I år blir rundballene gule til støtte for barnekreft

I 2016 lanserte Felleskjøpet Agri rosa rundballer til inntekt for brystkreftforskning. Kampanjen skapte et stort engasjement, og resulterte i stor oppmerksomhet både i og utenfor landbruket. I 2017 fikk de rosa rundballene selskap av blå til inntekt for Prostatakreftforskning.
- Vi har nå lagt bak oss to år med fargerike jorder til inntekt for en god sak. Vi opplever at norske bønder har trykket sakene til sitt bryst, og virkelig ønsker å være med og vise sin støtte. Etter en nøye vurdering, har vi i år landet på at vi ønsker å gi vårt bidrag til en liten og sårbar gruppe. I år vil vi derfor tilby gul plast, til inntekt for barnekreft, sier Jan Håvard Kingsrød, rundballegeneral i Felleskjøpet Agri.
Det internasjonale symbolet for barnekreft er en gullsløyfe, som betyr at symbolfargen til Barnekreftforeningen egentlig er gull. Det har imidlertid vist seg å være produksjonsteknisk krevende å fremstille en egnet gullfarge. Plasten blir derfor gul.
180 barn rammes årlig
180 norske barn får kreft hvert år. Takket være god medisinsk behandling overlever så mange som 75 til 80 prosent av barna sykdommen. Mange blir helt friske igjen, men noen får varige skader som følge av behandlingen.
- Vi ønsker å rette en stor takk til norske bønder, Felleskjøpet Agri og Trioplast for at de ønsker å støtte Barnekreftforeningen. Vi er en liten forening, og støtten betyr veldig mye for oss. Det at gule rundballer vil ligge synlig over hele landet, vil bidra til økt oppmerksomhet rundt barnekreft, og hjelpe oss i vårt viktige arbeid med å bekjempe barnekreft og gi rammede familier den støtten de trenger, sier Trine Nicolaysen, daglig leder i Barnekreftforeningen.
200 000 rundballer = 300 000 kroner til Barnekreftforeningen
Felleskjøpet har i disse dager startet salget av totalt 10 000 ruller med gul plast. Det vil resultere i om lag 200 000 gule rundballer på norske jorder utover våren og sommeren. Regnestykket er det samme som tidligere; norske bønder, Trioplast og Felleskjøpet bidrar med ti kroner hver per kjøpte/solgte rull med plast, som betyr kr. 30,- i støtte per rull. Det totale bidraget vil dermed bli på kr. 300 000,-
Internasjonal symbolverdi
Farget rundballeplast har vært tilgjengelig i mange år, med sort og grønn som de mest vanlige fargene, etter den tradisjonelle hvite. Forskjellen er at disse ikke har vært tilknyttet noe symbolikk eller sak. Farget rundballeplast er opprinnelig en idé fra New Zealand hvor vår hovedleverandør av rundballeplast, Trioplast, lanserte rosa plast for første gang i 2015. Tilsvarende kampanjer er gjennomført i 17 forskjellige land, etter samme mal, hvor produsenten, forhandleren og kunden har støttet Bryst- og/eller Prostatakreftforeningen. Gule baller til støtte for barnekreft gjennomføres i år for første gang i Norge og Sverige.
Nøkkelord
Kontakter
Jan Håvard Kingsrød, produktsjef konservering, tlf. 905 98 335
Hanne Lauritzen, kommunikasjonssjef PR, tlf. 934 91 107
Bilder
Om Felleskjøpet Agri
Felleskjøpet har en omsetning på 15 milliarder og 3150 ansatte og er den viktigste leverandøren av driftsmidler og teknologi til norsk landbruk. Felleskjøpets virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakevarer, utstyr til park og anlegg samt fôr og utstyr til kjæledyr. Felleskjøpet er et samvirke eid av 44 000 bønder. Felleskjøpet er markedsregulator for korn, og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpets hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.
Følg pressemeldinger fra Felleskjøpet Agri
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Felleskjøpet Agri på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Felleskjøpet Agri
Felleskjøpet offentliggjør granskingsrapporten om Vitamin D-saken30.4.2025 12:01:33 CEST | Pressemelding
DNV har på oppdrag fra konsernstyret i Felleskjøpet Agri undersøkt hva som skjedde da det ble produsert fôr med alvorlige forhøyde nivåer av vitamin D. Rapporten gir også anbefalinger om hvordan samvirket generelt kan jobbe enda bedre og sikrere fremover.
Resultat 1. kvartal 2025, Felleskjøpet Agri: Økt driftsresultat, vekst innen landbruk30.4.2025 11:39:06 CEST | Pressemelding
Felleskjøpet Agri leverer omsetning 5,3 prosent over fjoråret. Driftsresultat før avskrivinger (EBITDA) endte på minus 11 millioner kroner i første kvartal, det er 87 millioner kroner bedre enn i samme periode i fjor. Første kvartal er sesongmessig alltid et svakt kvartal for Felleskjøpet.
Offentliggjøring av granskningsrapport etter produksjonsfeil28.4.2025 15:11:30 CEST | Presseinvitasjon
Invitasjon til pressen. Styret i Felleskjøpet Agri engasjerte DNV til å gjennomføre en granskning av hva som skjedde da det ble levert fôr med alvorlig forhøyede verdier av D-vitamin.
Nordmenn har svart: Vi må dyrke mer mat sjøl28.4.2025 12:17:24 CEST | Pressemelding
75 prosent av det norske folk mener vi må dyrke mer sjøl for å bidra til økt sjølforsyning. Halvparten av oss ønsker mer kunnskap om å dyrke vår egen mat, men de fleste gjør det ikke.
Én av tre nordmenn frykter for mattilgangen24.4.2025 08:07:08 CEST | Pressemelding
Felleskjøpet peker på behovet for økt satsing på norsk matkorn, og utfordrer samtidig alle nordmenn til å bidra til økt sjølforsyning.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom