Bør barn under 13 år være på sosiale medier? Medietilsynet inviterer til diskusjon på Safer Internet day 2019

Safer Internet Day (SID) er en årlig internasjonal markering, der tema er trygg og ansvarlig bruk av digital teknologi, spesielt blant barn og unge. Medietilsynet står bak den norske markeringen og samarbeider i år med Unicef, Utdanningsdirektoratet og Datatilsynet.
Når:
Tirsdag 5. februar kl. 08.30 - 12.00 på Kulturhuset i Oslo
Hva:
Norges nye barneombud, Inga Bejer Engh, snakker om hva en trygg digital hverdag for barn og unge er, mamma og skuespiller Ane Dahl Torp lurer på hvorfor ingen sier nei til barna, direktør Mari Velsand i Medietilsynet gir råd om hvordan vi skal forholde oss til aldersgrensene, mens direktør Bjørn Erik Thon forklarer hva 13-årsgrensen på sosiale medier betyr og hvordan den skal håndteres.
Facebook ved Janne Elvelid snakker om barn og unges digitale trygghet og sikkerhet, mens ungdomsrepresentantene Petter, Ella og Lisa fra Kors på halsen forteller om å være på sosiale medier. I tillegg forteller forsker Thea Grav Rosenberg ved SIFO om barn, botox, alkohol og gamling - en studie av markedsføring og personvern i sosiale medier.
Det vil være mulig å intervjue deltakerne. For mer informasjon og avtale om intervju, ta kontakt med kommunikasjonsrådgiver Nina Bjerke i Medietilsynet (41 93 41 54 / nina.bjerke@medietilsynet.no) eller senior kommunikasjonsrådgiver Guro Skåltveit i Datatilsynet (99 32 30 27 / guro@datatilsynet.no).
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Stian Barsnes-Simonsen blir ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Stian Barsnes-Simonsen (46) er ansatt som ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska16.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar desse dagane.
Endra aldersgrense på ny familiefilm etter tilsyn11.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Den nye kinofilmen “Hundemannen” har fått ny aldersgrense etter at Medietilsynet har ført tilsyn med han. Filmen har nå aldersgrense 6 år mens den først var merka “tillaten for alle”.
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd26.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom