Komité-flertall for regjeringens forslag i mediestøttemeldingen

Det er klart etter at komiteen har avgitt sin innstilling. Stortinget behandler mediestøttemeldingen 11. juni.
Senterpartiet går mot mediestøtteråd
Det uavhengige mediestøtterådet får blant ansvar for å fordele midler mellom de ulike støtteordningene, og Medietilsynet blir sekretariat for rådet. Flertallet i komiteen støtter forslaget om å opprette et mediestøtteråd, mens Senterpartiet går imot.
Flertallet i familie- og kulturkomiteen mener det nye rådet bør gjennomgå de ulike aviskategoriene og vurdere endringer i mediestøtten i dialog med bransjen. Flertallet mener også at det bør vurderes å etablere en kompetansepott som en del av mediestøtten.
Ønsker forlengelse for FM-radioene
Medietilsynet anbefalte nylig at lokalradioene bør få sende på FM i fem nye år, fram til 2026. Komiteen anbefaler å ta hensyn til Medietilsynets anbefalinger. Et flertall i komiteen ser dessuten et behov for at Medietilsynet og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) skal håndheve dagens regelverk på en tydelig måte frem til Stortinget har behandlet saken om forlenget FM-konsesjon og forslagene som ligger i Medietilsynets anbefalinger.
Støtter forslag om styringssignal og avvikling av lisensen
Komiteen støtter regjeringens forslag om fireårige styringssignal for NRK og den direkte mediestøtten. Komiteen påpeker imidlertid at fire år er lenge i et mediemarked som er i konstant endring, og foreslår derfor at regjeringen skal vurdere en mediepolitisk redegjørelse for Stortinget midtveis i hver stortingsperiode.
Komiteen slutter seg også til regjeringens forlag om å avvikle lisensen og finansiere NRK over statsbudsjettet. Regjeringen ønsker at deler av innsparingen ved å legge ned lisenskontoret i Mo i Rana i en overgangsperiode skal gå til å styrke mediestøtten, noe flertallet i komiteen slutter seg til.
Ønsker fleksible løsninger for avisdistribusjon
Et flertall i komiteen mener departementet bør få mulighet til å vurdere andre løsninger for avisomdeling enn kun distribusjon av aviser på tirsdag, torsdag og lørdag, slik det fremkommer av forslaget om endringer i postloven. Det samme flertallet oppfordrer Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og Landslaget for lokalaviser (LLA) til å gå sammen om å lage en alternativ løsning innenfor de økonomiske rammene som fremgår av forslaget, som det blir opp til regjeringen å vurdere.
Ber regjeringen vurdere en «beredskapsplan» for mediene
Komiteen er opptatt av å sikre en mediepolitikk og finansiering som er mest mulig uavhengig av politiske myndigheter, og å legge til rette for at folk har tilgang til, nyttiggjør seg og kan finne fram til troverdig og relevant medieinnhold.
I den forbindelse ber komiteen regjeringen vurdere å sette i gang et arbeid med en «beredskapsplan» eller «verktøykasse» for bransjen i krisetider.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd26.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Lav bevissthet om produktplassering hos norske TV-seere21.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Bare fire av ti har lagt merke til at program på norske TV-kanaler og strømmetjenester er merket med produktplassering, ifølge en undersøkelse som Kantar har gjort på oppdrag fra Medietilsynet. En like lav andel vet hva denne merkingen faktisk betyr.
Nordisk Film Kino får advarsel av Medietilsynet for skremmende kinoreklame20.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet har gitt Nordisk Film Kino advarsel for å ha sendt skremmende kinoreklame før en film med aldersgrense seks år. Dette er første gang en kino får advarsel for brudd på bildeprogramloven.
Endringer i innovasjonsstøtte til mediene på høring12.3.2025 16:25:04 CET | Pressemelding
Forslag om endringer i ordningen for innovasjons- og utviklingstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier er nå sendt på høring.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom