Utredning om E8 Ramfjorden
Prosjektet ligger inne i første del av Nasjonal transportplan (2018-2024). Prosjektet har hatt en betydelig kostnadsvekst fra styringsmålet på 2,200 mill. kr til en anslått kostnad på i underkant av 2,800 mill. kr. Siste anslag er fra våren 2017.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet har vedtatt at ny E8 skal bygges på østsiden av Ramfjorden. Tidligere er det blitt utarbeidet forslag til reguleringsplan for utbygging på vestsiden som ble forkastet av det politiske flertallet i Tromsø bystyre i 2011.
Statens vegvesen og Nye Veier ser at det kan være mulig å redusere totalkostnadene for den vedtatte traseen på østsiden til et nivå om lag 100 mill.kr over prosjektets styringsmål gitt samme veistandard som forslaget til reguleringsplan bygger på.
Det er vurdert fire hovedalternativ på østsida av fjorden. To av disse anses som skisseprosjekt og går under betegnelsen «sjølinja» der veien trekkes ned til fjorden. Disse kan gi lavere pris og økt trafikantnytte. Men ulempene i de to «sjølinje» -alternativene er betydelige. Blant annet må 40- 60 bygninger løses inn og tilgangen til strandsonen reduseres.
For veilinja på østsida av Ramfjorden, som ligger i reguleringsplanforslaget fra våren 2017, er det mulig å komme ned på en kostnad på om lag 2,300 mill. kr. Dette vil kreve endringer i kryssløsninger, at bruer erstattes med kulverter og kryssinger for vilt og reinsdyr reduseres i lengde. Den vedtatte linja har imidlertid betydelig negativ samfunnsnytte.
Det er også på sett på hvordan Tindtunnel og en eventuell Ullsfjordforbindelse påvirker prosjektet E8 Sørbotn – Laukslett. Konklusjonen er at en Tindtunnel styrker trafikantnytten noe, mens en Ullsfjordforbindelse nesten ikke påvirker nyttevurderingen. Dette gjelder for alle trasealternativer og er derfor ikke et selvstendig argument for å velge den regulerte veilinja.
- Nye Veier har en gjennomføringsmodell som bygger på prioritering basert på samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Vi leter derfor alltid etter sammenhengene mellom kostnader og nytte. Ingen av veilinjene på østsiden av fjorden har potensial for å bli samfunnsøkonomisk lønnsomme. Reisetiden blir ikke kortere, og ulykkesrisikoen blir bare i liten grad redusert. For det samme investeringsbeløpet som trengs for å bygge ut den regulerte veilinja på østsiden, er det mulig å bygge ut vei med midtdeler på vestsiden helt fra Sørbotn til der veien møter tettbebyggelsen i Tromsø ved Solligården, forklarer direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye Veier, Finn Aasmund Hobbesland.
I følge Nye Veier kan prosjektet bli samfunnsøkonomisk lønnsomt og vil gi rask og trafikksikker vei på hele strekningen.
- Utredningen er svar på et oppdrag om se på nytte og mulige kostnadsbesparelser i E8-utbygginga. Utredningen som leveres viser kostnader ved forskjellige alternativer. Det er et potensial for ytterligere besparelser dersom man vil legge seg på en vegnormalstandard tilpasset trafikkmengden langs denne veien, sier avdelingsdirektør Gyda grenstad i Vegdirektoratet.
Vegvesenets opprinnelige forslag var å legge veien på vestsiden av Ramfjorden. Dette ligger som et referansealternativ i rapporten.
- Statens vegvesen ønsker at det bygges ny vei raskest mulig for å få en ny og mer trafikksikker vei, sier Grenstad.
Kommentar fra direktør for planprosesser samfunnskontakt i Nye Veier, Finn Aasmund Hobbesland:
- Nye Veier har en gjennomføringsmodell som bygger på prioritering basert på samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Vi leter derfor alltid etter sammenhengene mellom kostnader og nytte. Ingen av veilinjene på østsiden av fjorden har potensial for å bli samfunnsøkonomisk lønnsomme. Reisetiden blir ikke kortere, og ulykkesrisikoen blir bare i liten grad redusert. For det samme investeringsbeløpet som trengs for å bygge ut den regulerte veilinja på østsiden, er det mulig å bygge ut vei med midtdeler på vestsiden helt fra Sørbotn til der veien møter tettbebyggelsen i Tromsø ved Solligården. Dette prosjektet kan bli samfunnsøkonomisk lønnsomt og vil gi rask og trafikksikker vei på hele strekningen.
Kontakter
Finn Aasmund Hobbesland, direktør for planprosesser og samfunnskontakt - tlf. 91319265
Christian AltmannKommunikasjonsdirektør
Tel:90968541christian.altmann@nyeveier.noOm Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
Traftec skal drifte elektro for Nye Veier26.6.2025 12:33:52 CEST | Pressemelding
Nye Veier har valgt å inngå en ny driftskontrakt med Traftec for elektroinstallasjoner på flere av selskapets veistrekninger.
Alt klart for ferdigstilling av E6 Ranheim-Sveberg25.6.2025 16:42:55 CEST | Pressemelding
I dag signerte Nye Veier AS og Hæhre Entreprenør AS kontrakt for utbyggingen av ny E6 fra Ranheim til Sveberg i Trøndelag. Kontrakten har en samlet verdi på kr 3,95 milliarder kroner ekskl. mva.
Knekte koden for systematisk ferdigstillelse24.6.2025 05:00:00 CEST | Pressemelding
Nye Veier har lykkes i arbeidet med å etablere felles struktur for prosjektdata, der informasjon klassifiseres og relateres på tvers av systemer og prosjektfaser. Dette muliggjør helautomatisk validering av leveranser. Det har ingen innen veibyggerbransjen i Norge fått til før. Metoden gir potensial for store kostnadsbesparelser spesielt i driftfasen.
Ny E39 i Lyngdal offisielt åpnet av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård: - Dette er en dag mange har sett frem til6.6.2025 17:15:53 CEST | Pressemelding
- Det er en stor glede for meg å være her i dag for å markere åpningen av den nye veien. I dag åpner vi ikke bare en vei. Vi åpner for tryggere reiser, kortere avstander og nye muligheter, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom