjøre noe med det, sier Myrdahl.
Datofrykten vil ikke slippe ordentlig taket
Over halvparten av oss innrømmer at vi gjerne lener oss lengst inn i melkeskapet for å plukke kartonger med lengst holdbarhet – selv om produktet foran hadde god nok dato for tiltenkt bruk.
— Ikke bare påvirker matsvinn vår personlige økonomi, det har også en enorm miljøpåvirkning. Vi i Q blir hele tiden utfordret av forbrukerne til å gjøre mer for miljøet, og det tar vi på største alvor, slår Myrdahl fast.
I undersøkelsen svarer 7 av 10 at de tror at vi kaster mer melk i dag enn vi gjorde før innføringen av datomerkingen i 1975. Q-Sjefen mener at dette er et resultat som viser at datomerkingen preger oss for mye.
— Dette er en tydelig tilbakemelding fra forbrukerne. Vi må finne nye og bedre måter å løse situasjonen på, for å hindre enorme mengder matsvinn, avslutter Q-Sjefen.
Om Q-Meieriene
I Q-Meieriene er forbruker sjefen! Sammen med forbruker skaper vi de beste smaksopplevelsene og de smarteste løsningene. Q-Meieriene eies av Kavlifondet, som deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid.
Mvh Bent Myrdahl
Q-sjefen
90174573
Bilder
Om Q-Meieriene
I Q-Meieriene er forbruker sjefen! Sammen med forbruker skaper vi de beste smaksopplevelsene og de smarteste løsningene. Januar 2019 trykket Q-sjef Bent Myrdahl mobilnummeret på millioner av melkekartongen med ønske om å forsterke dialogen med forbrukerne. Hittil har over 1000 forbrukere har tatt kontakt direkte på telefon til Q-sjefen. Q-Meieriene eies av Kavlifondet, som deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid
Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene
Påskemysterium fra Q: Hvor ble det av eggene?15.4.2025 12:19:32 CEST | Pressemelding
– Hallo i luken, har dere glemt eggene eller?! Slike meldinger får Q-sjefen på mobiltelefon sin i påsken. Årsaken er at flere mener at eggene i Norges største påske-quiz er for vanskelige å finne.
Årets første nyheter fra Q: Satser på protein11.2.2025 10:26:10 CET | Pressemelding
Når Q-Meieriene spør forbrukerne hva de ønsker seg, skjer det store ting i meierihyllen. Fra proteinmelk til Skyr® Vanilje i stort beger – Q har lyttet, testet og utviklet produkter som du snart kan finne i butikkhyller i det ganske land.
12 millioner melkekartonger med viktig budskap15.1.2025 10:22:47 CET | Pressemelding
Denne vinteren gjør Q-Meieriene og SMART oppvekst felles sak for å inspirere til styrkebaserte samtaler.
"God morgen Norge"-Wenche fikk matredderpris18.11.2024 13:11:02 CET | Pressemelding
Hele Norges TV-kokk, Wenche Andersen, ble i dag overrasket med Q Matredderprisen – på direktesendt TV.
Qudos fra folket: 6 gode formål får støtte og en plass på julemelken!5.11.2024 10:05:11 CET | Pressemelding
Denne julen håper Q-Meieriene at melkedrikkerne lar seg inspirere av gode formål, én melkekartong om gangen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom