Coop kutter plastforbruket med 25 prosent

Gjennom den landsdekkende ryddeaksjonen Coop rydder Norge la vi til rette for at Coops kunder og medeiere kunne rydde marin forsøpling. Nå tar vi ytterligere grep for å redusere plastforbruket – og skal sette en ny standard i dagligvarehandelen.
- Bærekraft har en naturlig og sentral plass i Coop. Vi er eid av forbrukerne, og tar utfordringer knyttet til miljø på alvor. Vi innfører derfor en ny emballasjestrategi. Den innebærer at vi kutter forbruket av plast med 25 prosent og reduserer vårt totale miljøfotavtrykk. Optimal emballasje med økt bruk av resirkulerte og fornybare materialer vil redusere både matsvinn og klimautslipp. I første omgang vil 4000 produkter vil bli gjennomgått, sier miljøsjef i Coop, Knut Lutnæs.
Av allerede igangsatte tiltak viser miljøsjef i Coop, Knut Lutnæs, til følgende:
Plastposer
• Papirposer og handlenett er tilgjengelig i alle Coops butikker som et alternativ til plastposen
• Coops plastposer skal lages av resirkulert plast - andelen resirkulert plast er i dag til 50 prosent og skal økes.
• Innfører frukt- og brødposer i papir og bioplast
Engangsartikler
• Coop kutter engangsartikler der disse kan erstattes med papp, papir og tre.
• Engangsartikler som ikke lar seg erstatte skal være miljømerket, og laget av fornybart eller resirkulert materiale, fortrinnsvis cellulose og fornybar bioplast.
Emballasje
• Coop kuttet våren 2018 plasten på Smak*-brød. Dette alene sørger for en plastreduksjon på 50 tonn.
• Änglamark vask- og rengjøringsprodukter har emballasje av resirkulert plast.
• I Coops økologiprodukter, Änglamark, har vi faset ut svart plast på mer enn 1000 varer på nordisk nivå.
• Plast er kuttet på bomullspinner.
Coops emballasjestrategi - 6 tiltak for bærekraftig emballasje
1. Vi skal redusere bruken av plast
Vi vil redusere vår bruk av oljebasert plast med 25 prosent innen 2025. Vi skal oppnå dette ved å fase ut engangsprodukter basert på plast, kutte unødvendig emballasje og ved å benytte fornybart og gjenvunnet materiale.
2. Vi skal ha materialgjenvinnbar emballasje
Emballasjen på Coops unike varer skal kunne gjenvinnes og brukes til nye materialer.
3. Vi skal bruke resirkulerte emballasjematerialer
Emballasjen på Coops unike varer skal så sant det er mulig produseres av resirkulerte materialer.
4. Vi skal bruke fornybare emballasjematerialer
Vi skal bruke fornybare råvarer på emballasjen til Coops unike varer.
5. Vi bruker ikke skadelige kjemikalier
Emballasjen på Coops unike varer skal ikke inneholde skadelige kjemikalier.
6. Vi skal ha emballasje som bidrar til vår null-visjon for kasting av mat
Coop skal forbedre og utvikle emballasje for å redusere matsvinn, i tråd med vår null-visjon for matsvinn.
Nøkkelord
Bilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
Extra forventer å selge over én million jordbærkurver før 17. mai: - Dette er jo helt spinnvilt!16.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Coop opplever rekordstor etterspørsel etter jordbær i forkant av 17. mai, og Extra forventer å selge over én million kurver før nasjonaldagen. Totalt regner Coop med å selge 750 tonn jordbær til en verdi på nærmere 50 millioner kroner i mai.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom