Støyutsatt nabo fikk æren av å skyte gjennomslagssalven
Viktig milepæl i prosjekt E18 Kjørholt og Bamble tunneler
-Vi har nådd en viktig milepæl i prosjektet der Nye Veier er byggherre for rehabilitering av eksisterende tunneler og sprengning av nye tunnelløp. Tunnel- og sprengningsarbeidene har skjedd uten alvorlige hendelser i tunnelanlegget noe vi er veldig fornøyde med. Det er et krevende prosjekt med tanke på byggetid og framdrift siden E18 er stengt mens arbeidene pågår. Det har hele tiden vært viktig å ha høy anleggsaktivitet for å oppnå kortest mulig stengning av eksisterende E18. Veiåpning blir i september 2018, sier Magne Ramlo, prosjektdirektør E18 Langangen-Grimstad.
- Sammen med entreprenøren og lokalt næringsliv har vi funnet fram til gode løsninger for å innfri miljøkravene. Det er tatt ut til sammen 350 000 m3 fjell, satt 40 000 bolter og sprutet 24 000m3 sprøytebetong på 6 måneder. Dette er muliggjort ved å bruke Norcem sitt gamle brudd på nabotomta som mellomlager og areal for knusing. Dette er forbundet med tunnel inn i veianlegget. Omkringliggende veinett er dermed spart for 50 000 lass med stein. I tillegg er knusing og mellomlagring av verdifulle steinmasser til senere bruk gjort uten sjenanse for naboer og omgivelser, sier Ruth Haug, utbyggingssjef for E18 Kjørholt og Bamble tunneler.
Den mest støyutsatte naboen fikk æren av å skyte gjennomslagsalven
Den mest støyutsatte naboen fikk æren av å skyte gjennomslagsalven ut mot Frierfjorden sammen med skytebas Roy Heimdahl hos entreprenør BetongmastHæhre Anlegg. Prosjektleder Reidar Løvhaugen hos BHA og utbyggingsjef Haug, er begge fornøyd med slik jobben er utført og at alle er kommet vel hjem hver dag.
Mer om prosjektet
- Prosjektet omfatter rehabilitering av Kjørholt og Bamble tunneler, samt utsprengning av nytt løp for kommende firefelts E18. Kjørholt er 2200 m, Bamle er 650 m, beliggende på hver sin side av Grenlandsbrua ved Porsgrunn.
- Eksempler på gode miljøløsninger er kortreist lagring av stein, skjermet steinknusing og oppfylling av et gammelt gruveras for senere tilbakeføring til friluftsarealer. Avfall av PE-skum er nyttig brensel i Norcem sitt anlegg.
- Det gjenstår elektrotekniske arbeider, asfalt og vann- og frostsikring i tunnelene før reåpning av toveis trafikk høsten 2018. Den nye tunnelen vil fungere som rømningsvei inntil 4-felt gjennom Landgangen Rugtvedt står ferdig.
Til redaksjonen
Dersom dere ønsker å komme i kontakt med den støyutsatte naboen kan dere ringe eller sende epost til utbyggingssjef E18 Kjørholt og Bamble tunneler Ruth Haug mobil 913 92 067 eller ruth.haug@nyeveier.no
Vedlagte bilder krediteres Nye Veier/Imi Vegge
Nøkkelord
Kontakter
Imi VeggeKommunikasjonsrådgiver
Ansvarsområde E18 Grimstad-Langangen
Bilder
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom