Én av fire feirer Halloween

Halloween har etablert seg som en fast tradisjon i en del norske familier. En undersøkelse Virke har gjort, viser at 24 prosent av norske familier feiret Halloween i fjor. Blant familier med barn mellom 6 og 10 år, svarte hele 71 prosent at de markerte Halloween i 2016. For denne aldersgruppen er det vanskelig å komme utenom «knask eller knep».
Det er mange som velger å bruke penger på markeringen. 38 prosent, eller 4 av 10 nordmenn, brukte mellom 100 og 200 kroner på godteri, kostymer og dekorasjoner til Halloween i fjor. 12 prosent av husstandene tar det enda lenger, og brukte mer enn 600 kroner i 2016.
– Butikker med bredt vareutvalg er de store vinnerne i halloweeninnkjøpet. 67 prosent av dem som markerte høytiden, brukte mest penger her i forbindelse med Halloween. Dagligvare og leketøysforretninger får også en stor del av handelen, sier Bror Stende, direktør for faghandel i Virke.
– I tillegg vil det nok være mange som velger å bruke høytiden til å skape gode opplevelser sammen. Kinoturer, gode middager eller andre familieaktiviteter er populære måter å tilbringe Halloween på, sier Stende.
– Spis opp gresskarene
Estimater fra dagligvarekjedene viser at vi kommer til å kjøpe mer enn 200.000 gresskar i forbindelse med Halloween. Det aller meste av dette kjøpes uken før Halloween.
– Det er nok flest barnefamilier som kjøper gresskar på Halloween, sier direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen.
Hun påpeker at gresskar ikke bare er pent som pyntegjenstand for Halloween, men også fungerer utmerket i mat.
– Gresskar på tallerkenen er alt annet enn skummelt, påpeker hun. – Gresskar er både sunt og godt, og kan bli til alt fra supper og paier, til bakverk og müsli. Derimot er det skremmende om alle gresskarene som kjøpes i forbindelse med Halloween, ender som matsvinn, avslutter Størksen.
Nøkkelord
Kontakter
Julie Wentzel FrølandKommunikasjonsrådgiver
Tel:988 03 090julie.wentzel.froland@virke.noBilder


Om Virke
Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Forventer tidenes sommerhandel24.6.2025 09:07:35 CEST | Pressemelding
Virke forventer tidenes norske sommerhandel, med en vekst på 5,3 prosent sammenlignet med 2024. En prognose hovedorganisasjonen har utarbeidet viser at nordmenn vil bruke totalt 119,5 milliarder kroner i norske butikker i løpet av juli og august. Sommerhandelen er spesielt viktig for Hardanger og Lofoten.
Kulturutsikter 2025: – Museene går for ny publikumsrekord20.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vil i 2025 ha stort behov for kulturelle opplevelser, som både skaper samhold og gir et etterlengtet pusterom i hverdagen.
Ny styreleder i Hovedorganisasjonen Virke19.6.2025 15:00:00 CEST | Pressemelding
Martina Pohjanen, Direktør for JYSK i Norge, er valgt som ny styreleder i Hovedorganisasjonen Virke.
Enighet mellom Virke og Norsk Journalistlag5.6.2025 12:31:43 CEST | Pressemelding
Virke og Norsk Journalistlag (NJ) har etter over tolv timer på overtid, kommet til enighet hos Riksmekleren om en ny tariffavtale på området for TV-underholdning.
En av fire bedrifter skal ansette sommervikarer4.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
I en fersk medlemsundersøkelse fra Virke oppgir 25 prosent av virksomhetene at de planlegger å ansette sommervikarer i 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom