Nye Volkswagen Polo flytter grensene i klassen

Nøkkelfakta om nye Polo
• Fortsetter suksessen: Siden lanseringen av den første generasjonen Polo, har det blitt solgt mer enn 14 millioner eksemplarer av modellen – noe som gjør Polo til en av de bestselgende bilene i klassen.
• Tidenes største: Nye Polo er 4053 mm lang. Akselavstanden er 94 mm lengre enn forgjengeren og bidrar til økt komfort.
• Et plassvidunder: Den innvendige plassen er økt, og det er mer plass til både passasjerer og bagasje. Volumet i bagasjerommet er økt med 25 prosent til 351 liter.
• Best på ny teknologi: Nye Polo kan leveres med utstyr som Front Assist, blindsoneovervåkning, adaptiv cruise control og LED-lys.
• Første Polo med digitale instrumenter: Andre generasjon Active Info Display får sin debut i nye Polo.
• Karismatisk design: Det nye designet kjennetegnes av dynamiske linjer og en maskulin front.
• Valgfrihet: Trendline, Businessline, Highline, GTI og Lifestyle-utstyrspakkene gir stor valgfrihet. Et godt utvalg av lakkfarger og flere valgmuligheter av interiørfarger gir en lang rekke kombinasjoner tilgjengelig og personaliseringsmulighetene mange.
Med mer enn 14 millioner solgte biler, er Volkswagen Polo blant verdens mest suksessfulle småbiler. Med den nye generasjonen Polo tøyer Volkswagen grensene for hvordan en småbil skal være – både med tanke på plass og teknologi.
Den nye bilen har fått et helt nytt eksteriørdesign, vesentlig bedre plass innvendig, et førermiljø som er tilpasset en digital hverdag, moderne bensin- og dieselmotorer samt en rekke førerassistansesystemer som tidligere var forbeholdt større modeller.
- Polo kombinerer karisma med teknologi, og ingen andre biler på denne størrelsen kan tilby så mye plass. Dette gjør vår nye Polo til den beste småbilen, og den vil forbli den beste, sier Volkswagens styreleder Herbert Diess.
Utviklingsdirektør Dr. Frank Welsch er klar på hva som gjør at Polo hever seg over det som tidligere har vært normene i segmentet.
- Nye Polo bringer småbilene inn i fremtiden. Takket være den modulære plattformen byr den på mye plass, og kombinert med bærekraftige motorer, neste generasjon Active Info Display, det siste innen infotainmentsystemer og moderne assistansesystemer flytter nye Polo grensene for segmentet, sier han.
Bedre plass, men fortsatt kompakt på utsiden
Siden lanseringen av den første generasjonen i 1975 har Polo hele tiden flyttet grensene for komfort i segmentet, og den sjette generasjonen er intet unntak. Bilen er større enn forgjengeren i alle retninger, og det gir bedre plass innvendig og vesentlig bedre bagasjeplass. Mens forrige generasjon Polo hadde et bagasjerom på 280 liter, kan den nye modellen skilte med 351 liter.
Til tross for den økte innvendige plassen, er Polo fortsatt en kompakt bil på utsiden. Med en lengde på 4,05 meter er den åtte centimeter lengre enn forgjengeren. Hvis man sammenligner nye Polo med den fjerde generasjonen Golf (som ble bygget frem til 2003), er Polo rundt ti centimeter kortere, men har fem centimeter lengre akselavstand og rommer 21 liter mer i bagasjerommet.
Den modulære plattformen (MQB) har ikke bare positiv innvirkning på den innvendige plassen. Også proporsjonene, og dermed designet, nyter godt av den fleksible plattformen.
- Proporsjonene er bedre, og danner rammeverket for den voksne og selvsikre utstrålingen til nye Polo. Den er karismatisk, progressiv, moderne og vennlig, sier designsjef for Volkswagen, Klaus Bischoff.
Han forteller samtidig at alle Polo-modeller skal være sportsligere, kraftigere, mer maskuline og mer karismatisk enn tidligere.
- Man kan umiddelbart se at dette er den originale bilen i segmentet, men samtidig ser man at det er en helt ny generasjon. Det er en Polo med et design som gjør at den kompakte bilen fremstår sportsligere, renere og unik i modellporteføljen. Totalt sett er det en bil som passer perfekt inn i tiden – både visuelt og teknisk, summerer designsjefen.
De tre velkjente utstyrsnivåene Trendline, Businessline og Highline er tilgjengelig. For de mer sportslig anlagte kundene vil også GTI-modellen være tilgjengelig fra begynnelsen. Denne har en 2-liters TSI-motor som yter 200 hestekrefter og sportsunderstell som standard. GTI kan også leveres med Sport Select-understell som inkluderer aktive dempere. I tillegg vil bilen være tilgjengelig med tre pakker som alle byr på sitt eget særpreg: R-Line, Black og Style.
Kundene kan velge mellom flere lakkfarger og forskjellige felger i størrelser fra 15 til 18 tommer avhengig av modell. Innvendig kan Polo leveres med et godt utvalg fargeinnlegg i dashboardet, to interiørversjoner og ulike setestoff. Det er med andre ord enkelt å konfigurere en Polo som passer akkurat dine behov.
Utstyrsmessig kan man velge en rekke nyvinninger som tidligere var forbeholdt biler i de dyrere segmentene. LED-lys både foran og bak er tilgjengelig, og trådløs lading sikrer tilgjengelighet. Plassfølelsen innvendig øker ytterligere med klassens største panoramatak. Air Care Climatronic-klimaanlegg med luftkvalitetssensor og allergifilter er standard på alle modeller og øker komforten i bilen.
Avanserte førerstøttesystemer
I tillegg til dette utstyret blir nye Polo tilgjengelig med førerstøttesystemer man tidligere kjenner fra Passat og Golf, og blir med det den mest avanserte modellen i sin klasse. Front Assist med City Nødbrems og fotgjengerovervåkning, samt Pre-Crash kollisjonsbeskyttelse er standard på alle utstyrsversjoner. Adaptiv cruise control leveres som standard i fra utstyrsversjonen Businessline. Andre nye førerstøttesystemer er blindsoneovervåkning med Rear Traffic Alert, den semiautomatiske parkeringsassistenten Park Assist og nøkkelfri adgang og start.
Også det nye instrumentpanelet er avansert, og Polo er faktisk den første modellen i Volkswagen Group som kan utstyres med den nye generasjonen Active Info Display.
Nye Polo vil leveres med moderne motorer som strekker seg fra 65 til 200 hestekrefter og forventet lansering i Norge er i slutten av november.
Planlagte motorer og girkasser i Norge:
Bensin
1.0 MPI (65 hk), 5-trinns manuell
1.0 TSI (95 hk), 5-trinns manuell / 7-trinns DSG*
1.0 TSI (115 hk), 6-trinns manuell / 7-trinns DSG*
2.0 TSI (200 hk), 6-trinns manuell / 7-trinns DSG*
*ulik produksjonsstart gir ulikt lanseringstidspunkt for de ulike motor- og girkombinasjonene.
Nøkkelord
Kontakter
Anita SvanesKommunikasjonssjef
Tel:+ 47 995 69 660 / +47 240 33 350anita.svanes@moller.noBilder


Om Volkswagen
Følg pressemeldinger fra Volkswagen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Volkswagen
En ID. for alle: Volkswagen ID. EVERY1 viser fremtiden for elektriske småbiler5.3.2025 19:01:37 CET | Pressemelding
Verdenspremieren på konseptbilen ID. EVERY1 viser hva markedet har i vente når den produksjonsklare utgaven kommer i 2027. Ambisjonen er en startpris på under 20.000 euro.
Modell-offensiv fra Volkswagen26.9.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Med en helt ny ID.3-utgave til under 300.000 kroner, billigere innstegsmodell av ID.4 og nye utstyrsvarianter av ID.4 og ID.5 GTX, går Volkswagen offensivt til verks for å tiltrekke seg enda flere kunder. – Dette gjør at noen av Norges mest populære bilmodeller blir enda mer attraktive, sier Sølve Kværn.
Anne og Nicholas vant hver sin Volkswagen ID.76.9.2024 15:05:00 CEST | Pressemelding
Over 17.000 deltakere har til sammen gått mer enn 90 runder rundt jorda for å vinne Volkswagen ID.7. Av de 5.721 deltakere som fullførte de 613 kilometerne som måtte til for å kunne vinne en bil, var det Anne Flemsæterhaug Waagan og Nicholas Winsnes som vant hver sin bil.
ID.3 GTX viderefører arven etter GTI19.8.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
I dag starter salget av sportslige Volkswagen ID.3 GTX. Bilen har 600 kilometers rekkevidde, kan leveres i en «Performance»-utgave slik som forgjengeren Golf GTI med inntil 326 hestekrefter, og koster fra 481.900 kroner.
I dag starter salget av Volkswagen ID.7 stasjonsvogn med firehjulstrekk8.7.2024 16:40:00 CEST | Pressemelding
Nå kan Volkswagen ID.7 bestilles som GTX stasjonsvogn med 4MOTION firehjulstrekk, og prisene starter fra 579.400,- kroner. – Dette er et svært attraktivt tilbud som vi tror norske kunder vil sette stor pris på. Vi tror ID.7 vil blåse liv i stasjonsvogn-segmentet igjen, sier Sølve Kværn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom