– På tide å innføre et kompetansekrav for spesialpedagoger

«Spesialpedagog» er ikke en beskyttet tittel
I dag er det slik at man kan bruke tittelen «spesialpedagog» enten man har mastergrad i spesialpedagogikk eller bare har tatt 10 studiepoeng i faget.
– Dette er selvsagt problematisk. Jeg er usikker på om foreldre til barn med spesialpedagogiske behov vet at tittelen «spesialpedagog» ikke er beskyttet, sier professor Øistein Anmarkrud ved Institutt for spesialpedagogikk.
Forskerne ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo har gjennom flere år arbeidet for å få inn et kompetansekrav i lovverket, men opplever at det har vært liten vilje til dette hos utdanningsmyndighetene og politikere.
– Det må innføres et kompetansekrav til ansatte i barnehage og skole som har ansvaret for barn som har behov for særskilt tilrettelegging.
– Det er påtagelig at det er innført kompetansekrav for å få undervise i matematikk i skolen, men ikke for å undervise barn som strever i hvilket som helst fag. Det henger ikke på greip at denne undervisningen ofte gjennomføres av ufaglærte, sier Anmarkrud.
1000 deltagere på konferanse
I dag foregår det en stor konferanse om spesialundervisning på Chateu Neuf i Oslo med 1000 påmeldte deltagere.
Der er det i dag store forskjeller i kvaliteten på undervisningen barn og ungdom med spesialpedagogiske behov mottar.
– Nå er det på tide at "spesialpedagog" blir en beskyttet tittel. Det er dessverre alt for mange barn som får spesialundervisning av personer uten spesialpedagogisk kompetanse, eller med lite kompetanse. I tillegg er tiltakene som gis ofte ikke forskningsbaserte, sier Anmarkrud.
Professoren forteller at man ikke sjeldent i den offentlige debatten hører at spesialundervisning ikke virker.
– Dette er rett og slett ikke sant. Gode forskningsbaserte tiltak gitt av kompetente pedagoger og spesialpedagoger virker i høyeste grad. Det har vi et godt forskningsmessig grunnlag for å si.
Kunnskapsministeren holder hovedinnlegg på konferansen
Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner har sett frem til å møte så mange som jobber i kommuner, barnehager og skoler, på konferansen.
– Det spesialpedagogiske tilbudet til barn og ungdom må bli bedre. Det er bra vi diskuterer dette viktige temaet på konferansen i dag, 1. juni. Vi må sørge for at de som trenger hjelp og støtte i større grad får hjelp av faglærte, på riktig tidspunkt og så tidlig som mulig, sier Sanner.
– God spesialundervisning virker, dårlig spesialundervisning virker ikke
Barneombud Anne Lindboe forteller at i arbeidet med rapporten «Uten mål og mening?» har de sett eksempler på kommuner som virkelig har satset på å gi elevene god spesialundervisning. Det har vært helt avgjørende for at elevene er der de er i dag, både faglig og sosialt.
– God spesialundervisning virker, dårlig spesialundervisning virker ikke. Verre er det ikke, sier barneombud Anne Lindboe.
Må kunne straffe kommuner
Anmarkrud vil likevel understreke at det er store forskjeller mellom kommuner, skoler og barnehager.
– Det er mange barn som får virkelig god spesialpedagogisk hjelp gitt av kompetente personer, men ikke mange nok.
Forskeren mener det må være tydeligere sanksjonsmuligheter overfor kommuner som ikke klarer å oppfylle de forpliktelsene de etter opplæringsloven har for denne gruppa med barn og unge.
Viktig med tidlig kartlegging
Forsker Anne Arnesen forteller at jo tidligere et barns lærings- og utviklingsvansker identifiseres, desto mindre ressurskrevende tiltak kreves.
– Tidlig kartlegging er viktig både for å fremme enkeltbarns læring og utvikling og redusere senere samfunnskostnader, sier Arnesen.
Nøkkelord
Kontakter
Kontakt for Barneombudet:
Rådgiver hos Barneombudet, Jonas Bjørkli
Telefon: 99 35 06 71
Aina Rødalkommunikasjonsrådgiver ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO.
Tel:98 07 39 63aina.rodal@uv.uio.noBilder




Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap. Vi forsker på skole, læring, utdanning på alle nivåer og pedagogikk, og vi utdanner lektorer.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Hvordan, hvor mye og av hvem bør skolen styres?13.5.2025 14:49:39 CEST | Pressemelding
Har sentrale myndigheter og skoleeiere fått for mye makt over innholdet i skolen?
Algoritmisk tenkning og programmering: Skolene har ennå en vei å gå, viser ny skoleforskning7.4.2025 11:00:07 CEST | Pressemelding
Hva skjer egentlig med algoritmisk tenkning og programmering ute i klasserommene? En ny klasseromsstudie fra Universitetet i Oslo viser at skolene ikke er helt i mål.
— Jeg har alltid følt meg annerledes. Autismediagnosen ga meg en forklaring27.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Olav Helland (37) elsker å spille brettspill, fordi da vet man hvem sin tur det er. Det står jo i reglene. Men hva er reglene for å snakke sammen? Det er ikke alltid så lett å vite, sier han.
– Elevene trenger mer lærerstøtte7.1.2025 12:34:07 CET | Pressemelding
Norske skoler har jobbet iherdig med tverrfaglige temaer de siste årene, men ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål.
Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter. Kan skjermbruk være en del av forklaringen?9.12.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning i kompetanse til fordel for guttene siden 2014.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom