
Nordmenn er på søken etter vegansk mat – også på nett

Det antas at mellom to og fire prosent av Norges befolkning er vegetarianere eller veganere. Men skal vi tro søkehistorikken vår på internett er det et økende tilfang av nordmenn som er interessert i et plantebasert kosthold.
SEMrush er spesialister på digital marketing og har analysert nordmenns søkehistorikk siden 2015. Tallene viser en økning på mer enn 300 prosent på søk rundt vegansk mat, og nærmere 200 prosent økning på vegetariansk mat.
Dramatisk økning i interessen for vegetar og vegansk mat
– Vi vet at vegansk og vegetariansk mat blir mer og mer populært. De som velger et slikt kosthold har et større tilbud nå enn tidligere, gjennom stadig flere alternativer til kjøttprodukter i matbutikkene og ved at restaurantene utvider sine vegetaralternativer. Det er spennende at vi tydelig kan se og følge med på utviklingen i denne trenden også gjennom hva nordmenn søker etter på internett, sier Olga Andrienko, Head of Global Marketing at SEMrush.
I februar 2015 søkte nordmenn etter vegansk mat 2 650 ganger. I januar 2019 var dette tallet økt til nærmere 11000. Søk etter vegetariansk mat økte fra 2670 søk i februar 2015 til 7800 søk i januar 2019. Sistnevnte søk var mer populært i Norge enn i både Sverige og Finland, der tallene for årets første måned lå på henholdsvis 7100 i Sverige og 1770 i Finland.
Forskjell i Norge, Sverige og Finland
Sammenligner vi de nordiske landene Norge, Sverige og Finland, er vi nordmenn tilnærmet like interessert i vegansk og vegetariansk mat som söta bror. Til sammen har svenskene samlet søkt etter vegansk eller vegetariansk mat 19 480 ganger i januar 2019, mens vi nordmenn har foretatt de samme søkene 18 750 ganger. Den signifikant laveste interessen for vegansk eller vegetariansk mat finner vi hos finnene som til sammen kun søkte etter dette 8 770 ganger i januar i år.
– Selv om nordmenn hadde flest søk på vegetariansk mat i januar 2019, har nordmenn også størst prosentvis økning i søk etter fastfood, sier Andrienko. – Tallene fra januar i år er faktisk seks ganger så høye som tallene fra februar 2015, og dette viser at nordmenn er like forskjellige i søkehistorikken sin som de er i andre deler av samfunnet.
Nøkkelord
Kontakter
Marina NIkolaevaPublic Relations Manager
Regional Marketing
Bilder


Om SEMRUSH CY LTD

Griva Digeni and Kolonakiou corner Grosvenor Tower, 2nd and 3rd floors
3107 Neapolis, Kypros
http://www.semrush.com
SEMrush er et av verdens ledende selskaper innen online synlighet. Selskapets plattform for synlighetsadministrasjon sikrer målbare resultater for nettbasert markedsføring. Over tre millioner markedsførere bruker plattformen globalt i søkemotoroptimalisering, markedsføring, innhold, sosiale medier og markedsanalyse. www.semrush.com
Følg pressemeldinger fra SEMRUSH CY LTD
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SEMRUSH CY LTD på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SEMRUSH CY LTD
10 land nordmenn er redde for å reise til5.8.2019 12:37:21 CEST | Pressemelding
Tyrkia har tidligere vært en feriefavoritt blant norske turister, men nå viser analyser fra SEMrush at ferieglade nordmenn er mer opptatt av sikkerhet ved reiser til Tyrkia enn til noe annet land i verden. På andreplass kommer Egypt.
Klimastreiken er også digital: Greta Thunberg mobiliserer norske tvitrere i klimakampen18.7.2019 17:04:43 CEST | Pressemelding
Åtte måneder etter at Greta Thunberg startet klimastreiken får hun full drahjelp av norske twitterbrukere. SEMrush har analysert twittermeldinger fra juni som omhandler Greta Thunberg, klimastreiken eller skolestreik for klimaet, og de viser at norske tvitrere er på lag med Thunberg.
SEMrush skal kåre Nordens beste på online-markedsføring4.2.2019 07:00:00 CET | Pressemelding
SEMrush Nordic Awards går av stabelen i Stockholm i april, og kårer Nordens fremste online markedsførere. De markedsføringsjobbene som kan dokumentere vekst og resultat på forretningsmessig nivå belønnes med heder og ære. Nå åpnes påmeldingen.