Nye EU-krav gir bedre, likere og mer trafikksikre kontroller

Den største nyheten er at det stilles høyere krav til personellet som skal gjennomføre kontrollene. De må kurses og sertifiseres personlig for å kunne utføre EU-kontroller. Det er EU som krever dette og Vegdirektoratet som har ansvaret for å påse at kursene gjennomføres innen 20. mai 2021.
- Målet er at EU-kontrollene skal gjennomføres på en mer profesjonell måte, sikre like rutiner hos alle kontrollorgan og NAF-sentre, slik at bilene tilfredsstiller de sikkerhetsmessige og miljømessige kravene som er satt, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I tillegg til økt kompetanse-krav, vil det også bli mer tidsbruk fordi mange kontrollpunkter har blitt splittet opp og det er flere detaljer som skal fylles ut på kontrollseddelen.
- Du som bileier kommer ikke til å merke mye til de nye reglene, bortsett fra at kontrollen tar litt lengre tid og prisen på kontrollen kommer til å øke, mener Sødal i NAF.
Kursingen av ansatte og nye krav til kostbart verkstedutstyr vil gi store kostnader for de som utfører EU-kontroller. For små verksteder kan kostnadene bli så store at de kutter ut EU-kontrollene.
- For oss i NAF, som er en av de store, profesjonelle aktørene og som gjennomfører rundt 100.000 EU-kontroller i året, tar vi investeringene og fortsetter å tilby medlemmer og kunder EU-kontroll, sier Nils Sødal.
Nye kontrollfrister
Det siste sifferet i registreringsnummeret på bilen har så langt styrt når bilen din skal inn på EU-kontroll. Det blir det slutt med etter 8. februar neste år. Da gjelder følgende:
- For nye biler registrert etter 8. februar 2019 blir første EU-kontroll 4 år fra registreringsdatoen. Som tidligere skal nye biler ha første EU-kontroll etter fire år, deretter annethvert år.
- For eldre biler skal man kontrollere bilen etter den fristen som gjelder i dag. Fra første EU-kontroll etter 8. februar 2019 gjelder to år fra kontroll-datoen.
- Frem til 8. februar 2019 gjelder de gamle reglene. Så har du fått kontrollfrist, forholder du deg til den, rådgir Sødal. - Etter det gjelder nye regler, fortsetter han.
Forbrukerne må være særlig oppmerksomme på en ting. Tidsfristen for etterkontroll av bilen blir strengere med de nye reglene. Hvis bilen ikke blir godkjent, har man to måneder på å utbedre feilene. Derfor er det viktig å beregne nok tid til både kontroll, eventuell reparasjon og etterkontroll. Overholder du ikke fristen for godkjent EU-kontroll kan kjøretøyet bli avskiltet.
- For å slippe å huske på dette, er det lurt å melde seg på en varslingstjeneste hos oss eller andre. Da får du beskjed og kan kontrollere bilen i god tid, avslutter Nils Sødal i NAF.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: Viktige vei-millioner til fylkene17.6.2025 10:33:50 CEST | Pressemelding
Fylkene skal få 500 millioner kroner mer til samferdsel, ifølge avtalen om revidert nasjonalbudsjett mellom regjeringen, Senterpartiet og SV. – Dette er sårt tiltrengte penger til nedslitte veier og kollektivtransport i krise, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Ladetest: Familiebil med superlading16.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Familie-SUV'en Zeekr 7X gjorde unna ladetesten til NAF og Motor på et kvarter. - Dette er rekordrask lading fra ti til åtti prosent strøm på batteriet til en familiebil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Elbiltesten: 20 av 27 biler klarer Oslo til Trondheim på én lading11.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Raskeste rute mellom Oslo og Trondheim er 492 kilometer. Hele 20 av de 27 testbilene kjørte lenger enn dette i NAF og Motors nylige elbiltest.
Nye rekkevidderekorder i NAF og Motors elbiltest5.6.2025 15:52:40 CEST | Pressemelding
I sommerens store elbiltest var det hele tre biler som slo den gamle rekkevidderekorden. I tillegg kjørte flere biler lengre enn oppgitt. – Forbruk og rekkevidde er mye bedre enn i tidligere tester med kjølig og vått vær, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Verdens største elbiltest: Tesla vippes ned fra rekkevidde-tronen2.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
I NAF og Motors store elbiltester har Tesla vært den ubestridte rekkeviddekongen, men denne sommeren vil rekorden bli slått. - Vi har med en bil som kan kjøre nesten 1000 kilometer. Så Teslas rekorder faller nå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom