Slik får en flere til å velge matfag

Uten på noe vis å bruke metoder kjent fra Facebook eller amerikanske presidentvalg har reiseliv, restaurant- og matbransjen nå gått sammen for å finne ut hva som egentlig virker når man skal tiltrekke seg unge som skal gjøre sitt yrkesvalg.
- Vi må snu oppfatningen. Skal nasjonens reiseliv og matproduksjon verdsettes, må også norsk ungdom jobbe hos oss, sier Tidemann. Som leder i Foreningen for opplæringskontorene i restaurant og matfag har en nå samlet matbransjen, for å få flere ungdommer til å ville jobbe i restaurant og matbransjen.
Det ledende markedsanalyseselskapet Opinion har evaluert og analysert et utvalg tiltak som er gjennomført for å øke rekrutteringen av unge til restaurant- og matfagene. Funnene viser fra Opinionens undersøkelse viser følgende:
- Våg å velge bort de fleste. Fokuser på enkelte.
- Praktiske møter med bransjen funker best.
- Skoledagen er viktigere enn videre karriere.
- Sats på ildsjeler og relasjonsbygging.
- Tiltakene fungerer.. om de gjøres riktig.
Bort med mytene
Bransjen samles denne uken i Oslo til konferanse for å gå igjennom tiltakene. Bak initiativet står landsforeninger og interesseorganisasjoner som Sjømat Norge, NHO Mat og Drikke, Norges Kokkemesteres Landsforening, NHO reiseliv og Baker- og konditoribransjens landsforening. Deltagerne på konferansen er bedrifter, opplæringskontor, restaurant- og matfaglærere og en rekke andre aktører som arbeider med rekruttering og utdanning.
- Det er nok noen myter som må avlives, sier administrerende direktør i NHO Mat og Drikke Petter Haas Brubakk. Han påpeker at matindustrien nå faktisk er ledende i det å ta i bruk ny teknologi -Med det teknologiske skiftet vi er midt oppe i må vi tiltrekke oss både teknologer og dyktige mathåndverkere, sier han.
- Dette engasjerer. Dårlige søkertall de siste årene sier sitt. Kvalifisert arbeidskraft for både restauranter og matprodusenter er og et stikkord, sier Tidemann som får støtte fra NHO Reiselivs Administrerende direktør Kristin Krohn Devold.
- Norge et attraktivt reisemål og reiselivsbransjen er i sterk vekst. Å tilby turister norskprodusert mat bør være en attraktiv karrierevei, sier Devold.
I tillegg til de to ministrene vil en rekke foredragsholdere komme med innspill under de to dagene på Scandic Vulkan. Under middagen på kvelden vil Norges junior kokkelandslag servere den samme menyen som skal serveres under VM i kokkelandslag i Luxembourg senere i år.
Kontaktpersoner:
Sjømat Norge: Øyvind André Haram,oyvind.haram@sjomatnorge.no, 908 81 591.
NHO Reiseliv: Øystein Eian, oystein.eian@nhoreiseliv.no, 901 57 273.
NHO Mat og Drikke: NIna Wollum Skarbø, nws@nhomd.no, 481 00 550.
Baker- og Konditorbransjens Landsforening: Gunnar Bakke, gb@nhomd.no, 970 19 591.
Norges Kokkemesteres Landsforening: Espen A. Wasenius, espen@nkl.no, 957 74 569.
Nøkkelord
Bilder

Om NHO Mat og Drikke
NHO Mat og Drikke er en medlemsstyrt og partipolitisk uavhengig arbeidsgiver- og næringspolitisk organisasjon for bedrifter i mat-, drikke- og bionæringen. Foreningen ble etablert i 2015 etter en sammenslåing av de to organisasjonene NHO Mat og Landbruk og tidligere NHO Mat og Drikke.
NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.800 virksomheter over hele Norge. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting.
NHO Mat og Drikke ivaretar medlemsbedriftenes behov for forutsigbare og konkurransedyktige politiske rammevilkår overfor nasjonale politiske myndigheter og internasjonale organer som EU og WTO. I tillegg ivaretar NHO Mat og Drikke medlemsbedriftenes interesser i de årlige tarifforhandlingene og gjennom det løpende arbeidet med lokale forhandlinger, tvistebehandlinger, juridisk rådgivning, bistand i enkeltsaker og kompetanseutvikling.
Følg pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Mat og Drikke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke
-Unnlatelsenes pris11.2.2025 08:12:12 CET | Pressemelding
-Tapt omsetning og skatteinntekter på norsk side av grensen er prisen å betale for at regjeringen har unnlatt å følge opp egne lovnader i Hurdalsplattformen, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke i en kommentar til de nye grensehandelstallene som SSB la frem tirsdag 11. februar.
Markedsføringsforbud: Rykk tilbake til start!25.11.2024 12:29:04 CET | Pressemelding
-Forslagene til nye regler går mye lengre enn å forby markedsføring mot barn. I praksis nærmer det seg et markedsføringsforbud av en rekke produkter, uavhengig av aldersgruppe. Helse- og omsorgsdepartementets forslag er et eksempel på at gode hensikter blir omsatt til en regulering som ikke kan gjennomføres, sier NHO Mat og Drikke
Politisk passivitet gir økt grensehandel12.11.2024 08:16:41 CET | Pressemelding
Grensehandelen fortsetter å øke, viser nye tall fra SSB. - I møte med politisk passivitet vokser grensehandelen måned for måned, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.
- Uforståelig budsjettkutt7.10.2024 13:33:14 CEST | Pressemelding
I forslaget til statsbudsjett for 2025 kutter regjeringen nærmere 5 millioner i Helsedirektoratets markedsføringsmidler knyttet til folkehelse. – I en mediehverdag med så mye feilinformasjon og konspirasjonsteorier om kosthold og helse er det helt feil strategi av regjeringen å kutte i midlene. Forbrukerne trenger mer, ikke mindre, saklig informasjon om hva som bør inngå i et sunt kosthold, mener NHO Mat og Drikke
Grensehandelen fortsetter å øke13.8.2024 09:05:47 CEST | Pressemelding
I første halvår grensehandlet nordmenn for 5,1 milliarder kroner. Dette er en økning på nesten 600 millioner kroner sammenlignet med første halvår i fjor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom