Abelia

Motebransjen inn i Abelia

Del
Som et ledd i satsningen på kreative næringer har Abelia ansatt Gisle Mardal, leder for Norwegian Fashion Institute (NFI), og overtatt sekretariatsfunksjonen for organisasjonen. NFI ble etablert i 2009. Under Abelia vil Mardal fortsette å jobbe for en positiv utvikling av mote som en seriøs og verdiskapende næring i Norge.

- Motebransjen er i ferd med å bli mer kunnskapsintensiv av karakter, og dermed en viktig del av kunnskapsnæringen, sier Paul Chaffey, administrerende direktør i Abelia. Mote, tekstil og andre kreative virksomheter har tidligere ikke hatt tydelig næringspolitisk forankring organisasjonsmessig.
- Ansettelsen av Mardal er en styrking av Abelia og vår tilstedeværelse innen kreative næringer, sier Chaffey. Det er en spennende næring med stort potensial, hvor mote er et sentralt område.

- Forankring i Abelia er et løft for NFI, sier Mardal. Her vil organisasjonen knyttes tettere opp mot tverrfaglige miljøer. Mote er en kreativ kunnskapsnæring. Kjerneområder er merkevarebygging, strategi og design. De viktigste innsatsfaktorene er kreativitet, kunnskap og nettverk. IKT har vært en pådriver for en rasende utvikling i bransjen. Digital kommunikasjon har vært avgjørende for hvordan den globale dynamikken fremstår i dag.

Mote og tekstilbransjen har endret seg ekstremt og er i konstant forandring. Det er ikke lenger en nasjonal bransje. - For at næringen skal være konkurransedyktig må vi tilpasse oss globale markeder, sier Mardal. Hvilket gjør det enda viktigere med en sterk lokal forankring i et kompetansemiljø over kritisk masse.  - I Danmark og Sverige har mote fått en sterk posisjon. Dette er Norges tiår for å posisjonere motenæringen i Norge, sier Mardal som mener det er strategisk viktig å jobbe for en næringsklynge for motenæringen i osloregionen.

- Det er i de kreative næringene Norge har mulighet til å differensiere oss i en internasjonal konkurranse, sier Chaffey. Da er det også nødvendig at de har rammebetingelser på lik linje med andre konkurranseutsatte næringer.

------------------------------------------------------------------------------

Kontakt:

Gisle Mariani Mardal, Leder Norwegian Fashion Institute
M: 480 95 146, gisle.m.mardal@abelia.no

Paul Chaffey, adm. direktør Abelia
M: 916 43 863, paul.chaffey@abelia.no

Hilde Widerøe Wibe, Leder kommunikasjon og samfunnskontakt Abelia
M: 481 31 153, hilde.wibe@abelia.no

------------------------------------------------------------------------------

Vedlegg:
Foto Gisle Mardal
Foto Paul Chaffey

------------------------------------------------------------------------------

Om Abelia
Abelia representerer kunnskapsnæringen og er NHOs 4. største landsforening. Abelia er i rask vekst og organiserer medlemsbedrifter over hele landet innen bl.a. IT, telekom, undervisning, forskning, konsulenttjenester og kreative virksomheter. Kunnskapsnæringen utgjør nå mer enn 500 000 sysselsatte i Norge – og er en sentral drivkraft for norsk økonomi. Vi har 1200 medlemmer med 39500 ansatte

Bilder

Paul Chaffey
Paul Chaffey
Last ned bilde
Gisle Mardal
Gisle Mardal
Last ned bilde

Om Abelia

Abelia
Middelthunsgate 27
0305 Oslo

23 08 80 70http://www.abelia.no

Abelia er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter. Dette er virksomheter innen IKT, telekom, undervisning, forskning, konsulent/rådgivning, kreative næringer og ideelle organisasjoner. Vi har rundt 2100 medlemmer med over 48.000 årsverk.

Abelia jobber næringspolitisk for gode rammevilkår for kunnskapsbedriftene. Våre medlemstjenester innen arbeidsrett, HR og HMS bidrar til profesjonell utøvelse av arbeidsgiverrollen og god ledelse av kunnskapsmedarbeidere.

Følg pressemeldinger fra Abelia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Abelia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Abelia

Norge får nasjonal strategi for kunstig intelligens: Abelia feirer5.2.2019 18:05:10 CET | Pressemelding

Etter noen få dager i jobben, kommer digitaliseringsminister Nikolai Astrup med et viktig initiativ: Nå starter arbeidet med å utvikle en nasjonal strategi for kunstig intelligens. - Dette er viktig for hele norsk arbeid- og næringsliv. Bruken av kunstig intelligens er i kraftig vekst og teknologien vil få stor betydning fremover. Strategien må bidra til at norsk næringsliv og offentlig sektor kan utnytte mulighetene og må utvikles i nært samarbeid mellom myndigheter, utdanningsinstitusjoner, forskningsmiljøer og næringsliv, sier administrerende direktør i Abelia, Håkon Haugli.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye