Ryktet ditt som arbeidsgiver er avgjørende for rekrutteringen

Å rekruttere i arbeidsgivers marked kan være en prøvelse. Mange selskaper jobber hardt for å få skaffe kvalifiserte søkere til ledige stilinger. Tripletex selger et skybasert regnskapssystem, og til tross for at bedriften er i kraftig vekst, sliter Anders Rønning ofte med å finne gode kandidater i et marked han opplever som støvsugd for aktuelle kandidater. De riktige menneskene har allerede en bra jobb. Og hvorfor skal noen si opp en jobb de er fornøyd med, når de ikke vet hva andre arbeidsgivere kan by på?
– Vi har prøvd å rekruttere selgere for å lære dem opp i regnskapssystemer, men har dessverre bommet med denne tilnærmingen flere ganger. Vi trenger folk som forstår regnskapsbransjen og kan kommunisere godt med menneskene som jobber der. Dette er ikke nødvendigvis den typiske selgertypen, sier Rønning.
Traff blink med humor
Problemet bunner i at ikke alle arbeidstakere kjenner til selskapet, hva det står for, og hvordan det er å jobbe der. Løsningen er at selskapet må selge seg selv – hele tiden. Det er det som er employer branding, eller arbeidsgiver-markedsføring på norsk.
– Arbeidsgivere som har bygget opp et sterkt merkenavn får flere og bedre kvalifiserte kandidater. Spesielt de unge og høyt kvalifiserte er mer og mer opptatt av firmaets omdømme, sier Eivind Bøe, daglig leder i HR- og rekrutteringsselskapet Randstad Norge.
Da Tripletex trengte to nye salgskonsulenter i fjor høst, fikk de hjelp av Randstad i søket. Men tilbakemeldingene fra kandidatene som ble kontaktet, var at regnskapsbransjen ble sett på som relativt traust, og at det var vanskelig for utenforstående å forstå spennet i arbeidsoppgaver og den gode tonen som preger arbeidsmiljøet i Tripletex. Da gjorde de helomvending, og la ut stillingsannonsene på nytt. «Har du vondt i fingrene etter å ha tastet for mange KID-nummer?» lød tittelen i Finn-annonsen, som søkte «deg som er litt under gjennomsnittet utadvendt». Responsen lot ikke vente på seg.
Solgt ved første blikk
– Det var en stillingsannonse som skilte seg ut. Jeg syntes det var veldig festlig, og fikk lyst på jobben med én gang, sier Stephanie Schlereth (31). Hun var ansatt i et regnskapsbyrå, men drømte om mer variasjon i arbeidsdagen. Hun kjente bransjen, hun kjente produktet til Tripletex – men hun kjente ikke seg selv som en selger.
– Hvis de hadde bedt meg om å selge meg selv, kunne jeg fort ha tenkt at her har jeg ikke en sjanse. I stedet solgte de Tripletex som arbeidsplass. Arbeidsmiljøet har utrolig mye å si, så det var viktig at de ga meg følelsen av at her blir man godt tatt vare på, sier Stephanie, som har jobbet i Tripletex siden januar.
Må friste med mer enn lønn
Arbeidsplasser som jobber systematisk med arbeidsgiver-markedsføring, bruker mindre tid og penger på rekrutteringsprosessen, og tiltrekker seg bedre kvalifiserte kandidater. De sikrer seg de beste hodene, og klarer å holde på dem. De vet hva som er viktig for menneskene de ønsker å ha ansatt, og kommuniserer det internt og eksternt. De vet at lønn er viktig, men ikke utslagsgivende. Ved å vise fram kulturen og verdiene sine, sørger de for å gjøre seg attraktive særlig blant yngre arbeidstakere, som ofte er mer opptatt av felles verdier.
– Men husk at brandingen alltid må være i samsvar med hvordan arbeidsplassen faktisk er. Overselger man, vil begge parter raskt bli skuffet, sier Eivind Bøe.
Randstad kårer Norges beste arbeidsgiver
Vil du lære av de beste? Bli med når Randstad kårer Norges beste arbeidsgiver 25. april.
Randstad Employer Brand Research er en stor undersøkelse som Randstad har gjennomført internasjonalt i snart 20 år. For første gang gjennomføres den nå i Norge. Det feirer vi med en stor prisutdeling på Sentralen i Oslo 25. april. Med Anne Lindmo som konferansier og HR-leder Lucy Adams fra BBC London og Disruptive HR, blir det en inspirerende ettermiddag for norske HR-ledere og andre som er interessert i å lære mer om hva som rører seg i norsk arbeidsliv.
Kontakt oss om du vil motta rapporten Randstad Employer Brand Research, med resultatene fra undersøkelsen. Rapporten frigis 25. april. Ønsker du tilgang til denne, så kontakt markedssjef Christian Børresen, christian.borresen@randstad.no
Vi sitter også på et stort nettverk av arbeidsgivere og kandidater. Ta kontakt om vil ha forslag til gode caser i historier om temaet.
Eivind Bøe
Administrerende direktør
909 98 150 / eivind.boe@randstad.no
Christian Børresen
Markedssjef
992 62 869 / christian.borresen@randstad.no
Om Randstad Employer Brand Research
Undersøkelsen Randstad Employer Brand Research gjennomføres for første gang i Norge i år. Flere tusen nordmenn mellom 18 og 65 år er intervjuet om deres inntrykk av Norges største selskaper, og andre spørsmål knyttet til employer branding.
Selskapene som er undersøkt er de største og mest kjente virksomhetene i landet, fordelt på flere bransjer. Ingen av selskapene som er undersøkt er blitt forespurt om å delta – dette er en helt uavhengig undersøkelse. Respondentene er også jevnt fordelt i forhold til demografi, og utgjør dermed et tverrsnitt av landets befolkning. Intervjuene er gjort av TNS Kantar på oppdrag fra Randstad.Globalt har Randstad gjennomført undersøkelsen årlig siden 2000. Den gjennomføres nå i 31 land i verden.
Nøkkelord
Bilder




Lenker
Om Randstad
25. april kårer Randstad Norges mest attraktive arbeidsgiver. Kåringen er basert på Randstad Employer Brand Research, en stor spørreundersøkelse som Randstad globalt har gjennomført årlig siden 2000. Nytt i år er at undersøkelsen også gjennomføres i Norge.
25. april annonseres vinneren og listen over de 10 bedriftene nordmenn har best inntrykk av. Randstad Employer Brand Research vil finne sted på Sentralen i Oslo.
Om Randstad
Randstad er verdens største selskap innen fleksibel arbeidskraft og HR-service. Vi hjelper mennesker og virksomheter med å realisere sitt fulle potensial. Dette gjør vi ved å kombinere kraften i dagens teknologi med vår brennende interesse for mennesker. Selskapet håndterer daglig mer enn 600.000 arbeidstakere i 38 land, fordelt på 4826 kontorer, og omsatte i 2018 for 23,8 milliarder Euro. Randstad ble grunnlagt i 1960 av to studenter, er i dag børsnotert i Amsterdam og har hovedkontor i Diemen, Nederland. Se randstad.com. I Norge har Randstad kontorer over hele landet, og tilbyr tjenester innen rekruttering, bemanning og HR-løsninger. Les mer på randstad.no.
Følg pressemeldinger fra Randstad
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Randstad på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Randstad
Bedre omdømme gir resultater: Tromsø kommune rekrutterer og beholder flere21.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Tromsø kommune har satt omdømmebygging høyt på agendaen, både i HR-strategien og i hverdagen. Erfaringene fra Tromsø viser at offentlig sektor kan ha mye å vinne, og spare, på å jobbe bedre med employer branding.
Equinor er Norges mest attraktive arbeidsgiver 20256.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Equinor topper listen når over 3 500 nordmenn har sagt sin mening om hvor de aller helst vil jobbe. I Randstads ferske employer brand-undersøkelse for 2025 trekkes spesielt gode karrieremuligheter frem som den viktigste årsaken til at Equinor kåres til Norges mest attraktive arbeidsgiver.
Randstad leverer 100 vikarer til Europris på rekordtid28.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
I løpet av kort tid har Randstad onboardet mer enn 100 vikarer til det gigantiske logistikksenteret til Europris i Moss. Suksessoppskriften er en stor base av kvalifiserte kandidater – og en skikkelig smart app.
Hun skal lede verdens største HR og rekrutteringsselskap i Norge10.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Marianne Hagen er ansatt som ny administrerende direktør for Randstad Norge. Med over 25 års internasjonal erfaring fra ledelse, salg, rekruttering og konsulentvirksomhet skal hun lede verdens største HR-selskap i det norske markedet. Nå vil hun løfte flere talenter inn i lederroller og styrke Randstads posisjon i en tid der kampen om ledere tilspisser seg.
AI er her, men altfor få er forberedt7.4.2025 07:55:00 CEST | Kronikk
De fleste norske arbeidstakere føler seg ikke klare for kunstig intelligens. Likevel venter mange på at arbeidsgiveren skal ta initiativ. I en tid der teknologien utvikler seg raskt, holder det ikke å vente. Nå må vi ta ansvar selv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom