- På høy tid med stortingsmelding for å inkludere barna som strever
Høsten 2019 legges det frem en ny stortingsmelding som skal hete "Tidlig innsats og inkluderende fellesskap". Det kunngjorde kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner i dag på konferansen «Spesialundervisning som virker», arrangert av Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.
– Vi må løfte alle, særlig de barna med svakest utgangspunkt, sa kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.
– Mangelfulle rapporter fra ekspertgrupper
1000 deltagere med fagfolk fra blant annet PP-tjenesten, skole og barnehage er tilstede på konferansen om spesialundervisning og hvilke tiltak som virker.
– Det er en veldig god nyhet at det vil komme en stortingsmelding om dette, og på høy tid. Dette er viktig for at barn og unge som strever i barnehage og skole skal få en bedre tilpasset opplæring, sier dekan Sten Ludvigsen ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.
Ludvigsen mener det er viktig at det nå blir tatt helhetlige grep innenfor det spesialpedagogiske området.
– Det er avgjørende at det hentes inn supplerende og utdypende forskningsbasert kunnskap om hvilke spesialpedagogiske tiltak som faktisk virker. Kunnskapsgrunnlaget fra rapportene levert v ekspertgruppene som har vært ledet av Thomas Nordahl og Terje P. Hagen er en start, men det er utilstrekkelig. Rapportene er svært mangelfulle, sier dekan Sten Ludvigsen ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.
Professor Monica Melby-Lervåg ved Institutt for spesialpedagogikk mener tiden for en slik stortingsmelding er overmoden.
– Det er fint at man endelig skal se spesielt på hva som kan gjøres med spesialundervisningen. Man må se på hva som kan gjøres for de som er i gråsonen mellom å følge ordinær opplæring og å trenge spesialundervisning. Alt fokus må ikke rettes på elever med store funksjonshemminger, men også de som ikke trenger like omfattende hjelp, sier Melby-Lervåg.
Melby-Lervåg forsker blant annet på språk- og leseutvikling hos barn og unge med dysleksi og spesifikke språkvansker.
– Sløsing med menneskelige ressurser
Professoren mener skolene ikke evner å sette vedtak og PP-tjenestens anbefalinger ut i praksis.
– Jeg er bekymret for alle elevene som har enkeltvedtak, men likevel ikke får den opplæringen de skal ha. Det er unge mennesker som kunne fått et fagbrev og tatt videre utdanning, men som likevel ikke får den muligheten på grunn av for dårlig grunnopplæring. Det vil prege hele fremtiden til de det gjelder. Det er sløsing med menneskelige ressurser, sier Melby-Lervåg.
Hun mener de kommunene som gjentatte ganger bryter opplæringsloven må straffes.
– Det må være en konsekvens som er større enn det som er tilfelle i dag.
Nøkkelord
Kontakter
Monica Melby-LervågProfessor
Tel:92 61 50 71Sten LudvigsenDekan ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo
Tel:95 77 46 52Aina Rødalkommunikasjonsrådgiver ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO.
Tel:98 07 39 63aina.rodal@uv.uio.noBilder

Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap. Vi forsker på skole, læring, utdanning på alle nivåer og pedagogikk, og vi utdanner lektorer.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Hvordan, hvor mye og av hvem bør skolen styres?13.5.2025 14:49:39 CEST | Pressemelding
Har sentrale myndigheter og skoleeiere fått for mye makt over innholdet i skolen?
Algoritmisk tenkning og programmering: Skolene har ennå en vei å gå, viser ny skoleforskning7.4.2025 11:00:07 CEST | Pressemelding
Hva skjer egentlig med algoritmisk tenkning og programmering ute i klasserommene? En ny klasseromsstudie fra Universitetet i Oslo viser at skolene ikke er helt i mål.
— Jeg har alltid følt meg annerledes. Autismediagnosen ga meg en forklaring27.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Olav Helland (37) elsker å spille brettspill, fordi da vet man hvem sin tur det er. Det står jo i reglene. Men hva er reglene for å snakke sammen? Det er ikke alltid så lett å vite, sier han.
– Elevene trenger mer lærerstøtte7.1.2025 12:34:07 CET | Pressemelding
Norske skoler har jobbet iherdig med tverrfaglige temaer de siste årene, men ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål.
Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter. Kan skjermbruk være en del av forklaringen?9.12.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning i kompetanse til fordel for guttene siden 2014.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom