Unike grunnboringer i Moss

På Statoil-stasjonen i Wulfbergs gate er en 11 meter høy borerigg i arbeid. Undersøkelsene som gjøres her er en del av forberedelsene til byggingen av nytt dobbeltspor på strekningen Sandbukta-Moss-Såstad, som skal legges i tunnel under sentrum av Moss.
Både fjell og løsmasse
Daglig borer riggen 40 meter ned i grunnen. I motsetning til vanlige boringer som i all hovedsak kun får opp hardt berg, er målet at denne metoden også skal få opp alt av løsmasser i tillegg. Med det vil prosjektet få et langt mer realistisk bilde av hva som befinner seg i grunnen og hvor.
En av de største forskjellene fra vanlig kjerneboring er størrelsen på borkronen, som er på hele 150 mm i diameter og gir en kjernediameter på rundt 100 mm på massene som hentes ut. Til sammenligning benyttes det borekroner opp til 60 mm som standard i Norge.
Den store diameteren eliminerer i større grad problemer med kjernetap, det vil si at prøvene vaskes ut, og gir mer komplette prøver. Et annet unikt aspekt ved disse boringene, er at det utføres skråskjæringer på ca. 70 grader.
Verdifullt grunnlag
Prosjektet er allerede godt kjent med grunnforholdene langs den nye traseen. Gjennom boringene som nå pågår detaljeres kunnskapen ytterligere, og man får et bedre grunnlag for å kostnadsberegne tunnelen.
Bane - Borehullene er på ca. 40 m og hver prøve er ca. halvannen meter lang. Det hentes dermed opp mange prøver pr. hull.
Om massene som hentes opp viser seg å være sammenhengende fjell, vil arbeidet videre bli annerledes enn om det kun kommer opp småstein og løsmasser.
– Resultatene fra undersøkelsene blir helt avgjørende for hvilke metoder som må benyttes for tunneldrivingen i dette området, sier byggleder Bjørn Mindrebøe i Bane NOR.
Utfordringer
Den planlagte traseen gjennom Moss sentrum går gjennom områder med krevende og varierende grunnforhold, og tunnelen skal bygges i et urbant område med mye infrastruktur i bakken. I området rundt bensinstasjonen er fjelloverdekningen, avstanden fra tunneltak til bergoverflaten, kritisk lav. I tillegg er kvaliteten på bergmassene dårlig.
På dette stedet er bensinpumper, tanker, ledninger og rør gravd ned i bakken, og her må entreprenøren ta høyde for utfordringene som kommer:
– Vi venter at det under sprengningsarbeidet med tunnelen vil rase ut løsmasser, og dette må vi ta hensyn til under planleggingen, forklarer Mindrebøe.
– Grunnen må stabiliseres enten ved å bruke fryseteknikk eller ved en kalkstabilisering av bakken kombinert med såkalt rørparaply.
Tross krevende grunnforhold er ikke Mindrebøe bekymret.
– Dette er komplisert, men vi har bygget ny jernbane på steder med vanskeligere grunnforhold enn her i Moss, sier byggelederen.
Nøkkelord
Kontakter
Ragnhild Heggem FagerheimKommunikasjonsrådgiver
RHFM@cowi.comMay Kristin HaugenKommunikasjonsdirektør Communication NO
Tel:+47 97 74 50 57mkha@cowi.comOle Emil JohnsenSenior kommunikasjonsrådgiver
OEJO@cowi.comBilder

Lenker
Om COWI AS
COWI er et av Norges ledende rådgivende ingeniørselskap innen rådgivning og prosjektering knyttet til bygninger, samferdsel, industri, energi, miljø og vann.
Følg pressemeldinger fra COWI AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra COWI AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra COWI AS
Forsvarssjefen fronter COWIs hovedsesjon under Arendalsuka6.8.2025 11:40:09 CEST | Pressemelding
Forsvarssjef Eirik Kristoffersen tar plass i DN Studio live, i regi av COWI, under Arendalsuka for å diskutere hvordan Norge kan styrke forsvarsevnen samtidig som bærekraft og innovasjon ivaretas. Med sin unike innsikt setter han tonen for en viktig samtale om fremtidens samfunnssikkerhet.
Energi, sikkerhet og beredskap: COWI samler nøkkelaktører til debatt under Arendalsuka11.7.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Hvordan skal Norge prioritere kraften når både forsvar, datasentre og ny industri trenger mer? Hvordan bygger vi samfunnssikkerhet i en tid med klimaendringer og geopolitisk uro?
Skal lede transformasjon av Bane NORs bygg8.7.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
COWI og Arkitema skal modernisere Bane NORs bygningsmasse med fokus på bærekraft, kvalitet og innovasjon. Gjennom helhetlig rådgivning innen bygg og eiendom skal de sørge for at jernbanens stasjoner, verksteder og boliger møter morgendagens krav til funksjonalitet, klima og miljø.
Skal forme fremtidens sykehus på Kalnes4.7.2025 13:50:05 CEST | Pressemelding
COWI har, sammen med Arkitema og Norges Geotekniske Institutt (NGI) vunnet avtalen for arkitekt- og rådgivende ingeniørtjenester i prosjektet Nytt stråle- og somatikkbygg ved Sykehuset Østfold, Kalnes.
COWI rangert som nummer én i milliardavtale med Oslobygg30.6.2025 10:50:23 CEST | Pressemelding
COWI er rangert som øverste leverandør i Oslobygg KFs nye rammeavtale for rådgivende ingeniørtjenester og prosjekteringsgruppeledelse. Avtalen har en estimert verdi på én milliard kroner og løper over fire år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom