"BILBRANSJEN VIL BRUKE OPP STATENS GRØNNE MILLIARD"
- Norsk bilbransje har lagt ned et betydelig arbeid for å få elektriske biler ut på veien. Ikke bare har vi påvirket bilfabrikkene til å produsere elektriske personbiler til Norge, vi har også foretatt store investeringer i utstyr og kompetanse for å møte teknologien. Det ligger i bransjens natur å ville selge så mye så mulig, så vi håper jo milliarden blir brukt opp, sier Stig Morten Nilsen adm. dir i Norges Bilbransjeforbund.
Bedrifter og enkeltpersoner kan få støtte til kjøp av nye elvarebiler og tilhørende lader. Kjøretøyet må være en hel-elektrisk varebil klasse 2 med tillatt totalvekt under 4250 kg. Støttetilbudet gjelder kun ved førstegangsregistrering av bilen. Støttetilbudet har standardsatser basert på bilens motorytelse:
Motorytelse (hk) |
Maks effekt per halvtime (kW) |
Støtte |
< 80 hk |
< 60 kW |
15 000 kr |
80–120 hk |
60–90 kW |
25 000 kr |
> 120 hk |
> 90 kW |
50 000 kr |
I tillegg kan du få 5 000 kroner i støtte til lader til bilen. Denne søker du om først når bilen er registrert i kjøretøyregisteret.
- Bilbransjen har klart å selge og levere over 250.000 elektriske personbiler, det står det stor respekt av. Nå er det varebilene sin tur. Ifølge Stortinget skal også alle nye lette varebiler være utslippsfrie i 2025. Vi vil være avhengig av et bredt modellutvalg som er tilgjengelig, og der er vi avhengig av bilprodusentene. Og vi er avhengig av å ha kundene med på laget – og ovenfor kunder hjelper økonomiske incentiver. Sånn sett er ordningen kjærkommen, sier Nilsen.
Om nivået på støtten per bil er høyt nok til å gjøre en stor forskjell må evalueres underveis, men uansett vil dette bidra til å redusere utslipp fra varetransport i byene og bynære strøk. 500 norske bilforhandlere er klare til å gjøre jobben.
For flere kommentarer kontakt:
Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund
Tlf: 994 85 268
E-post: es@nbf.no
Nøkkelord
Bilder
Om Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Norges Bilbransjeforbund (NBF) er en landsdekkende interesseorganisasjon for nybilforhandlere og verksteder, og vi er tilsluttet NHO som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon.
NBF er den samlende organisasjonen for aktører både innenfor lette og tunge kjøretøy. Vi organiserer merkeforhandlere, mekaniske verksteder, skade- og lakkverksteder, bilglassverksteder, dekkverksteder og bilbergere.
NBF har hovedkontor i Oslo, og er representert over hele landet gjennom 21 lokalforeninger.
Følg pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
SYSTEMATISK OVERBESKATNING FOR BRUK AV FIRMABIL23.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Firmabilbruker fikk 26 000,- tilbake på skatten etter klage. Feil beregningsmetode for firmabilskatt medfører at over 75 000 personer med firmabil har blitt overbeskattet over mange år. Totalt kan de ha krav på å få tilbake opp mot 2 milliarder kroner
Endelig et trygt alternativ til Finn.no når du skal kjøpe ny bruktbil28.2.2024 12:19:55 CET | Pressemelding
Bilbransjen har startet en seriøs og profesjonell nettaktør for å selge de beste bruktbilene i markedet uten fordyrende mellomledd. Nå er drive.no endelig etablert som et alternativ til Finn.no.
Nå blir det flere elbiler enn dieselbiler i Oslo27.9.2021 07:30:00 CEST | Pressemelding
Innbyggerne i hovedstaden skaper innen kort tid klimahistorie. Det er i dag ca. 68.000 dieselbiler og 65.000 elbiler registrert i hovedstaden. Med tempoet vi nå holder vil dette bety at innbyggerne i Oslo skaper elbilhistorie i god tid før jul. Da vil antallet registrerte elbiler ha passert antall dieselbiler. Dermed kuttes utslippene og luften blir renere.
Hvor er du, Rotevatn?23.4.2021 08:00:00 CEST | Pressemelding
Toppene Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF) krever svar fra statsråden etter at det i dag ble kjent at ENOVA nok en gang svekker støtteordningen for elektriske varebiler
Statsbudsjettet: Straffer de tradisjonelle bilene med lavest utslipp mest.7.10.2020 11:49:27 CEST | Pressemelding
Vi frykter at dette rammer de som enda ikke har anledning til å kjøpe elbil. Dette er overraskende for bilbransjen og bilkjøpere. Samtidig er det bra at elbilfordelene i hovedsak videreføres og at varebilavgiftene omlegges provenynøytralt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom