Opplysningskontoret for frukt og grønt

Landets beste frukt- og grøntavdelinger er kåret

Del
EUROSPAR Blomsterdalen er Norges aller beste butikk på frukt og grønt for tredje år på rad. Coop Obs! Narvik, REMA 1000 Håland og Coop Marked Syvde ble også vinnere i sine klasser i NM i frukt og grønt.

EUROSPAR Blomsterdalen er Norges aller beste butikk på frukt og grønt for tredje år på rad. Coop Obs! Narvik, REMA 1000 Håland og Coop Marked Syvde ble også vinnere i sine klasser i Norges beste frukt- og grøntbutikk 2012.

- Iherdig og vedvarende innsats fra frukt- og grøntansvarlig Linda Kallestad og hennes medarbeidere i EUROSPAR Blomsterdalen gjennom mange år har plassert butikken i front når det gjelder å selge frukt og grønt, konstaterer direktør Guttorm Rebnes i Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG). Det er sjette året på rad at OFG har arrangert NM i frukt og grønt i samarbeid med bransjebladet Dagligvarehandelen og analyseselskapet Nielsen.

Tips og smaksprøver

Solid varetrykk, små eksponeringer, kobling mot ferskvarer og tips om bruk av grønnsaker i middagsløsninger, er blant elementene direktør Rebnes trekker frem som suksesskriterier hos Bergensbutikken. Frukt- og grøntsjef Kallestad er selv klar på at alt starter med streng varekontroll.

- Man kan ikke bygge opp en god frukt- og grøntavdeling uten at kvaliteten er på plass. Kvalitet er høyeste prioritet. Dernest er det viktig å gi smaksprøver. Her i butikken lager vi egne plakater og peker på helseeffekt og vitaminnhold og gir forslag til hva produktene kan brukes til. Da stanser folk opp og lar seg friste og inspirere til kjøp, sier Kallestad.

Mangler kunnskap

Svinn er en evig utfordring, og også det arbeidet starter ved kontroll av mottatte varer.

- Det viktigste er at man ikke kjøper seg svinn, påpeker Kallestad. - Dernest må man være nøye på rulleringen. De gamle varene fjernes helt og så bygger man opp med nye i disken, før man sjekker om de gamle varene holder mål. Det er også viktig å bruke tid på bestillingene, slik at man får varer i rett tid og i rett mengde. Gjør man alt dette har man full kontroll med svinnet, sier hun.

Kallestad har reist mye rundt i landet for å lære opp andre frukt- og grøntmedarbeidere i Spar-kjeden, og håper hun kan gjøre mer av det. De fem viktigste rådene hun gir til andre butikker for å selge mer frukt og grønt, er å sørge for kvalitet, kunnskap, smaksprøver, å bruke sesonger aktivt, samt god planlegging, særlig når det gjelder bestillinger.

- Det mangler særlig varekunnskap mange steder, og uten det har man et dårlig grunnlag.  Jo mer man vet, jo mer selger man, sier hun.

Alle kan gå til topps

- Det er enkeltpersoner som Linda og hennes medarbeidere i frukt- og grøntavdelingene rundt omkring som daglig gjør jobben med å friste forbrukerne til å kjøpe mer frukt og grønt, og vi ønsker med NM i frukt og grønt å motivere for at de fortsatt skal gjøre en god innsats, sier direktør Guttorm Rebnes, som er glad for at også en butikk som Coop Obs! Narvik har kommet seg opp i toppsjiktet når det gjelder frukt og grønt.

- Det er bra å se at de får det skikkelig til i nord. Det viser at alle kan klare det. Vi har sett at Coop har satset godt på frukt og grønt, og her tror jeg vi ser et resultat av dette, sier Rebnes.

Trenger inspirasjon

Bakgrunnen for NM i frukt og grønt er ønsket om å motivere forbrukere til å spise mer frukt og grønt ved at de får inspirasjon når de handler i butikken. De nasjonale kostrådene anbefaler 5 om dagen, halvparten frukt og bær og halvparten grønt. Så langt er vi i Norge et godt stykke unna denne målsetningen.

Alle dagligvarebutikker er automatisk med i konkurransen. Det blir hvert år valgt ut finalister i de fire butikkategoriene bredsortiment, hypermarked, lavpris og nærbutikk ut fra høyest salgsandel for frukt og grønt i forhold til butikkens totalomsetning. Deretter blir butikkene nøye sjekket og vurdert av analyseselskapet Nielsen etter kriterier som avsatt plass, kvalitet, utsolgtgrad og selgende miljøfaktorer.

Her er rankingen av alle butikker i hver kategori i Norges beste frukt- og grøntbutikk 2012:

 

Bredsortiment:

1) EUROSPAR Blomsterdalen (rank 1 av 23)

2) Helgø Meny Stokka (rank 2 av 23)          

3) ICA Theresesgate (rank 5 av 23)

4) Meny Røa (rank 6 av 23)

5) Coop Mega Bekkestua (rank 7 av 23)

6) Safari Stølen (rank 13 av 23)

7) Meny Nesoddtangen (rank 16 av 23)

8) SPAR Kjelsås (rank 21 av 23)

 

Hypermarked:           

1) Coop Obs! Narvik (rank 3 av 23)

2) Centra Colosseum (rank 9 av 23)

3) Smart Club Slependen (rank 14 av 23)

4) Coop Obs! Lillestrøm (rank 15 av 23)

 

Lavpris:

1) REMA 1000 Håland (rank 4 av 23)

2) Coop Prix Torsby (rank 10 av 23)

3) REMA 1000 Borg (rank 11 av 23)

4) Coop Extra Florø (rank 12 av 23)

5) Kiwi Lilleaker (rank 19 av 23)

6) Rimi Makrellbekken (rank 20 av 23)

7) Bunnpris Oldeide (rank 23 av 23)

 

Nærbutikk:

1) Coop Marked Syvde (rank 8 av 23)

2) ICA Nær Slemdal (rank 17 av 23)

3) Joker Vats (rank 18 av 23)

3) Joker Gan (rank 22 av 23)

 

Bildetekst: Frukt- og grøntansvarlig Linda Kallestad har med hjelp av gode medarbeidere nok en gang befestet at frukt- og grøntavdelingen på EUROSPAR Blomsterdalen er den beste i Norge. Her har Kallestad mottatt diplom og pokal for seier i NM i frukt og grønt 2012 av daglig leder Reidar Molthe i Dagligvarehandelen (t.v.) og direktør Guttorm Rebnes i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Foto: Pål H. Christiansen

Bilder

En verdig vinner: Frukt- og grøntansvarlige Linda Kallestad i EUROSPAR Blomsterdalen.
En verdig vinner: Frukt- og grøntansvarlige Linda Kallestad i EUROSPAR Blomsterdalen.
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye