313 millioner fordelt i produksjonstilskudd – for første gang får lokal nettavis støtte

På tross av mange utfordringer for mediebransjen startes det fortsatt nye lokalaviser i Norge. To nye lokalaviser, nettavisa Alvdal Midt i Væla og Avisa Lofoten, som gis ut på papir, fikk tilskudd for første gang i 2017.
– Alvdal Midt i Væla er nok bare den første av flere lokale nettaviser som vil motta produksjonstilskudd. Vi vet at det er flere lokale nettaviser som kan søke om tilskudd til neste år, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Topp fem tilskuddsmottakere i 2017
Samlet holder produksjonstilskuddet til nyhets- og aktualitetsmedier seg stabilt fra 2016, med 313 millioner kroner. Men mens Vårt Land fikk mest i fjor, er det Klassekampen som er største støttemottaker i 2017. Avisen får 40,2 millioner kroner. Fordelingen for de fem avisene som får mest i 2017, sammenlignet med 2016, ser slik ut:
|
2017 |
2016 |
Klassekampen |
40 221 600 |
39 230 840 |
Vårt Land |
39 276 786 |
41 474 363 |
Dagsavisen |
35 112 732 |
37 144 980 |
Bergensavisen (BA) |
27 673 346 |
25 714 228 |
Nationen |
22 283 873 |
23 475 439 |
Endringer i opplagsutviklingen er hovedårsaken til at produksjonstilskuddet til de enkelte avisene endrer seg fra år til år.
Få endringer blant støttemottakere
Noen aviser er ute av støtteordningen i år. Det gjelder Malvik-Bladet, som har fusjonert med Stjørdalens Blad, lokalavisa Verran-Namdalseid, som fusjonerte med Steinkjer-Avisa, og Sortlandsavisa, som er nedlagt.
Tre aviser får tilskudd for første gang i 2017: Avisa Lofoten, Alvdal Midt i Væla og Stjørdalens Blad.
Produksjonstilskuddet fordeles hvert år, og midlene som blir frigjort når noen går ut av ordningen, blir fordelt på de gjenværende avisene i ordningen. For 2017 utgjorde frigjorte midler til ny fordeling mindre enn én million kroner.
Listene over støttemottakere og mottatt støtte ligger vedlagt.
Produksjonstilskudd skal bidra til et mangfold av nyhets- og aktualitetsmedier over hele landet. Tilskuddet er rettet mot medier som er økonomisk vanskelig stilt, og medier med små opplag. Tilskuddsordningen er plattformnøytral, og likestiller papiropplag og digitalt opplag.
Nøkkelord
Kontakter
Mari VelsandDirektør
Tel:91328448mari.velsand@medietilsynet.noTor Erik EngebretsenDirektør tilskudd, økonomi og marked
Tel:69301223 / 90557923tor.erik.engebretsen@medietilsynet.noBilder

Dokumenter
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Ny rapport fra Medietilsynet: Mange får med seg nyheter, men færre er på tradisjonelle plattformer6.5.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
De fleste følger med på nyheter, men færre bruker tradisjonelle plattformer i sitt daglige nyhetskonsum. Det viser Medietilsynets nye rapport om status for bruksmangfoldet.
Stian Barsnes-Simonsen blir ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Stian Barsnes-Simonsen (46) er ansatt som ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska16.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar desse dagane.
Endra aldersgrense på ny familiefilm etter tilsyn11.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Den nye kinofilmen “Hundemannen” har fått ny aldersgrense etter at Medietilsynet har ført tilsyn med han. Filmen har nå aldersgrense 6 år mens den først var merka “tillaten for alle”.
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom