Coop lanserer egg fra utegående høner
I motsetning til frittgående verpehøns får utegående høner i store deler av året gå fritt ute og oppleve sol, regn, vind og frisk luft. De kan hakke og skrape i bakken etter insekter, vekster og leve ut et naturlig høneliv.
- Utegående verpehøns er et skritt på vegen mot økologisk drift, som er Coops hovedstrategi. Hovedforskjellen er at utegående verpehøns ikke spiser økologisk fôr og har mindre strenge arealkrav. Dette er uansett et viktig tiltak for økt dyrevelferd, sier miljøsjef Knut Lutnæs i Coop Norge.
Kundene, som også eier Coop, kan dermed velge mellom økologiske egg, egg fra høner i miljøbur, egg fra innendørs frittgående høner og egg fra frittgående høner som kan gå ut når været tillater det.
- Dette mener vi er å ta både kundene og dyrevelferden på alvor, sier Lutnæs.
«UT»-eggene er kommet i stand gjennom tett samarbeid med engasjerte produsenter, og vil være tilgjengelig i alle Coops butikker fra uke 41.
- Coop er opptatt av god dyrevelferd og jobber systematisk for forbedringer, basert på fakta og anbefalinger fra fagmiljøer. Norsk landbruk generelt og fjørfeproduksjon spesielt, holder en meget høy standard når det gjelder dyrevelferd og dyrehelse, sammenlignet med de aller fleste andre land. Dette er avgjørende å ta vare på, sier Lutnæs.
Når det gjelder egg, prioriterer Coop økologisk produksjon der hønene ifølge fagmiljøer i størst grad får utløp for naturlig adferd og får mulighet til å være utendørs.
- Vi ser at våre kunder i stadig økende grad velger økologiske egg fra vår økologiske serie Änglamark, og egg er en av kategoriene hvor vi har høyest andel økologi. Salget av egg fra burhøns er stabilt, mens salget av egg fra innendørs frittgående høner faktisk faller i volum. Vi vil fortsette innsatsen for økologisk eggproduksjon i tiden som kommer, sier Lutnæs.
«UT»-eggene vil være noe rimeligere i produksjon enn økologiske egg, blant annet på grunn av at man kan bruke konvensjonelt fôr.
- Lanseringen innebærer ikke at vi faser ut egg fra burhøns. Våre dyktige produsenter, som er selvstendig næringsdrivende, må selv velge sin driftsform ut fra de forutsetninger de har. Coop skal være en forutsigbar og troverdig samarbeidspartner for norske bønder – også innen eggproduksjon. Vi skal velge bærekraftige løsninger, basert på kunnskap og fakta. Vi skal gi kundene mulighet til å velge, sier Lutnæs.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noKnut LutnæsMiljøsjef i Coop
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
Extra forventer å selge over én million jordbærkurver før 17. mai: - Dette er jo helt spinnvilt!16.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Coop opplever rekordstor etterspørsel etter jordbær i forkant av 17. mai, og Extra forventer å selge over én million kurver før nasjonaldagen. Totalt regner Coop med å selge 750 tonn jordbær til en verdi på nærmere 50 millioner kroner i mai.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom