16 personer druknet i juni

Statsminister Erna Solberg fikk presentert drukningstallene da hun besøkte Redningsselskapet i Larvik og Stavern fredag. To dager tidligere druknet to menn i 70-årene i Numedalslågen i Larvik kommune.
16 personer druknet i juni. Statsminister Erna Solberg ber alle om å ta gode forholdsregler når de ferdes på og ved sjøen i sommer. Foto: Redningsselskapet

16 personer, deriblant ett barn på ett år og tre tenåringer mellom 14 og 18 år, omkom i drukningsulykker i juni, noe som er to mer enn i samme måned i fjor. I første halvår i år har totalt 39 personer druknet, ifølge Redningsselskapets drukningsstatistikk.

— Jeg tenker at det viktigste du gjør, uansett om du tror du er en god svømmer eller ikke, er å tenke at det kan noe skje når du er på sjøen. Ingen er verdensmester i det å klare seg på sjøen. Det er viktig å tenke gjennom båtbruk og alkohol, og å huske på redningsvesten. I tillegg er det selvsagt grunnleggende viktig å lære barn å svømme. Vi ser at en del av de sommerskole-pengene Regjeringen har gitt brukes av en del kommuner til svømmeopplæring, og det er et godt tiltak for å få ned drukningstallene fremover, sier statsminister Erna Solberg.

36 % fra fritidsbåt
Fem av de 16 drukningsulykkene i juni skjedde i forbindelse med bruk av fritidsbåt. I første halvår er hele 36 % av drukningsdødsfallene relateres til bruk av fritidsbåt.

Statsministeren har fått med seg at det har vært en kraftig økning i antallet fritidsfartøy, og mener det er viktigere enn noen gang å drive godt forebyggende arbeid for å redusere antall ulykker på sjøen. Til tross for stadig flere båter på sjøen har hun tro på nullvisjonen for dødsulykker på sjøen, som regjeringskollega Torbjørn Røe Isaksen lanserte for to år siden.

— Det betyr at den jobben har blitt en større oppgave. Ikke vanskeligere, men større. Samtidig tenker jeg at det er viktig for alle oss som er voksne, og som ikke trenger å ta den obligatoriske båtførerprøven, å friske opp kunnskapen og kompetansen. Og har du ikke tidligere hatt båt så bør du passe på farten. Senk farten og løft blikket, er oppfordringen fra Statsministeren til nye og gamle båtførere.

Oppsummering første halvår 2021
Det har i første halvår vært en nedgang i antall drukningsrelaterte dødsfall på 13 % sett i forhold til i fjor. Endringen skyldes først og fremst lave drukningstall i mai, mens drukningstallet for de øvrige månedene er på samme nivå som fjoråret.

To av tre over 60
Så langt i år har 34 menn og fem kvinner druknet.  Hele 66 prosent av de som har omkommet som følge av drukning i første halvår er over 60 år. Fire personer er under 18 år.

Flest drukningsulykker fra fritidsbåt
I første halvår druknet 14 personer i forbindelse med bruk av fritidsbåt. I tillegg har ytterligere to personer omkommet fra yrkesbåter. Alle de omkomne er menn.

Foruten de to mennene som omkom etter et kanovelt i Numedalslågen denne uken, ble en 17 år gammel gutt funnet livløs ved en liten motorbåt i Jørpeland i Rogaland. En mann i 30-årene omkom etter å ha falt over bord fra en RIB i Rødøyfjorden i Nordland og en mann i 60-årene ble funnet i Vesterelven på Kråkerøy i Viken.

Omkom under svømmetur
Seks måneder inn i 2021 har tre personer druknet under bading/svømming. Alle ulykkene skjedde i juni.

I Asker i Viken ble en mann i 30-årene funnet omkommet i sjøen etter at han ble meldt savnet, mens en mann i 70-årene omkom da han svømte mot båten sin i Langfjorden i Troms og Finnmark. En gutt på ett år omkom i et privat basseng i Bjørnafjorden.

Fall fra land
Så langt i år har Redningsselskapet registrert åtte drukninger etter fall fra land i vann eller sjø. Fire av disse skjedde i juni.

En 14 år gammel jente omkom etter at hun havet i Herreelva i Vestfold og Telemark med sykkel. En kvinne ble funnet omkommet i sjøen i Aukelandshamn i Vestland. I Troms og Finnmark ble en person funnet i sjøen i Vadsø havn, mens en kvinne i 60-årene ble funnet omkommet i Lakselva i Porsanger.

Mange isulykker første halvår
Så langt i 2021 har hele åtte personer druknet etter å ha gått gjennom isen.

I juni døde en mann i 60-årene under isfiske på Oarddojárvi i Tana i Troms og Finnmark. I samme fylke omkom en mann i 60-årene etter å ha gått gjennom isen på ski på Masterbakkvatn i Bardu, sannsynligvis i et forsøk på å redde en hund.

Bil i vann og dykkerulykker
To personer har omkommet etter at kjøretøy har havnet i vann så langt i år, begge ulykkene skjedde i juni i Troms og Finnmark. En mann i 60-årene omkom etter en utforkjøring med bil i en elv i Nedre Jakobselv, mens en ung mann på 18 år døde på sykehus etter å ha kjørt i sjøen ved Malangen. To personer omkom under dykking i første halvår.

Fylkesvis fordeling
Troms og Finnmark har hatt ni drukningsulykker så langt i år, mens Vestland har hatt sju. I Agder, Vestfold og Telemark, Viken og Trøndelag har det vært fire drukningsulykker. Tre personer har omkommet av drukning i Nordland, mens Innlandet og Rogaland har hatt to ulykker hver. I Møre og Romsdal er det registrert en drukningsulykke. Oslo er det eneste fylket uten drukningsulykker første halvår.

Månedsstatistikken er foreløpig, og kan bli endret om det fremkommer nye opplysninger om dødsårsak i de enkelte hendelsene.

Fordeling drukningsårsak pr fylke

Viken

Innlandet

Totalt

Kaffe og båtis. Statsminister Erna Solberg besøkte i dag Redningsselskapets stasjon i Stavern. Her sammen med (f.v.) beredskapssjef Tom Haakenstad, skipsfører Lars Petter Helminsen, styrmann La-Olaf Johansen, maskinsjef Regin Didriksen og visepresident i Redningsselskapet Jon Rysst. Foto: Redningsselskapet.
Statsminister Erna Solberg fikk i dag prøve seg som skipper på redningsskøyta RS 171 på turen fra Larvik til Stavern. Foto: Redningsselskapet