Volkswagen viser frem nullutslipps-crossoveren I.D. CROZZ i Shanghai

Volkswagen utvikler en rekke elektriske biler basert på progressive konsepter med moderne design, og planen er å starte produksjonen i 2020. Under årets Shanghai-utstilling viser Volkswagen frem et viktig innblikk i den nye familien av elektriske biler. I.D. CROZZ er Volkswagens første elektriske CUV – en bil som kombinerer egenskaper og design fra både SUV-er og firedørscoupeer.
I.D. CROZZ følger opp de suksessfulle premierene av I.D. (i Paris 2016) og I.D. BUZZ (i Detroit 2017), og er dermed den tredje konseptmodellen i I.D.-familien. Også denne gangen er det snakk om en nullutslippsbil med lang rekkevidde, karismatisk design og et helt nytt interiørkonsept. Den sportslige I.D. CROZZ er et konkret eksempel på hvor mangfoldig Volkswagens elektriske modellportefølje vil være.
Firehjulsdrift og 500 kilometer rekkevidde
Navnet I.D. CROZZ er satt sammen av to elementer. I.D. står først og fremst for ”Identity” og ”Iconic Design” mens CROZZ spiller på det nye CUV-konseptet. Dette er en sportslig og velproporsjonert nullutslipps-allrounder. Med elektrisk firehjulsdrift passer den like godt inn i urbane bymiljøer som i røft terreng. I.D. CROZZ yter hele 306 hestekrefter og har en toppfart på 180 km/t. Det store batteriet gjør at bilen har en rekkevidde på inntil 500 kilometer (NEDC), og ved hjelp av 150 kW hurtiglading kan batteriet lades opp til 80 prosent kapasitet på bare 30 minutter.
I.D. CROZZ er mer kompakt og har en lavere taklinje enn Volkswagens nyeste SUV – Tiguan Allspace. Til tross for dette byr CUV-en på like mye plass. Nøkkelen til dette ligger i den modulære plattformen for elbiler (MEB). Den lange akselavstanden og kompakte motorenhetene kombinert med et batteri i gulvet gir overlegen innvendig plass.
Til tross for den kompakte utvendige størrelsen, kan baksetepassasjerene nyte godt av plass man vanligvis finner i langt større biler. Det flate gulvet gir også veldig mye større fleksibilitet enn man er vant til fra mer konvensjonelle biler. Hvis man for eksempel vil ha med seg en sykkel, kan man enkelt felle opp seteputene i baksetet slik man gjør på kino. Da får man enkelt plass til en sykkel stående bak forsetene –uten å ofre noe bagasjeplass.
Det faktum at det ikke er noen tradisjonelle B-stolper kombinert med dører som åpnes inntil 90 grader sørger også for enkel innstigning og lasting. Alle dørene er også utstyrt med elektrisk åpning og lukking.
Utvendig er det lett å identifisere I.D. CROZZ som en elektrisk Volkswagen-modell. De C-formede LED-kjørelysene man allerede kjenner fra modeller som e-Golf og e-Up! er på plass. Hovedlysene er bygget opp av fem tynne LED-bånd som til sammen danner bilens ”øyne”. Disse kommuniserer med andre på veien når bilen brukes i selvkjørende modus.
- Hvis det hadde vært mulig å spå hvordan fremtiden vil se ut med hundre prosent sikkerhet så har vi klart det her. Med I.D. CROZZ viser vi hvordan Volkswagen vil endre hvordan trafikken ser ut i 2020. For oss markerer de tre prototypene av denne nye generasjonen elbiler starten på en design- og teknologirevolusjon som kommer til å endre mobilitetsbegrepet og Volkswagen for alltid, sier Volkswagens designsjef Klaus Bischoff.
Personaliserte innstillinger og midlertidig tilgang
Ved hjelp av en egen Volkswagen bruker-ID som er koblet til en smarttelefon, vil bilen kjenne igjen hvem som nærmer seg og fungere som en digital nøkkel. Dørene låses opp og alle personlige innstillinger som seteposisjon og klimaanlegg tilpasses automatisk.
Ved hjelp av det samme systemet vil I.D. CROZZ kunne fungere som en mobil postboks. Ved hjelp av GPS vil et bud kunne lokalisere bilen og få tilgang til det 515 liter store bagasjerommet. Vedkommende vil da få midlertidig tilgang til bilens bagasjerom, og eieren vil få et varsel om at pakken de venter på er levert i bilen.
Volkswagens uttalte mål er å gjøre elektriske biler til allemannseie over hele verden innen midten av 2020-tallet. Styreleder Herbert Diess er klar på hvordan I.D. CROZZ passer inn i denne sammenhengen.
- Innen 2025 vil vi ha et salg av elektriske biler på opptil en million biler i året. I.D. CROZZ vil spille en nøkkelrolle i denne strategien, og vi kommer til å starte produksjonen i 2020, sier han.
2020 vil være nøkkelåret for den globale lanseringen av de første MEB-baserte Volkswagen-modellene med samme formspråk som I.D. CROZZ. Omtrent fem år senere, fra 2025, vil selvkjørende biler trigge den neste revolusjonen innen mobilitet. CUV-konseptet som vises frem i Shanghai har dette autopilotsystemet på plass. Den helautomatiske I.D. Pilot-modusen gjør at rattet trekkes inn og blir en del av det digitale dashbordet. Her får føreren all nødvendig informasjon om bilen, og kan også styre alle de viktigste funksjonene. Uavhengig av bilens kjøremodus får sjåføren også farts- og navigasjonsinformasjon via et head up-display med AR-teknologi (augmented reality).
Nøkkelord
Kontakter
Anita SvanesKommunikasjonssjef
Tel:+ 47 995 69 660 / +47 240 33 350anita.svanes@moller.noBilder






Om Volkswagen
Følg pressemeldinger fra Volkswagen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Volkswagen
En ID. for alle: Volkswagen ID. EVERY1 viser fremtiden for elektriske småbiler5.3.2025 19:01:37 CET | Pressemelding
Verdenspremieren på konseptbilen ID. EVERY1 viser hva markedet har i vente når den produksjonsklare utgaven kommer i 2027. Ambisjonen er en startpris på under 20.000 euro.
Modell-offensiv fra Volkswagen26.9.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Med en helt ny ID.3-utgave til under 300.000 kroner, billigere innstegsmodell av ID.4 og nye utstyrsvarianter av ID.4 og ID.5 GTX, går Volkswagen offensivt til verks for å tiltrekke seg enda flere kunder. – Dette gjør at noen av Norges mest populære bilmodeller blir enda mer attraktive, sier Sølve Kværn.
Anne og Nicholas vant hver sin Volkswagen ID.76.9.2024 15:05:00 CEST | Pressemelding
Over 17.000 deltakere har til sammen gått mer enn 90 runder rundt jorda for å vinne Volkswagen ID.7. Av de 5.721 deltakere som fullførte de 613 kilometerne som måtte til for å kunne vinne en bil, var det Anne Flemsæterhaug Waagan og Nicholas Winsnes som vant hver sin bil.
ID.3 GTX viderefører arven etter GTI19.8.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
I dag starter salget av sportslige Volkswagen ID.3 GTX. Bilen har 600 kilometers rekkevidde, kan leveres i en «Performance»-utgave slik som forgjengeren Golf GTI med inntil 326 hestekrefter, og koster fra 481.900 kroner.
I dag starter salget av Volkswagen ID.7 stasjonsvogn med firehjulstrekk8.7.2024 16:40:00 CEST | Pressemelding
Nå kan Volkswagen ID.7 bestilles som GTX stasjonsvogn med 4MOTION firehjulstrekk, og prisene starter fra 579.400,- kroner. – Dette er et svært attraktivt tilbud som vi tror norske kunder vil sette stor pris på. Vi tror ID.7 vil blåse liv i stasjonsvogn-segmentet igjen, sier Sølve Kværn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom