UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

- På høy tid med stortingsmelding for å inkludere barna som strever

Del
– Jeg er bekymret for alle elevene som ikke får den opplæringen de skal ha. Det er unge mennesker som kunne fått et fagbrev og tatt videre utdanning, men som likevel ikke får den muligheten på grunn av for dårlig grunnopplæring, sier professor Monica Melby-Lervåg.
Fra konferansen "Spesialundervisning som virker" 1.juni. Foto: Shane Colvin/ Universitetet i Oslo
Fra konferansen "Spesialundervisning som virker" 1.juni. Foto: Shane Colvin/ Universitetet i Oslo

Høsten 2019 legges det frem en ny stortingsmelding som skal hete "Tidlig innsats og inkluderende fellesskap". Det kunngjorde kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner i dag på konferansen «Spesialundervisning som virker», arrangert av Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.

– Vi må løfte alle, særlig de barna med svakest utgangspunkt, sa kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

– Mangelfulle rapporter fra ekspertgrupper

1000 deltagere med fagfolk fra blant annet PP-tjenesten, skole og barnehage er tilstede på konferansen om spesialundervisning og hvilke tiltak som virker.

– Det er en veldig god nyhet at det vil komme en stortingsmelding om dette, og på høy tid. Dette er viktig for at barn og unge som strever i barnehage og skole skal få en bedre tilpasset opplæring, sier dekan Sten Ludvigsen ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.

Ludvigsen mener det er viktig at det nå blir tatt helhetlige grep innenfor det spesialpedagogiske området.

– Det er avgjørende at det hentes inn supplerende og utdypende forskningsbasert kunnskap om hvilke spesialpedagogiske tiltak som faktisk virker. Kunnskapsgrunnlaget fra rapportene levert v ekspertgruppene som har vært ledet av Thomas Nordahl og Terje P. Hagen er en start, men det er utilstrekkelig. Rapportene er svært mangelfulle, sier dekan Sten Ludvigsen ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.

Professor Monica Melby-Lervåg ved Institutt for spesialpedagogikk mener tiden for en slik stortingsmelding er overmoden.

– Det er fint at man endelig skal se spesielt på hva som kan gjøres med spesialundervisningen. Man må se på hva som kan gjøres for de som er i gråsonen mellom å følge ordinær opplæring og å trenge spesialundervisning. Alt fokus må ikke rettes på elever med store funksjonshemminger, men også de som ikke trenger like omfattende hjelp, sier Melby-Lervåg.

Melby-Lervåg forsker blant annet på språk- og leseutvikling hos barn og unge med dysleksi og spesifikke språkvansker.

Sløsing med menneskelige ressurser

Professoren mener skolene ikke evner å sette vedtak og PP-tjenestens anbefalinger ut i praksis.

– Jeg er bekymret for alle elevene som har enkeltvedtak, men likevel ikke får den opplæringen de skal ha. Det er unge mennesker som kunne fått et fagbrev og tatt videre utdanning, men som likevel ikke får den muligheten på grunn av for dårlig grunnopplæring. Det vil prege hele fremtiden til de det gjelder. Det er sløsing med menneskelige ressurser, sier Melby-Lervåg.

Hun mener de kommunene som gjentatte ganger bryter opplæringsloven må straffes.

– Det må være en konsekvens som er større enn det som er tilfelle i dag.

Nøkkelord

Kontakter

Sten LudvigsenDekan ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo

Tel:95 77 46 52

Bilder

Fra konferansen "Spesialundervisning som virker" 1.juni. Foto: Shane Colvin/ Universitetet i Oslo
Fra konferansen "Spesialundervisning som virker" 1.juni. Foto: Shane Colvin/ Universitetet i Oslo
Last ned bilde
Last ned bilde
Dekan Sten Ludvigsen ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO. Foto: Aina Rødal/ Universitetet i Oslo
Dekan Sten Ludvigsen ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO. Foto: Aina Rødal/ Universitetet i Oslo
Last ned bilde
Professor Monica Melby-Lervåg. Foto: Aina Rødal/Universitetet i Oslo
Professor Monica Melby-Lervåg. Foto: Aina Rødal/Universitetet i Oslo
Last ned bilde

Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Postboks 1161 Blindern
0318 Oslo

http://www.uv.uio.no

Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap. Vi forsker på skole, læring, utdanning på alle nivåer og pedagogikk, og vi utdanner lektorer. 

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye