Nå kan du snakke til handlelisten din

- Netthandel og digitale løsninger endrer kundenes forventninger og handlevaner. Vi er stolte av å være en av et fåtall pilotbedrifter når Google lanserer sin banebrytende talegjenkjenningsteknologi i Norge. Vi investerer i fremtiden, sier Anne Bache Dahl, konseptansvarlig netthandel i MENY.
Enkelt å lage handleliste
I disse dager lanseres Google Assistant, en stor internasjonal suksess, på norsk. Da kan du be assistenten, via din telefon, om å få snakke med MENY. Assistenten hjelper deg med å legge til og fra varer i handlelisten din. Handlelisten blir så synkronisert på tvers av dine digitale enheter.
- Trenden går mot talestyrte nettsøk. Internasjonale undersøkelser viser at talestyrte assistenter i økende grad vil dominere kundedialogen. Vi ønsker å ligge i forkant og til enhver tid sikre at vi er relevante og tilstede for våre kunder der de er, sier Bache Dahl.
Talegjenkjenningen gjør det enkelt å lage en handleliste i MENY-appen, også når du ikke har hendene fri. Kjører du bil eller er midt i oppvasken, og lurer på hva som står på handlelisten, er det bare å spørre assistenten, og så kan du legge til det som mangler. Appen vet hva du pleier å handle. Om du for eksempel ber assistenten sette melk på listen, og du vanligvis kjøper lettmelk, registrerer den lettmelk.
Kundetilpasning og nettbutikk
Allerede i 2014 lanserte MENY, som den første i dagligvarebransjen, digitale tilbudskuponger basert på kundens kjøpshistorikk. MENYs handleapp gir de 1,5 millionene nordmenn som ukentlig er innom MENYs butikker mulighet til å bruke personlige kuponger på varer de kjøper mye av.
- Vi forsto tidlig at kundene ville ha skreddersydde tilbud på varer de handler ofte. I dag får våre kunder både nettbutikk, oppskrifter, handleliste, kuponger og tilbud rett i lommen via MENYs handleapp, sier Bache Dahl.
MENY mener vi bare har sett starten på den digitale revolusjonen i dagligvarebransjen.
- Kundene kommer til å endre måten de er i kontakt med MENY på. Våre butikker og matarbeidere kommer ikke til å forsvinne – de er hjertet i vår matfaglige kompetanse, men vi vil ha kundekontakt i flere flater. Stadig flere sjekker vareutvalget i nettbutikken og stadig flere får varene levert på døra, sier Bache Dahl og føyer til at det er interessant å se at de som oftest bruker talestyrt assistanse i de internasjonale undersøkelsene har sammenfallende alder med de som oftest handler i MENYs nettbutikk.
For mer informasjon, kontakt:
Anne Bache Dahl, konseptansvarlig netthandel i MENY, tlf. 996 21 566
FAKTA OM TALESTYRT ASSISTANSE:
Talestyrte assistenter vil revolusjonere e-handelen. Ifølge en rapport utgitt i januar 2018 av Capgeminis Digital Transformation Institute vil talestyrt assistanse dominere konsument-interaksjonen i løpet av de tre neste årene. Her er fakta fra rapporten, basert på en spørreundersøkelse blant 5000 respondenter i USA, Storbritannia, Frankrike og Tyskland.
• Forbrukere vil i økende grad foretrekke å ha sin interaksjon med selskaper via talestyrte assistenter. I dag vil 24% heller bruke en stemmestyrt assistent enn en hjemmeside. I løpet av tre år vil dette tallet øke til 40%.
• De som bruker talestyrt assistanse i dag, har brukt 3% av sine forbrukerutgifter via talestyrt assistanse, men dette tallet er forventet at vil øke til 18% i løpet av tre år.
• Musikkstreaming og info-søk er fortsatt de vanligste brukerområdene via talestyrte assistanse, men 35% av respondentene har også kjøpt varer (matvarer, interiør og klær). 28% har benyttet talestyrte assistenter til å gjennomføre en betaling eller sende penger.
• 71% av de som har brukt talestyrte assistenter er fornøyde med tjenesten. 52% oppgir “praktisk” som hovedgrunnen, mens 48% nevner nettopp muligheten til å ha hendene fri, mens 41% oppgir automatisering av handlerutinene.
• Talestyrte assistenter er mest populært blant dem mellom 33 – 45 år. (Blant nettkundene til meny.no er flest i aldersgruppen 30-49 år).
For mer om rapporten, klikk her
Kontakter
Nina Horn HynneKommunikasjonsrådgiver
Tel:934 44 213nina.hynne@meny.noBilder

Om MENY
MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 188 butikker og en omsetning på 22 milliarder kroner i 2021. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. Vi er overbeviste om at mat er viktig for folks livskvalitet. MENY har stort utvalg, mye ferskvare og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Nær 10 000 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.
Følg pressemeldinger fra MENY
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MENY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MENY
MENY tar markedsandeler19.3.2025 09:05:00 CET | Pressemelding
MENY har 0,2 prosentpoeng vekst i markedsandel i 2025. Dermed har kjeden utlignet tilbakegangen fra 2024. – I år, som i fjor, har vi vekst i kunder, løsvektdiskene og ferskvarer. Folk etterspør utvalg, kvalitet og en god handleopplevelse. Vi investerer mer enn noen gang i butikkporteføljen vår, sier viseadministrerende direktør Geir Hov i MENY
MENY Granholmen kåret til landets beste5.2.2025 18:10:12 CET | Pressemelding
MENY Granholmen i Sandefjord er kåret til «Årets butikk» 2024. – Å gå helt til topps blant våre 187 butikker sier alt om nivået og presisjonen. MENY Granholmen har god atmosfære, oser av matglede og har skyhøy score i kundeundersøkelser, sier Geir Hov, juryleder og konstituert kjedeleder i MENY.
Dette er trendene i 202427.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Proteiner er trendy, det samme er helmelk, fruktgodteri, alkoholfritt, lokalmat og pastaretten med feta. Plastposen er årets taper.
MENY mottar pris for inkludering av tidligere straffedømte13.12.2024 12:30:31 CET | Pressemelding
«Sammen for livet» har kåret MENY til «Årets Lionheart 2024». Prisen går til en arbeidsgiver som viser ekstra raushet og god inkludering. Fem tidligere innsatte har gjennom samarbeidet fått jobb i MENY.
Kombinert idrettsanlegg og MENY-butikk15.11.2024 11:24:18 CET | Pressemelding
MENY Gressbanen har spennende konstruksjon og er et innovativt samarbeidsprosjekt med idrettsklubben Ready. På taket ligger en idrettsbane. MENY satser offensivt i Oslo.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom