16.000 av verdens fattige mister matstøtte. Regjeringen må snu budsjettkutt i bistand

16 000 barn og kvinner får ikke matstøtte, som en følge av krigen i Ukraina, og Norsk Folkehjelp må si opp ansatte, på grunn av økte kostnader. Regjeringens kutt forverrer situasjon.

GS Westhrin foto: Norsk Folkehjelp

Norsk Folkehjelp må si opp fem ansatte i Sør-Sudan, og det er over 16 000 mennesker, hovedsakelig kvinner og barn, som organisasjonen nå må slutte å gi matstøtte til. Grunnen er at verdens matprogram må gjøre kutt på grunn av økte matvarepriser og krigen i Ukraina.

- Det eneste riktige i disse tider er at Norge øker bistanden og ikke kutter den, slik regjeringen planlegger å gjøre, sier generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Henriette Westhrin.

- Når hjelpeorganisasjonene må kutte i programmer fordi pengene ikke strekker like langt som før, tenker jeg med frykt på hva som kommer til å skje, når kutt iverksettes, sier Westhrin

Bare i Sør-Sudan er det anslått at 8,9 millioner mennesker vil trenge humanitær assistanse i år, på grunn av fortsatt uro og konflikter i landet, i tillegg til flom, som gjør befolkningen sårbar når det blir lite mat. Verdens matvareprogram har imidlertid kun kapasitet til å hjelpe seks av nærmere ni millioner mennesker.

- Dette viser bare hvor utfordrende situasjonen er. De fleste katastrofeområder trenger nå økt støtte, på grunn av ringvirkningene fra krigen i Ukraina, sier Westhrin

Den norske regjeringen har foreslått et kutt på fire milliarder i bistandsbudsjettet for å kunne ta imot ukrainske flyktninger her hjemme. Norge tjener derimot på krigen, og har de økonomiske musklene til å kunne øke bistandsbudsjettet, samtidig som man tar imot ukrainske flyktninger på en god måte.

- En økning av bistandsbudsjettet ville ha sikret at vi, og andre humanitære organisasjoner, kan fortsette vårt arbeid, uten å måtte kutte, sier Westhrin.

For mer informasjon ta kontakt med generalsekretær Henriette Killi Westhrin på telefon: 90796835

GS Westhrin foto: Norsk Folkehjelp

Historisk FN-møte satte kursen for atomvåpennedrustning24.6.2022 15:48:42 CEST | Leserinnlegg

I FN i Wien vedtok det første statspartsmøtet for FN-traktaten som forbyr atomvåpen Sankthansaften en banebrytende 50-punkters handlingsplan og en sterk og klar politisk erklæring. Det historiske møtet, som fant sted i en tid med økende risiko for atomkrig, satte kursen for arbeidet fremover med å iverksette denne unge og viktige traktatens mål om å få verdens ni atomvåpenstater til å ruste ned sine arsenaler. Den kursen må Norge følge.

Norsk Folkehjelp; gir regjeringen skryt for å delta på møtet om atomvåpenforbud23.6.2022 08:55:44 CEST | Pressemelding

Selv om Norsk Folkehjelp mener at Norge bør undertegne og ratifisere forbudstraktaten, vil Norsk Folkehjelp gi regjeringen skryt for at den ved å være først ut i NATO til å melde seg som observatør til statspartsmøtet, brøt vekk fra forventningen i alliansen om at alle medlemslandene må være med på å både ignorere og trykke ned FN-flertallet som støtter forbudstraktaten. Det førte til at også Tyskland, Nederland og Belgia (som alle har amerikanske atomvåpen på sitt territorium) også sluttet seg til som observatører.

Norsk Folkehjelp krever skjerpede rutiner i Norfund etter en historisk dom for drap på miljøaktivist i Honduras.21.6.2022 15:38:56 CEST | Pressemelding

Den honduranske forretningsmannen, og tidligere rådgiver for det norske statlige investeringsfondet Norfund, David Castillo, ble i går dømt til 22 år og 8 måneder i fengsel for å ha planlagt drapet på miljøaktivisten Berta Caceres. Caceres (42) ble skutt og drept i eget hjem i 2016 for å ha kjempet mot utbyggingen av et stort vannkraftverk i Rio Blanco-området i Honduras.