Egmonts blader har en unik posisjon i nordmenns hverdag

-Det er herlig å se så tydelige beviser på at folk flest fortsatt leser tegneserier, blader og magasiner. Jo mer digital verden blir, desto mer unike blir jo disse fysiske produktene. Og det er kanskje nettopp derfor de beholder den helt spesielle posisjonen de har i nordmenns hverdag, sier Morten Danielsen, kommersiell direktør i Egmont Publishing.
Magasiner med god fremgang
Målingen viser at 19 av Egmonts 26 magasiner og blader har vekst i lesertall.
Her og Nå er den store vinneren og går frem med 44 000 lesere, en vekst på 17%.
-I et svært krevende marked er det utrolig gøy å se at stadig flere leser Her og Nå, sier Her og Nås redaktør Monica Smith. -Vi har gjennom flere år jobbet bevisst med å kartlegge leserens ønsker. Ut fra dette har vi gjort spennende justeringer som vi opplever er tatt svært godt imot blant våre lesere. Vårt mål er å skape et hyggelig blad for kvinner der leseren sitter igjen med en godfølelse. Vi vet at svært mange er interessert i å lese om kjente og kongelige og veksten i lesertall bekrefter at vi er på rett vei.
Tegneserier er en viktig bladgruppe for Egmont og både Billy, Pondus, LUNCH og Donald viser god fremgang i målingen, med en samlet vekst på 49 000 lesere.
Boligsegmentet holder sin sterke posisjon mot leserne og har også ved denne målingen en vekst i lesertall. Tradisjonsrike Bonytt går frem 12%, en vekst på 24 000 lesere. Maison Interiør, Hytteliv og Lev Landlig har alle økte lesertall.
Kvinner leser mest
Det er de voksne kvinnene som leser mest, 27 prosent leser daglig blader/magasiner. Egmont Publishing har sin desidert største printportefølje i denne kategorien.
- Til sammen leses Hjemmet, Norsk Ukeblad og Familien av nærmere én million nordmenn hver eneste uke, sier Elisabeth Lund-Andersen, direktør og redaktør for Ukebladporteføljen. -Våre klassiske ukeblader holder stand og har en imponerende stabil lesermasse og en unik posisjon i nordmenns hverdag.
- Alt handler om relevant og godt innhold presentert på en måte kundene våre liker, både innenfor nisjer og bredde. Og lesertallene viser jo at vi lykkes med begge deler og det er både motiverende og gøy, sier Danielsen.
Topp 10 AIR 18.2 vs 17.2
AIR er average issue readership.
Her er tabellen med Egmont Publishings topp 10 sammenlignet tilsvarende periode i fjor:
AIR 2018 | AIR 2017 | Endring % | |
Tegneseriebladet PONDUS | 468 | 457 | 2% |
Hjemmet | 466 | 460 | 1 % |
Donald Duck & Co | 329 | 317 | 4 % |
Her og Nå | 312 | 268 | 17 % |
Familien | 279 | 289 | -3% |
Tegneseriebladet LUNCH | 258 | 251 | 3 % |
Norsk Ukeblad | 241 | 249 | -3 % |
Vi Menn | 240 | 253 | -5 % |
Bonytt | 217 | 193 | 12 % |
Hytteliv | 202 | 190 | 6 % |
Kilde: TNS Gallup
Kontakt: Morten Danielsen, Kommersiell direktør i Egmont Publishing, tlf 93 862 935
Nøkkelord
Kontakter
Tonje TornesPressekontakt
Tegneserier og barnebøker
Ann-Elise ErtesvågProsjektsjef
ann-elise.ertesvag@egmont.comBilder


Om Story House Egmont
Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
Førstemann til mølla når Anniken åpner dørene til sin cookies – popup shop i Bjørvika!6.6.2025 08:52:04 CEST | Pressemelding
Helgen 5.- 8. juni er en sjelden mulighet til å sikre deg eksklusive cookies bakt av den bestselgende bakebokforfatteren Anniken Bævre. Med sine moderne og innovative varianter av cookies har hun skapt en ny bakebølge i Norge, og nå kan hvem som helst få tak i dem i hennes Pop Up shop i Bjørvika. Men baksten er kun tilgjengelig i 4 dager!
Amalie Snøløs debuterer med gripende farsroman: - Den handler om å forsone seg med sin egen historie26.5.2025 15:21:12 CEST | Pressemelding
«Faren min døde i dag. Eller egentlig i går. Men det var først i dag jeg fikk vite det. Slik som treet som falt i skogen, var han levende helt til jeg fant ut at han var død.» Slik begynner prologen på den nye romanen til Amalie Snøløs. Boken har hun skrevet i samarbeid med Ida Løkås, og den har fått tittelen «Vi er ikke blod».
Vinner av den store juleheftekonkurransen kåret!26.5.2025 12:34:23 CEST | Pressemelding
– Vi fikk tilsendt overveldende mange gode bidrag til denne konkurransen, men juryen var likevel helt samstemte når det gjaldt hvilke tre bidrag som skulle opp på pallen! sier juryleder og redaktør for det nye juleheftet, redaksjonssjef Iselin Røsjø Evensen.
Han ble kjent som hele Norges jomfru – men er han fortsatt jomfru?25.4.2025 15:59:58 CEST | Pressemelding
Det får vi nå vite, når nettserien om Fabian endelig lanseres på NULL47. En serie om unge gutter, psykisk helse, press, skam og sex i 2025.
Hva er det Messi, Yamal og Ødegaard har til felles?11.4.2025 14:14:35 CEST | Pressemelding
Nå vil en av Norges største fotballprofil lære barn og ungdom de råeste triksene til proffene, med sin bokutgivelse «Fotballskills – lær deg proffenes beste triks og finter».
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom