Egmonts blader har en unik posisjon i nordmenns hverdag

-Det er herlig å se så tydelige beviser på at folk flest fortsatt leser tegneserier, blader og magasiner. Jo mer digital verden blir, desto mer unike blir jo disse fysiske produktene. Og det er kanskje nettopp derfor de beholder den helt spesielle posisjonen de har i nordmenns hverdag, sier Morten Danielsen, kommersiell direktør i Egmont Publishing.
Magasiner med god fremgang
Målingen viser at 19 av Egmonts 26 magasiner og blader har vekst i lesertall.
Her og Nå er den store vinneren og går frem med 44 000 lesere, en vekst på 17%.
-I et svært krevende marked er det utrolig gøy å se at stadig flere leser Her og Nå, sier Her og Nås redaktør Monica Smith. -Vi har gjennom flere år jobbet bevisst med å kartlegge leserens ønsker. Ut fra dette har vi gjort spennende justeringer som vi opplever er tatt svært godt imot blant våre lesere. Vårt mål er å skape et hyggelig blad for kvinner der leseren sitter igjen med en godfølelse. Vi vet at svært mange er interessert i å lese om kjente og kongelige og veksten i lesertall bekrefter at vi er på rett vei.
Tegneserier er en viktig bladgruppe for Egmont og både Billy, Pondus, LUNCH og Donald viser god fremgang i målingen, med en samlet vekst på 49 000 lesere.
Boligsegmentet holder sin sterke posisjon mot leserne og har også ved denne målingen en vekst i lesertall. Tradisjonsrike Bonytt går frem 12%, en vekst på 24 000 lesere. Maison Interiør, Hytteliv og Lev Landlig har alle økte lesertall.
Kvinner leser mest
Det er de voksne kvinnene som leser mest, 27 prosent leser daglig blader/magasiner. Egmont Publishing har sin desidert største printportefølje i denne kategorien.
- Til sammen leses Hjemmet, Norsk Ukeblad og Familien av nærmere én million nordmenn hver eneste uke, sier Elisabeth Lund-Andersen, direktør og redaktør for Ukebladporteføljen. -Våre klassiske ukeblader holder stand og har en imponerende stabil lesermasse og en unik posisjon i nordmenns hverdag.
- Alt handler om relevant og godt innhold presentert på en måte kundene våre liker, både innenfor nisjer og bredde. Og lesertallene viser jo at vi lykkes med begge deler og det er både motiverende og gøy, sier Danielsen.
Topp 10 AIR 18.2 vs 17.2
AIR er average issue readership.
Her er tabellen med Egmont Publishings topp 10 sammenlignet tilsvarende periode i fjor:
AIR 2018 | AIR 2017 | Endring % | |
Tegneseriebladet PONDUS | 468 | 457 | 2% |
Hjemmet | 466 | 460 | 1 % |
Donald Duck & Co | 329 | 317 | 4 % |
Her og Nå | 312 | 268 | 17 % |
Familien | 279 | 289 | -3% |
Tegneseriebladet LUNCH | 258 | 251 | 3 % |
Norsk Ukeblad | 241 | 249 | -3 % |
Vi Menn | 240 | 253 | -5 % |
Bonytt | 217 | 193 | 12 % |
Hytteliv | 202 | 190 | 6 % |
Kilde: TNS Gallup
Kontakt: Morten Danielsen, Kommersiell direktør i Egmont Publishing, tlf 93 862 935
Nøkkelord
Kontakter
Tonje TornesPressekontakt
Tegneserier og barnebøker
Ann-Elise ErtesvågProsjektsjef
ann-elise.ertesvag@egmont.comBilder


Om Story House Egmont
Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
Hva er det Messi, Yamal og Ødegaard har til felles?11.4.2025 14:14:35 CEST | Pressemelding
Nå vil en av Norges største fotballprofil lære barn og ungdom de råeste triksene til proffene, med sin bokutgivelse «Fotballskills – lær deg proffenes beste triks og finter».
Ny innholdsansvarlig for magasinet Jakt11.4.2025 10:49:02 CEST | Pressemelding
Stian Valderhaug er ansatt som innholdsansvarlig for magasinet Jakt i Story House Egmont. Valderhaug har lang erfaring som magasinmaker, og kommer fra stillingen som digital redigerer i Klikk.
Bakeren og Kokken fortsetter å vokse – oppnår rekordomsetning i 20243.4.2025 09:17:29 CEST | Pressemelding
Bakeren og Kokken, som er ledende i Norden innen kjøkkenmaskiner, redskaper og interiør til kjøkkenet, oppnådde i 2024 sin høyeste omsetning noensinne og en kraftig økning i lønnsomhet. Omsetningen beløp seg til 966 millioner SEK (816), og driftsresultatet (EBITDA) til 42 millioner SEK (33)
Story House Egmont Norge tilbake med gode tall13.3.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Story House Egmont i Norge kan glede seg over et godt resultat for fjoråret. Resultatregnskapet for 2024 viser et overskudd (EBIT) på 34 mill. NOK.
Solid resultat for Egmont i 202411.3.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Egmont økte driftsresultatet med 21 prosent til 761 millioner DKK, utvidet sine sterke markedsposisjoner, og har nå mer enn fem millioner abonnenter på tvers av konsernets medieplattformer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom