Vanlig melk mest populært blant skoleungdommen
Tilnærmet alle skoler får tilbud om skolemelk. Det er skolene selv som velger å være med på ordningen og hvilke typer melk som skal tilbys. Tall fra Melk.no viser at vanlig melk er den mest populære melkedrikken blant barn og unge på skolen.
- Vi anbefaler i utgangspunktet å drikke vanlig melk, men for de som ikke liker hvit melk er smaksatt skolemelk et godt alternativ, forteller faglærer i ernæring, helse og miljøfag i Melk.no Kjersti Selseth.
Oppland topper statistikken over elever som drikker vanlig melk (83,3 %) sammenlignet med de andre fylkene. Her drikkes det til sammenligning minst av smaksatt melk (13,4 %). Dårligst oppslutning om vanlig melk finner vi i Finnmark (62,3 %).
- Tre porsjoner med magre meieriprodukter som del av et sunt kosthold sikrer at man får seg anbefalt mengde kalsium. I tillegg gir det også jod, proteiner og flere B-vitaminer. Skolemelk kan med fordel være en av porsjonene. Bortsett fra den ene prosenten med tilsatt sukker, inneholder smaksatt skolemelk like mange næringsstoffer som hvit melk. Smaksatt skolemelk har fanget opp mange barn som ellers valgte bort skolemelken, forteller Selseth.
Smaksatt melk er etterhvert en populær drikke blant skoleelever. Vest-Agder topper statistikken på landsbasis, her drikker 33,6 % smaksatt melk. Smaksatt melk er også populært i Telemark (30,5 %), Aust-Agder (30,3 %) og Østfold (30,2 %). Minst oppslutning finner man i Oppland (13,4 %), Sogn og Fjordane (15,2 %) og Nord-Trøndelag (16,5 %).
- Mange foresatte har synspunkter på tilbudet om melk med smak på skolen. Mange er ikke klar over at ved å velge smaksatt skolemelk får man i seg de samme næringsstoffene som vanlig hvit melk, og den inneholder mindre enn 1 % tilsatt sukker, forteller Kjersti videre.
Den smaksatte skolemelken er laktoseredusert og er derfor et fint alternativ for barn som har laktoseintoleranse. Den smaksatte skolemelken er også beriket med vitamin D og fettinnholdet tilsvarer det man finner i ekstra lett melk (0,7 %).
- Det viktigste er å unngå at barn drikker saft og brus. Erfaringsmessig velger en del skolebarn bort både melk og matpakke fra femte klasse og oppover. Mye annen mat og drikke frister mer og barna bestemmer også i større grad selv. Det ser ut til at skoler som jobber bevisst med å etablere og utvikle gode kostvaner også har en høy andel skolemelkdrikkere, forteller Kjersti Selseth videre.
– Skolemelkordningen bidrar til organiserte rammer rundt skolemåltidet, og kan skape en økt bevissthet om viktigheten av gode kostholdsvaner hos barn, avslutter Kjersti Selseth i Melk.no.
Mange barn som ikke drikker skolemelk velger andre drikker som iste, juice og saft.
-Det er viktig å tenke på hva barna velger å drikke til matpakken, dersom de ikke velger skolemelk. Foreldre bør være oppmerksomme på at både næringsstoffer og mengde tilsatt sukker varierer mellom ulike drikkevarer, avslutter Kjersti engasjert.
Annen skolemelkfakta:
Hva drikkes på skolefritidsordningen (SFO) på landsbasis:
97,2 % vanlig melk, 0,7 % smaksatt melk, 1,8 % juice, 0,3 % iste/kildevann.
Hva drikkes i barne- og kombinerte barne- og ungdomsskoler på landsbasis:
72,3 % vanlig melk, 22,5 % smaksatt melk, 4,0 % juice, 1,3 % iste/kildevann.
Hva drikkes i ungdomsskolen på landsbasis:
27,4 % vanlig melk, 41,0 % smaksatt melk, 13, 6 % juice, 17,9 % iste/kildevann.
Blant alle landets elever på grunnskolenivå kjøper følgende drikke på skolen:
28,5 % vanlig melk, 10,7 % smaksatt melk, 2,3 % juice, 0,7 % iste/kildevann. Produkter kjøpt i butikk er ikke medregnet.
Hva som drikkes i barne- og kombinerte barne- og ungdomsskole på fylkesnivå.
Fylke |
Vanlig melk |
Smaksatt melk |
Juice |
Iste/kildevann |
Oppland |
83,3 % |
13,4 % |
2,8 % |
0,6 % |
Sogn og Fjordane |
80,9 % |
15,2 % |
3,5 % |
0,5 % |
Nord-Trøndelag |
77,6 % |
16,5 % |
5,5 % |
0,3 % |
Oslo |
75,8 % |
20,5 % |
0,4 % |
0,4 % |
Hordaland |
75,4 % |
19,5 % |
4,6 % |
0,5 % |
Buskerud |
74,5 % |
21,4 % |
3,6 % |
0,6 % |
Møre og Romsdal |
74,4 % |
21,6 % |
3,4 % |
0,5 % |
Akershus |
74,2 % |
20,2 % |
4,8 % |
0,7 % |
Nordland |
73,9 % |
20,8 % |
4,6 % |
0,6 % |
Sør-Trøndelag |
72,3 % |
21,0 % |
6,1 % |
0,6 % |
Vestfold |
71,6 % |
25,1 % |
2,9 % |
0,4 % |
Hedmark |
71,5 % |
24,7 % |
3,6 % |
0,2 % |
Troms |
71,4 % |
20,8 % |
6,3 % |
1,5 % |
Rogaland |
68,5 % |
28,5 % |
2,7 % |
0,2 % |
Aust-Agder |
66,6 % |
30,3 % |
1,9 % |
1,2 % |
Østfold |
65,8 % |
30,2 % |
2,8 % |
1,2 % |
Vest-Agder |
64,7 % |
33,6 % |
1,2 % |
0,5 % |
Telemark |
64,5 % |
30,5 % |
4,3 % |
0,7 % |
Finnmark |
62,7 % |
25,5 % |
11 % |
0,8 % |
Les mer om kalsium
Les mer om anbefalt inntak kalsium for ulike aldersgrupper
Sjekk ditt kalsiuminntak på vår kalsiumkalkulator
Klikk på linken for høytoppløselige bilder til trykk
Klikk på linken for å se frokost og matpakkeoppskrifter fra vår web tv på melk.tv
For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:
Kjersti Selseth, skolefaglig konsulent i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no),
e-post: kjersti@melk.no, tlf: 23 30 20 18 / 92 299 418
Heidi Kathrine Ruud, klinisk ernæringsfysiolog, Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), e-post: heidi@melk.no tlf: Tlf dir: 23 30 20 09/ Mob: 959 48 597
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er et merkenøytralt kompetansesenter med fokus på norsk melk og meieriprodukter. Vi bidrar til økt bevissthet og kunnskap om kosthold og ernæring basert på solid markedsinnsikt og ernæringsfaglig kunnskap. For mer informasjon, se www.melk.no
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
Yoghurt, helmelk og smør løfter meierisalget27.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn kjøpte merkbart mer yoghurt, helmelk og smør i første halvår 2025. Målt i volum økte yoghurt med nær åtte prosent, helmelk med 4,8 prosent og smør med 4,9 prosent, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Når melk og brød blir kontroversielt – hva gjør kostholdsdebatten med ungdom?11.8.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
En ny landsrepresentativ undersøkelse blant ungdom avslører hvordan råd, trender og påvirkning skaper forvirring om mat og helse. Funnene slippes for første gang under Arendalsuka – etterfulgt av debatt med politikere, fagpersoner og influensere.
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom