
Store besparelser ved digital konkursbehandling
- En samhandlingstjeneste i Altinn er en måte å sette sammen ulike skjema, meldinger og innsyn. «Konkursbehandling» fra Brønnøysundregistrene er den første samhandlingstjenesten i Altinn. Vi ligger med andre ord helt i front i Altinn-utviklingen, forklarer Karl Erik Rørmark, underdirektør ved Konkursregisteret.
Alt på ett sted
Samhandlingstjenesten er kanskje den viktigste nyvinningen i Altinn II-plattformen. I tjenesten «Konkursbehandling» finner bostyrer både skjema for innrapportering til Konkursregisteret og nyttige verktøy for å dele informasjon med kreditorene. Tjenesten inneholder åtte innsendingstjenester, åtte innsynstjenester og 26 meldingstjenester i et oversiktlig grensesnitt. Tjenesten er også den første til å ta i bruk ende-til-ende-kryptering av vedlegg.
Store besparelser
Å gjøre tjenester tilgjengelig digitalt fører til vesentlige besparelser, både for det enkelte konkursboet og for samfunnet som helhet.
Et gjennomsnittlig konkursbo gjør tre innberetninger. Dette er dokumenter som skal deles med i snitt 20 kreditorer og 10 offentlige etater som skal ha innsyn. Med 15 kroner i porto per sending blir det 1350 kroner kun i porto. Og dette er bare én av de åtte skjemaene som inngår i samhandlingstjenesten «Konkursbehandling».
- Vi har regnet på det, og vi anslår at de totale samfunnsøkonomiske besparelsene ved å ha digital framfor papirbasert kommunikasjon i konkursbehandlingen til å være mellom 30 og 40 millioner kroner årlig, sier Rørmark.
Mer om tjenesten på brreg.no
Pressekontakt:
Underdirektør ved Konkursregisteret, Karl Erik Rørmark. Telefon 75 00 79 89 eller e-post: karl.rormark@brreg.no
Om Brønnøysundregistrene
Vi utvikler og drifter tjenester som gjør kontakten med det offentlige enklere.
Vi er 430 medarbeidere som jobber for å gjøre hverdagen enklere for alle. De fleste av oss jobber i Brønnøysund. Vi har også medarbeidere som jobber i Narvik og Oslo.
Følg pressemeldinger fra Brønnøysundregistrene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Brønnøysundregistrene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Brønnøysundregistrene
Brønnøysundregistrene flytter inn i metaverset – "59,138"26.10.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding
Brønnøysundregistrene og Skatteetaten blir de første norske offentlige aktørene som tester ut informasjonstjenester i den virtuelle verdenen Decentraland.
Andelen kvinnelige styreledere på stedet hvil8.3.2021 10:41:17 CET | Pressemelding
I frivillige organisasjoner er kun 37 prosent av styrelederne kvinner, viser en oversikt fra Brønnøysundregistrene. Tallene er høyere enn for privat sektor, men de har knapt endret seg siden 2010. – Også frivilligheten har en jobb å gjøre, sier direktør ved Brønnøysundregistrene, Lars Peder Brekk.
Full åpenhet om kompensasjon19.1.2021 08:34:54 CET | Pressemelding
Det første døgnet med ny kompensasjonsordning viser at 290 virksomheter har fått innvilget sine søknader om tilskudd. Det er allerede tildelt over 60 millioner til næringslivet. – Full åpenhet gir god innsikt i hvordan regjeringens virkemidler treffer og det hindrer svindel og juks med ordningen, sier direktør Lars Peder Brekk ved Brønnøysundregistrene.
Svak utvikling blant kvinnelige styreledere6.3.2020 09:00:00 CET | Aktuelt
Kun 13,8 prosent styreledere i Norske aksjeselskap (AS) er kvinner, mens andelen kvinnelige styreledere i lag og foreninger er på 34 prosent. Det viser tall fra Brønnøysundregistrene.
Brekk fortsetter som direktør for Brønnøysundregistrene29.11.2019 11:52:26 CET | Pressemelding
I statsråd i dag ble Lars Peder Brekk ansatt i nytt åremål for Brønnøysundregistrene. – Jeg gleder meg til å ta fatt på en ny periode og ser frem til å jobbe videre med spennende oppgaver i lag med mange flinke folk i registrene, sier direktøren.