Bruk motorvarmer og spar miljøet

En moderne diesel- eller bensinbil slipper ut opptil 71 prosent mindre de første kilometerne når man bruker elektrisk motorvarmer. Årsaken er at katalysatoren ikke virker før motoren er varm. Drivstofforbruket er også betydelig høyere når motoren er kald. Faktisk er det om lag 30 prosent høyere de første kilometerne enn om motoren hadde vært forvarmet.
– De fleste av oss kjører korte turer i hverdagen. Da blir sjelden motoren varm nok og utslippene fra bilen er ekstra høye. Har du et motorvarmesystem, bruk det. Det er godt både for lommeboka og bylufta, mener Nils Sødal i medlems- og forbrukerorganisasjonen NAF.
Elektrisk motorvarmer er det beste for miljøet
Har du tilgang på strøm er elektrisk motorvarmer en god investering. Når man først tar valget om motorvarmer er det lurt å kjøpe en kupévarmer samtidig. Denne kobles sammen med motorvarmeren, og har du satt på varmeren starter en varmevifte i bilen. Dette gir varm kupé, smelter bort isen på rutene og tørker bort dugg.
– Du kan få varmesystemer som tidsstyres med en app på mobilen. Det holder at du setter den på en times tid før du skal kjøre, så har du en varm og isfri bil når du reiser, sier Sødal.
Drivstoffdrevne varmeanlegg er til utendørs bruk
Mange av de nyere bilene har motorvarmer som bruker bilens eget drivstoff til å forvarme motor og kupé. Slike motorvarmere bruker bilens drivstoff og slipper derfor ut litt eksos. Derfor skal ikke drivstoffdrevne motorvarmere brukes i garasjeanlegg.
– Motorvarmer er bra uansett hva som driver varmen, men vi anbefaler elektrisk fordi den er best for miljøet, sier Sødal.
Det er også viktig å huske på at du bruker strøm fra batteriet med en drivstoffdrevet motorvarmer. Derfor er det viktig å lade opp batteriet før vinteren setter inn.
– Det er mye som trekker strøm i en ny bil, deriblant motorvarmer som bruker bilens batteri og drivstoff. Med en enkel vedlikeholdslader slipper du både kald bil og flatt batteri, avslutter han.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noCamilla RysteKommunikasjonssjef
Tel:482 13 216ryste.camilla@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Bedre vedlikeholdte veier er viktigste sak i Distrikts-Norge2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hele 60 prosent av folk som bor i distriktene vil at politikerne skal prioritere vedlikehold av veier. I byene er det bedre kollektivtransport flest etterspør.
Elbilavgiftene er viktige for vanlige folks økonomi27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Elbilinteressen stiger med høyere inntekt, viser NAFs Trafikantbarometer 2025. - De med gode inntekter har nytt godt av lave avgifter på elbiler. Nå må vanlige folk få nyte godt av det samme, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Hvilket parti skal redde fylkesveiene?25.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fylkesveiene forfaller, og det trengs 108 milliarder kroner til vedlikehold. – Partienes vei-løfter tar ikke inn over seg hvor viktig trygge veier er for folk over hele landet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Veiforfallet kan koste 119 milliarder innen 203021.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Forfallet på fylkesveiene kan vokse til hele 119 milliarder kroner innen 2030, viser en prognose NAF har hentet inn. – Hvert år øker forfallet, og dagens pengebruk er langt fra nok til å stoppe veksten, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom