
Klimastreiken er også digital: Greta Thunberg mobiliserer norske tvitrere i klimakampen
Skolestreik for klimaet har nå nådd 71 land og mer enn 700 steder, og økningen fortsetter. For mange har 16 år gamle Greta Thunberg blitt selve symbolet på klimakampen, og med mer enn 726 000 følgere på Twitter er det sosiale mediet en viktig plattform for klimastreiken. I juni handlet over 2 400 norske twittermeldinger om Thunberg og skolestreik for klima. En gjennomgang av meldingene viser at bortimot 90 prosent av twittermeldingene er positive eller nøytralt vinklet. SEMrush mener dette bare er starten.
– Twitter er et barometer på samfunnsengasjement og et vindu til definisjonsmakt. Når ressurssterke twitterbrukere med store nettverk løfter frem Thunberg og klimastreiken, er det et uttrykk for en voksende global klimakamp, sier Fernando Angulo, Head of International Partnerships i SEMrush.
Klimaskeptikerne arresteres
SEMrush finner at norske tvitrere ikke finner seg i at klimakampen latterliggjøres eller at det rakkes ned på Thunbergs engasjement. Meldingene viser at så fort klimakampen ikke tas alvorlig blir de satt på plass av de andre twitterbrukerne.
– Sosiale medier er med på å bryte ned barrierer – både geografiske og når det kommer til å nå ut med egne meninger. Ved å se på data fra blant annet Twitter kan vi se hva som engasjerer og opptar folk, sier Angulo, og fortsetter:
– Greta Thunberg har lagt et helt nytt fundament for politisk press gjennom den delen av opinionen som har mest humankapital og kulturell kapital.
Makta er på twitter
Twitterbrukerne har både definisjonsmakt og reell makt, og deres engasjement kan legge massivt press på både politikere, bedrifter og enkeltpersoner. Medias oppslag om farlig høye temperaturer i Europa og fjorårets tørkesommer i Norge er med på å styrke trenden ytterligere. Gretha Thunberg har fått de mest ressurssterke til å lytte og engasjere seg.
Nøkkelord
Kontakter
Marina NIkolaevaPublic Relations Manager
Regional Marketing
Om SEMRUSH CY LTD

Griva Digeni and Kolonakiou corner Grosvenor Tower, 2nd and 3rd floors
3107 Neapolis, Kypros
http://www.semrush.com
SEMrush er et av verdens ledende selskaper innen online synlighet. Selskapets plattform for synlighetsadministrasjon sikrer målbare resultater for nettbasert markedsføring. Over tre millioner markedsførere bruker plattformen globalt i søkemotoroptimalisering, markedsføring, innhold, sosiale medier og markedsanalyse. www.semrush.com
Følg pressemeldinger fra SEMRUSH CY LTD
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SEMRUSH CY LTD på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SEMRUSH CY LTD
10 land nordmenn er redde for å reise til5.8.2019 12:37:21 CEST | Pressemelding
Tyrkia har tidligere vært en feriefavoritt blant norske turister, men nå viser analyser fra SEMrush at ferieglade nordmenn er mer opptatt av sikkerhet ved reiser til Tyrkia enn til noe annet land i verden. På andreplass kommer Egypt.
Nordmenn er på søken etter vegansk mat – også på nett20.3.2019 07:15:00 CET | Pressemelding
Vi blir stadig mer opptatt av maten vi spiser. Er den økologisk eller kortreist? Eller kanskje skal den være plantebasert? Sistnevnte har vært den største mattrenden i landet over lengre tid, og nå viser nye tall fra SEMrush at nordmenns interesse for vegetariansk og vegansk mat øker – også på internett.
SEMrush skal kåre Nordens beste på online-markedsføring4.2.2019 07:00:00 CET | Pressemelding
SEMrush Nordic Awards går av stabelen i Stockholm i april, og kårer Nordens fremste online markedsførere. De markedsføringsjobbene som kan dokumentere vekst og resultat på forretningsmessig nivå belønnes med heder og ære. Nå åpnes påmeldingen.