Økt anvendelse av elektrisitet - fører til redusert behov for energi
Selv om ingen forskning kan gi eksakte svar på hva fremtiden vil bringe, er trenden klar:
- Produksjon og forbruk av energi vil endre seg raskere enn hva som tidligere var forventet.
- De største endringene vil være relatert til elektrifisering og fornybar produksjon av energi.
Det globale bildet viser at produksjon og forbruk av kull har passert toppen allerede. Olje vil ventelig nå toppen i løpet av de neste ti årene, mens naturgass vil overta for olje som den største energikilden fra 2026.
For Norge er dette en interessant utvikling. Vi er store på gass og på vannkraft, og vi er tidlig ute på å elektrifisere transportsektoren.
Andelen nye elektriske biler som blir solgt i Norge har allerede passert 25 %. I henhold til DNV GLs framskrivninger vil halvparten av alle nye biler som blir solgt i Europa være elektriske innen 2027. I Kina, India og Nord-Amerika vil dette skje noen år senere.
Store endringer innen transport
Og utviklingen vil ikke stoppe der. Innen 2050 vil elektriske kjøretøy - sammen med en rekke andre forbedringer – ha bidratt til at det samlede energibehovet til transport er blitt betydelig lavere enn i dag. I dag forbruker verden om lag 27 % av samlet energimengde til transport. I 2050 er det ventet at dette er redusert til om lag 20 %.
«Utviklingen er svært interessant, sett med norske øyne», sier DNV GLs konsernsjef Remi Eriksen.
«Norge har begrensede leveranser til bilindustrien, men vi har en betydelig maritim industri,» sier han. «Shipping er den mest effektive formen for transport og er selve kjernen i verdenshandelen. Shipping vil bidra til reduksjoner av utslipp til luft de neste tiårene, og fornybart drivstoff, gass og batteriteknologi vil i økende grad komme til anvendelse også om bord i skip. Her har Norge som maritim nasjon ledet an i utviklingen allerede. Vi har et teknologifokus som kan gi grunnlag for at en allerede sterk, norsk maritim industri blir enda sterkere.»
Utviklingen av hel-elektriske skip for kystnær shipping kan stå som eksempel på Eriksens optimistiske vurderinger. De første hel-elektriske skipene seiler allerede på norske fjorder, og flere kommer til. Allerede innen utgangen av dette året vil i alt 7 hel-elektriske skip seile i ordinær trafikk. Ingen andre maritime nasjoner har kommet tilsvarende langt som Norge.
Gass største energikilde også i 2050
Selv om anvendelse av elektrisitet i Norge så vel som i resten av verden vil øke, vil fossilt drivstoff fortsatt være viktig i den samlede energi-miksen i flere ti-år framover, og i 2050 vil fossilt drivstoff fortsatt dekke halvparten av verdens energibehov. Behovet for naturgass vil fortsette å øke fram til 2034 for deretter å komme ned mot det nivået vi er i dag i 2050.
Investeringer i ny kapasitet for fornybar energi er allerede i dag større enn investeringer i ny kapasitet for fossile kilder. Energi fra sol og vind er det som vil øke mest. DNV GLs Energy Transition Outlook 2018 forventer at energi produsert fra sol i 2050 vil utgjøre 16 % av den samlede energi-miksen, mens vind vil bidra med 12 %. I dag har sol og vind en samlet andel under 1 %.
Selv om summen av den beskrevne utviklingen er positiv, ligger den globale oppvarmingen likevel an til å overskride 2-graders målet satt i Parisavtalen.
Ingen kvikk fiks – ingen «silver bullet»
Ekstraordinære tiltak for å bremse utslippene ytterligere vil være nødvendig. Det finnes ingen enkle løsninger, og en kombinasjon av mange tiltak er nødvendig. I tillegg til økt energieffektivisering og økt andel fornybar energi, vil karbon-fangst og lagring av CO2 fra fossile energikilder være helt nødvendig i kampen mot global oppvarming.
«DNV GL har ekspertise innen så vel fornybar energi som olje og gass. Med bakgrunn fra de fleste deler av energimarkedene, og i kraft av vår uavhengige rolle, søker vi å gi våre beste vurderinger av den samlede energiutviklingen,» sier DNV GLs konsernsjef Remi Eriksen.
Kontakter
Per Wiggo RichardsenVP Director of Media Relations, DNV GL Group
Tel:+47 907 77 829Per.Wiggo.Richardsen@dnvgl.comBilder
Dokumenter
Lenker
Om DNV
Om DNV GL
DNV GL er et internasjonalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering. Siden 1864 har vårt formål vært å sikre liv, verdier og miljøet. Vi bistår våre kunder med å forbedre deres virksomhet på en sikker og bærekraftig måte.
Vi leverer klassifisering, sertifisering, risikohåndtering sammen med programvare, datahåndtering og uavhengig ekspertrådgivning til maritim sektor, til olje- og gass-sektoren, og til kraftsektoren. Med 80,000 bedriftskunder på tvers av alle industrisektorer er vi også verdensledende innen sertifisering av ledelsessystemer.
Med høyt utdannede ansatte i 100 land, jobber vi sammen med våre kunder om å gjøre verden sikrere, smartere og grønnere.
Om Energy Transition Outlook
DNV GL har utviklet en modell for verdens energisystem. Modellen inkluderer etterspørsel av og tilgang til energi globalt, samt forbruk og fordeling av energi innenfor og mellom verdens ti regioner.
Dette er en dynamisk tilbakemeldingsmodell. Modellen inkorporerer hele energisystemet - fra opphav til sluttbruker - og simulerer hvordan de ulike aktørene i modellen samhandler.
Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
Forventer kraftig CCS-vekst: Norge kan bli Nord-Europas karbonlager12.6.2025 09:07:32 CEST | Pressemelding
Høvik, 12. juni: En ny rapport fra DNV om karbonfangst og lagring (CCS) peker på en kraftig vekst i karbonfangst i Europa, fra én million tonn i fjor til hele 340 millioner tonn i 2050. – Ideelle geologiske forhold, lang erfaring og ledende ekspertise gir Norge en unik mulighet til å bli Nord-Europas foretrukne karbonlager, sier Ditlev Engel, CEO, Energy Systems, DNV.
Ny DNV-rapport: En aldrende flåte gir flere ulykker3.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Nor-Shipping, Oslo, 3. juni - Ifølge en ny rapport fra DNV, har antallet maritime ulykker økt med 42 prosent fra 2018 til 2024. Dette samtidig som den globale flåten kun har økt med ti prosent. Økningen skyldes hovedsakelig en aldrende flåte med flere maskinskader og havarier.
Styrket samarbeid nødvendig for å håndtere energiomstilling og arealknapphet i Nordsjøen9.4.2025 09:00:09 CEST | Pressemelding
Høvik, 9. april: Kombinasjonen av olje og gass, skipsfart, fiske, havbruk, og en forventet seksdobling av havvindkapasiteten frem mot 2050, gjør at forvaltningen av Europas travleste havområde er av stor betydning. Økt samarbeid på tvers av landegrenser og sektorer er nødvendig for å sikre Nordsjøens fremtid, ifølge en ny rapport fra DNV.
Økt risiko for cyberangrep mot Norge26.3.2025 10:40:42 CET | Pressemelding
4 av 10 norske virksomheter innen kritisk infrastruktur mangler oversikt over åpne bakdører hos leverandørene, viser en fersk rapport fra DNV Cyber.
Verdens største og første utslippsfrie bulkskip12.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Berge Rederi bygger nå et 130 meter langt bulkskip som kan frakte 13.000 tonn. Skipet skal seile utslippsfritt fra Brønnøysund til Elnesvågen ved Molde ved hjelp av batterier og rotorseil, og blir verdens første utslippsfrie bulkskip.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom