Lærte opp 22 000 ansatte – blir tildelt DOGA-merket

Slik begrunner juryen tildelingen av DOGA-merket til Avinor Oslo lufthavn og EGGS Design:
«Læringsreisen lykkes i å løse en uhyre kompleks oppgave: å lage et enhetlig opplæringsprogram som favner 22 000 ansatte – fra piloter til kioskansatte. Dette er et prosjekt som raskt kunne gått skikkelig galt om man hadde tenkt i siloer og ikke tatt brukerperspektivet godt nok med i prosessen, men her makter man å tenke på tvers og konsentrere seg om å lage en best mulig opplevelse for brukeren, som jo er den avgjørende suksessfaktoren, uansett hvor pent grensesnittet måtte være. Den nytenkende måten tjenestedesign er brukt tverrfaglig på i dette arbeidet, er eksemplarisk og veldig godt håndverk. Vi er imponert over hvor enkelt og tydelig man har greid å gjøre både grensesnitt og progresjon, og vil også berømme prosjektet for hvordan det visuelle løfter hele opplevelsen.»
- Vi er svært stolte når vi nå blir tildelt denne utmerkelsen sammen med EGGS Design, sier lufthavndirektør Øyvind Hasaas.
- Vi hadde en enorm utfordring foran oss når vi skulle sette i drift de nye arealene på Oslo lufthavn. Vi valgte et innovativt opplæringsprogram som var krevende både for selskapene på lufthavnen og for de ansatte, men vi er sikre på at dette var nøkkelen til den suksessen vi opplevde da vi åpnet nye Oslo lufthavn i april i år, fortsetter han.
Tjenestedesign med suksess
Dette er ikke første gang Avinor Oslo lufthavn tar i bruk tjenestedesign i sitt arbeid for å sikre en god passasjeropplevelse. Allerede i 2012 jobbet Oslo lufthavn, i samarbeid med Steria og EGGS Design, med tjenestedesignprosjekt «Reisendes opplevelse» for å gjøre passasjerens reise gjennom Oslo lufthavn mer kundevennlig. Dette ble i 2016 kåret i A-magasinet for å være et av 100 viktigste designprosjektene i Norge de siste 100 årene.
- Vi ser at tjenestedesign er svært godt egnet når vi skal utvikle, planlegge og organisere tjenester som skaper bedre passasjeropplevelser her på Norges hovedflyplass. Uten dette verktøyet for å skaffe oss innsikt fra de som faktisk benytter tjenestene våre, ville vi hatt problemer med å løfte tjenestene våre i tråd med det fantastiske bygget vi nå har fått til vår disposisjon, avslutter lufthavndirektøren.
Oslo Airport - Training of employees from EGGS Design on Vimeo
Nøkkelord
Kontakter
PressetelefonPressetelefon til bruk for journalister
Pressevakttelefon kun til bruk for journalister.
Reisende kan få informasjon ved å ringe passasjerservice på 67 03 00 00.
Bilder
Om Avinor
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 3000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Testrute med elektrisk fly mellom Stavanger og Bergen gjennomført for første gang4.9.2025 14:30:25 CEST | Pressemelding
I dag ble ruteflygningen mellom Stavanger og Bergen med det elektriske flyet ALIA, produsert av BETA Technologies, gjennomført i sin helhet for første gang. Ruta representerer det første testprosjektet i Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart.
Nå står over 2400 meter med nyasfaltert rullebane klar4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Etter tre måneder med nattarbeid, asfaltlukt og midnattssol er reasfalteringen på Tromsø lufthavn ferdig. Fra og med 4. september er hele rullebanen tilbake i full drift – klar for både vinterstormer og økende trafikk i årene som kommer. – Vi har holdt oss til tidsplanen, og nå kan vi endelig ønske reisende velkommen til en rullebane som er så god som ny. Det er ikke hver dag man får helt fersk asfalt på en flyplass, så dette er veldig bra, sier lufthavnsjef Ivar Helsing Schrøen.
Utvikling av Hervakrysset: - Et tilbud nærområdet mangler3.9.2025 10:48:33 CEST | Pressemelding
Avinor ønsker å etablere et bedre tilbud for reisende og næringsdrivende med bil på Oslo lufthavn. Med seg på laget får de MER, Burger King og Norgesgruppen.
Flyplassen som endret alt – Svalbard lufthavn markerer 50 år2.9.2025 12:30:01 CEST | Pressemelding
– Da lufthavnen åpnet i 1975, var det et vendepunkt for Svalbardsamfunnet. Med åpningen ble Longyearbyen knyttet tettere til fastlandet og til verden. Gjennom 50 år har flyplassen vært avgjørende for beredskap, for næringsliv og forskning – men kanskje aller viktigst: den har gjort det mulig å leve gode liv her på Svalbard, sier Abraham Foss, konsernsjef i Avinor.
Første halvår 2025: Fortsetter å styrke inntjeningen27.8.2025 12:30:00 CEST | Pressemelding
-Inntjeningen fortsetter å styrke seg fra første kvartal og gjør seg gjeldende også for halvåret sett under ett. Hovedårsaken er en kombinasjon av høyere avgiftsinntekter og økning i trafikken, samtidig som Avinor arbeider kontinuerlig med å kutte kostnader, sier konsernsjef Abraham Foss.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom