Rekordomsetning av fyrverkeri og færre skader

(Oslo, 30. desember 2012) Etter at forbudet mot raketter med styrepinner kom i 2008 fryktet mange at himmelen på nyttårsaften skulle bli tom for eksplosiv underholdning. Den redselen har vist seg å være ubegrunnet. Den norske fyrverkeribransjen forventer rekordomsetning i 2012, og myndighetene registrerer stadig færre skader.

– Kompromisset fra 2008 da styrepinneraketter ble forbudt, mens bakkefyrverkeri ble værende, har vist seg å være svært vellykket for alle parter. For første gang regner bransjen med å nå en omsetning på 300 millioner, og samtidig har antallet skader falt betydelig, sier Anders Sture som er styremedlem i Norsk Pyroteknisk Bransjeråd (NPB).

Færre skader

Norske krav til fyrverkerisikkerhet er blant verdens strengeste. Overgangen fra raketter til bakkefyrverkeri har derimot ikke lagt noen demper på nordmenns ønske om at nyttårsaften skal markeres med fargesprakende eksplosjoner på nattehimmelen, ettersom nordmenn nå heller bruker pengene på bakkefyrverkeri.

Rakettforbudet, sikrere produkter, utdeling av 500 000 gratis beskyttelsesbriller hvert nyttår, og holdningskampanjer har samtidig bidratt til at antallet personskader har blitt kraftig redusert. Skadetallene viser en kraftig skadereduksjon fra 2007 til 2011. Statistikken viser en nedgang i fyrverkerirelaterte personskader fra 155 i 2007 til 63 i 2011.

I følge Norges Blindeforbund anslås det at 30 000 nordmenn behandles for øyeskader i løpet av et år. I 2011 kom 16 av disse i forbindelse med bruk av fyrverkeri.

Såvidt vi vet, ble det ikke brukt beskyttelsesbriller i noen av disse 16 tilfellene. I NPB arbeider vi med en nullvisjon, dvs. null fyrverkerirelaterte skader. Vi har kommet et stykke på vei, men vi er ikke helt i mål ennå, sier Sture.

Oppfordrer til forsiktighet

Trenden i dag er at stadig flere velger å kjøpe effektbatterier som plasseres på bakken og kun antennes en gang. Deretter går resten av seg selv. Bransjen oppfordrer likevel brukerne til forsiktig bruk.

Samtidig ønsker vi å gjøre som vi gjør hvert eneste år, nemlig å be folk utvise sunn fornuft. Det er trist og helt unødvendig at noen få ødelegger for andre ved å ikke ta hensyn. Alle skader både kan, og bør, unngås om brukerne følger bruksanvisningen , avslutter Sture.

For mer informasjon, vennligst kontakt

Anders Sture, daglig leder i Svea Fyrverkerier AS og styremedlem i Norsk Pyroteknisk Bransjeråd

Epost: anders@sveamail.no

Om NPB

Norsk Pyroteknisk Bransjeråd (NPB) representerer de norske fyrverkeriimportørene, og ble stiftet 1995. NPB har som formål å ivareta og beskytte bransjens interesser, rettigheter og plikter. NPB skal sette standard for fyrverkeriartikler som omsettes i Norge, innenfor de rammer norske og internasjonale myndigheter setter på området. Besøk NPB på www.npb.no

Vedlagt finner dere Gode Råd fra NPB som en pdf-fil.