SIFO og NorgesGruppen gjennomfører ny studie: Hvordan kan vi redusere svinnet fra frukt og grønt i butikk?

Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved Høgskolen i Oslo og Akershus skal gjennom en studie i NorgesGruppens butikker kartlegge mulige tiltak for å redusere svinnet av frukt og grønt i butikken. Resultatene vil være vesentlige i NorgesGruppens arbeid med å halvere sitt matsvinn innen 2025.
- Frukt og grønt er en varekategori som tradisjonelt har høyt svinn, vi ser derfor frem til nye forslag og tiltak som kan supplere det vi allerede gjør i dag, sier konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen.
Årlig kastes det mer enn 355 000 tonn spiselig mat i Norge, og om lag 17 prosent av dette kastes i dagligvarehandelen. Frukt og grønt er sammen med brød varekategorien med høyest svinn i butikk. Dette er også varegrupper det er krevende å redusere svinnet i. Det er ferskvarer som krever høyt omløp, og de har ikke holdbarhetsdato på lik linje med andre varelinjer.
Ut fra intervjuer med butikksjefer i NorgesGruppens butikker samt tidligere gjennomførte studier på området, vil noen av de mest lovende tiltakene prøves ut i utvalgte butikker. Det kan dreie seg om priskutt, omrokkering av varer, ulike måter å bygge opp kampanjer på, eller annet. SIFO vil følge opp eksperimentene i butikk. Målet er å avdekke hvilke kunder som reagerer på de ulike tiltakene, og hvilken effekt det har på omsetning, omløp og svinn.
Prosjektet har fått støtte av Grofondet. Grofondet er eid av Gartnerhallen, BAMA og NorgesGruppen. Det ble etablert i 2016, og det skal i løpet av en tiårsperiode deles ut 100 millioner kroner til prosjekter som bidrar til det grønne skiftet i hele verdikjeden fra jord til bord. Målet er å øke omsetningsverdien og forbruket av norske frukter, bær, grønnsaker og poteter.
- Det er et etisk problem og et miljøproblem at altfor mye spiselig mat går rett i søpla, og initiativer som reduserer matavfallet, er positivt for både produsenter, butikkleddet og kundene, sier Runar Hollevik.
Kontakter
Signe Bunkholt Sæter
Kommunikasjonssjef bærekraft
Tlf. +47 90 13 72 94
Bilder
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
KIWI kutter prisene på alt alkoholfritt øl – igjen22.4.2025 15:59:06 CEST | Pressemelding
Sist KIWI kuttet prisene på alkoholfritt øl, økte salget med 135 prosent. Nå gjentas suksessen, og kjeden kutter prisene med minst 30 prosent på alt alkoholfritt øl. Priskuttet varer ut festmåneden mai.
Priskrig på frukt og grønt gir salgsboom10.4.2025 14:48:23 CEST | Pressemelding
Etter tre uker med dobbel bonus og kraftige priskutt hos KIWI, har kundene kjøpt 20 prosent mer frukt og grønt. – En seier for folkehelsa, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
Prisdryss til NorgesGruppens leverandører10.4.2025 11:16:13 CEST | Pressemelding
På et stort arrangement for NorgesGruppens leverandører på Vippa i Oslo i går kveld ble prisen for årets leverandør, årets nyhet, årets KAM og årets entreprenør delt ut. Her er vinnerne:
NorgesGruppen Servicehandel og Certas inngår ny samarbeidsavtale28.3.2025 08:56:15 CET | Pressemelding
NorgesGruppen Servicehandel og Certas, et DCC Energy-selskap, skal samarbeide i 10 nye år om å drive butikk og bilvask på Essos energistasjoner over hele Norge. Den nye avtalen betyr fullt fokus på å videreutvikle matkonseptene og bilvasktilbudet på over hundre stasjoner.
NorgesGruppen kjøper seg opp i Kaffebrenneriet26.3.2025 14:00:00 CET | Pressemelding
NorgesGruppen og Kaffebrenneriet har samarbeidet og delt eierskap i nesten 30 år. Når gründerne nå ønsker å selge seg ned er det naturlig for NorgesGruppen å kjøpe seg opp i kaffebarkjeden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom