Viktige tips til nordmenn som skal leie bil i ferien

Leiebil er på klagetoppen hos Forbrukerrådet i sommerferien. Dette har FINN, Forbrukerrådet og Forbruker Europa lyst til å gjøre noe med, og har derfor utviklet 15 leiebilvett-regler som bør leses før man booker leiebil.
(Leiebilvett-reglene ligger vedlagt under “dokumenter” nederst i PM, samt på FINN reises nettsider).
- Leiebilvett-reglene er noen enkle praktiske råd som skal gjøre deg best mulig forberedt når du leier bil, og hjelpe deg til å ta de riktige valgene. Rådene er knyttet opp mot de ulike fasene ved det å leie bil, som bestilling, henting i skranken, underveis i leieperioden og ved levering av leiebilen. Målet vårt er at det skal oppleves trygt og enkelt å leie bil, samtidig som du sparer penger. Vi er opptatt av at de som leier bil via FINN får en best mulig opplevelse gjennom hele prosessen, sier Eirik Norman Martinsen i FINN reise.
Også Forbrukerrådet oppfordrer nordmenn til å være litt ekstra obs når de skal leie bil i ferien.
- Dessverre er ikke alle leiebilselskaper like redelige. Noen opererer med lokkepriser og presser deg til å kjøpe forsikringer du sannsynligvis ikke trenger. Hver sommer mottar vi hundrevis av klager fra nordmenn som har gått i leiebilfella, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
Bestill mest mulig på forhånd
Ifølge Eirik Norman Martinsen i FINN reise, kan man unngå unngå de klassiske “leiebil-fellene” ved å være ekstra oppmerksom når man skal booke bil, og særlig ved henting og levering.
- Nå er det heldigvis sånn at de aller aller fleste leieforhold forløper uten problemer. Vi ser likevel et stort oppsving i mottatte henvendelser om leiebil i sommerperioden, som i all hovedsak gjelder henting av bilen når vi ankommer feriemålet. Vårt ønske er selvfølgelig å hjelpe våre kunder og gjøre dem godt forberedt på hva de kan møte for å forhindre uønskede situasjoner. Da er det viktig å kjenne til noen av de klassiske "leiebil-fellene" du fort kan havne i. Det beste rådet vi kan gi er å bestille mest mulig på forhånd, og at du setter deg godt inn i hva du er dekket for og faktisk trenger før du henter bilen i leiebilskranken.
- Forsikring bør alltid ordnes på forhånd. Et godt råd er å aldri ta avgjørelser i leiebilskranken. Alle leiebilselskaper har plikt til å gi deg engelsk kontrakt hvis du ber om det, så dette kan du kreve. Og husk: Aldri skriv under på en kontrakt du ikke forstår, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Klagetoppen på leiebil hos Forbrukerrådet:
- Forsikringer: Kjøp av leiebilforsikringer som forbrukerne ikke vedkjenner seg troner statistikken vår.
- Skader: Mest klager på påståtte skader, men også at leiebilselskapet har krevd for mye på grunn av skade (som forbruker vedkjenner seg).
- Dyrere bil: Klager på at de blir tilbudt oppgradering, men ikke informert om at det koster penger
- Drivstoff/ bøter/ parkeringsgebyr: Belastninger i ettertid. Klagene gjelder både at de ikke vedkjenner seg utgiften, eller at de synes leiebilselskapet har sitt gebyr er for høyt.
Nøkkelord
Kontakter
Eirik Norman MartinsenForretningsutvikler - FINN reise
Tel:+47 958 56 502eirik.martinsen@finn.noAdéle Cappelen BlystadKommunikasjonsrådgiver - FINN.no
Pressekontakt
Bilder

Dokumenter
Om FINN.no
Vi er der for deg når du skal selge boligen din, når du er på jakt etter en pent brukt sofa, når du er moden for et karriereskift, hvis du finner ut at du vil bytte bil, reise på ferie eller leie hytte til påsken; vi er der for de fleste anledninger.
FINN er Norges største markedsplass, og skal du kjøpe eller selge, stort eller smått, så er FINN stedet.
FINN er del av Vend Marketplaces ASA (“Vend”) - en familie av markedsplasser med en sterk posisjon i Norden og omtrent 1 730 ansatte. Som et ledende markedsplasselskap innen mobilitet, eiendom, jobb og gjenbruk, tilbyr vi enkle digitale opplevelser utformet for morgendagens behov. Vi gjør det med en tydelig hensikt: å skape bærekraftig verdi og langsiktig vekst – for alle våre interessenter og for samfunnet som helhet
Har du spørsmål om Vend - besøk vår hjemmeside Vend.com.
Følg pressemeldinger fra FINN.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra FINN.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra FINN.no
FINN gjør endringer på «Hjelp til jul»30.10.2025 13:47:31 CET | Pressemelding
- Vi har merket en nedgang i aktiviteten, og har derfor valgt å forenkle tjenesten i år, sier leder for Forbrukertrygghet i FINN.
Tar grep: lanserer nytt utleieskjema for private utleiere16.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
FINN senker terskelen og gjør det enklere for private utleiere å annonsere bolig til leie.
FINN jobb; Færre stillinger, men rekordhøy interesse i september2.10.2025 09:27:30 CEST | Pressemelding
Stillingsmarkedet er fortsatt kjølig, med nærmere 11 prosent færre publiserte stillinger enn i september i fjor. Olje og gass og Offshore har størst nedgang, mens Politi og sikkerhet har størst økning i publiserte stillinger. Samtidig er jobbsøkere mer aktive enn på lenge.
FINN reise: hit vil vi i høstferien29.9.2025 11:49:22 CEST | Pressemelding
Høstferien 2025 står på trappene, og FINN reise deler innsikt, tall og søketrender om nordmenns ferievaner.
Pristips på FINN eiendom når 10 000 adressesøk19.9.2025 12:02:23 CEST | Pressemelding
Boligselgere elsker nylanserte Pristips på Finn.no - nå sjekker nesten 1000 mennesker hver eneste dag hva boligen deres er verdt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
