Lovende spansk-norsk E6-start

Det sier prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan etter denne ukes innledende møter mellom Nye Veier i Trøndelag og det spanske selskapet Acciona Construcción, med deres norske underleverandører Multiconsult og Leonhard Nilsen & Sønner.
Hvordan skal NV-målene nås?
Som kjent ble denne grupperingen i sommer innstilt til totalentreprisen for E6 Ranheim–Værnes. Nå pågår den såkalte konkretiseringsfasen, som i hovedsak dreier seg om hvordan valgt entreprenør skal nå Nye Veiers prestasjonsmål og håndtere risiko (se under).
Endelig avtale blir etter alt å dømme signert i slutten av september.
– Så langt ser dette bra ut. Acciona møter godt forberedt, og sammen med sine norske partnere har de tatt inn over seg Nye Veiers høye ambisjoner på områder som sikkerhet, samfunnsansvar, integrert samhandling og digitalisering, sier Vatnan.
Han føyer til at trafikkhåndtering blir en av de største utfordringene for dette E6-prosjektet. Strekningen fra Trondheim til Værnes er blant de travleste nord for Oslo, og gode planer for trafikkavvikling i anleggsperioden er helt avgjørende for å lykkes.
Utvikler for over 2 milliarder
Acciona er et verdensomspennende infrastrukturkonsern med 38 000 ansatte og aktivitet i over 40 land. Omsetningen er på 70 milliarder kroner, og årlig bruker konsernet mer enn to milliarder til forskning og utvikling.
– Dette bør norske entreprenører merke seg. Her er det virkelig snakk om et selskap som satser på ny kunnskap og innovative løsninger på alle felt, slik vi som byggherre også må gjøre, poengterer Vatnan.
Ifølge prosjektdirektøren er E6-kontrakten i Trøndelag, med en verdi på ca. 4 milliarder, også av vesentlig betydning for en global entreprenør som Acciona. Kontrakten er derfor solid forankret i konsernets toppledelse.
Ønsker norsk fotfeste
– Det er ingen tvil om at Acciona går inn i norsk veibygging med største alvor. Konsernet har tydelig signalisert at de ønsker et fotfeste her i landet, opplyser Vatnan, som ikke bekymrer seg nevneverdig for kultur- og språkforskjeller.
– Bedriftskulturen i Acciona oppfatter jeg som relativt lik den norske, med stor vekt på åpenhet og effektiv informasjonsdeling. I likhet med oss er spanjolene dessuten opptatt av tettest mulig samhandling mellom byggherre, rådgiver og entreprenør.
– Det språklige samarbeidet kommer også til å gå fint. Engelsk er jo det internasjonale prosjektspråket, og jeg tror det er fordel at ingen av partene har dette som morsmål. Dermed får vi en språklig likeverdighet som kan tilføre prosjektet en positiv effekt, påpeker Vatnan.
– Konkurranse på like vilkår
Hvor kontroversielt er så valget av en utenlandsk totalentreprenør til Ranheim–Værnes-prosjektet? Ifølge Nye Veier-sjefen i Trøndelag har det kommet få negative tilbakemeldinger. Noe annet hadde han heller ikke ventet.
– Som kjent lever vi i en global verden og er underlagt EUs konkurranseregler. Da må vi også tillate at ikke-norske entreprenører vinner kontrakter her i landet. Men forutsetningen er alltid konkurranse på like vilkår, presiserer Vatnan.
E6 Ranheim–Værnes skal bygges ut som firefelts motorvei, og dagens tre tunneler får nye løp. Dessuten bygges ny tunnel forbi Hommelvik. Strekningen planlegges med 110 km/t som tillatt hastighet.
Byggestart er planlagt sommeren 2019. Hele prosjektet ventes fullført i 2024/2025.
Nye Veiers prestasjonsmål:
- Realisere målet om en skadefri bygge- og anleggsplass, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv
- Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering
- Minimere ulemper for alle trafikantgrupper i anleggs- og driftsperioden
- Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø
- Minimere midlertidig og permanent jordbruksbeslag
Nøkkelord
Bilder

Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Ny E39 i Lyngdal offisielt åpnet av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård: - Dette er en dag mange har sett frem til6.6.2025 17:15:53 CEST | Pressemelding
- Det er en stor glede for meg å være her i dag for å markere åpningen av den nye veien. I dag åpner vi ikke bare en vei. Vi åpner for tryggere reiser, kortere avstander og nye muligheter, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Ny E39 gjennom Lyngdal åpner for trafikk30.5.2025 14:15:32 CEST | Pressemelding
Nye Veier åpner for trafikk på den nybygde E39-strekningen gjennom Lyngdal – Vi er glade for å kunngjøre at veien åpnes for trafikk mandag 2. juni, sier prosjektsjef Anita Enebakk i Nye Veier.
Byggestart for ny E39-strekning19.5.2025 04:00:00 CEST | Pressemelding
Nye Veier og Hæhre Entreprenør AS har signert avtalen som markerer byggestart for utbygging av E39 mellom Mandalskrysset og Blørstad i Lindesnes kommune.
Første spadetak er tatt for E6 Roterud - Storhove16.5.2025 13:53:54 CEST | Pressemelding
Fredag formiddag tok samferdselsminister Jon-Ivar Nygård det første symbolske spadetaket for E6 Roterud-Storhove.
Priv. til redaksjonen: Presseinvitasjon – første offisielle spadetak for E6 Roterud – Storhove med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård14.5.2025 15:12:21 CEST | Presseinvitasjon
Fredag 16. mai inviterer Nye Veier og AF Gruppen til det første offisielle spadetaket for E6 Roterud-Storhove. Media inviteres til å delta.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom