SINTEF

Nå testes verdens første autonome containerskip

Del
Modelltestene av verdens første selvkjørende og elektriske containerskip foregår akkurat nå i Skipsmodelltanken. Om halvannet år skal skipet være klart til sjøsetting.
Modellen av null-utslipps-båten Yara Birkeland ble avduket på Marintek i Trondheim Torsdag formiddag den 28. September. Tilstede var også minister Terje Søviknes. Foto: Ole Martin Wold
Modellen av null-utslipps-båten Yara Birkeland ble avduket på Marintek i Trondheim Torsdag formiddag den 28. September. Tilstede var også minister Terje Søviknes. Foto: Ole Martin Wold

- Dette er et ekstremt viktig prosjekt. Vi ser at innovativ industri går sammen med vår allerede verdensledende maritime næring og skaper et helt nytt kapittel i norsk maritim historie. Dette kan være starten på noe helt fantastisk stort i den globale sammenheng, sier olje- og energiminister, Terje Søviknes.

Viste fram endelig design

Det endelige designet på containerskipet ble nylig presentert foran et stort pressekorps i havlaboratoriet hos SINTEF. Skipsmodellen er designet av Marin Teknikk fra Sunnmøre, og vil gjennomgå grundig testing i de nærmeste ukene.

- Resultatene viser at båten har en svært lav skrogmotstand. Skipet kommer til å bli miljøvennlig og effektivt i operasjon. Vi skal nå teste skipet videre. Det blir spennende å se om testresultatene i bølger blir like bra som i stille vann, sier seniorforsker og prosjektleder i SINTEF Ocean, Hans Jørgen Rambech.

Får støtte fra Enova

Det er industriselskapet Yara som skal bygge det elektriske og selvkjørendeskipet for å frakte gjødsel fra Yaras produksjonsanlegg i Porsgrunn til containerhavnene i Brevik og Larvik.

- Med dette nye batteridrevne containerfartøyet, flytter vi transport fra vei til sjø og kutter 40.000 turer med dieseldreven lastebiltransport i året. Slik vil vi redusere støy, lokal luftforurensning og klimapåvirkning. Samtidig forbedres sikkerheten på lokale veier, sier konsernsjef i Yara Svein Tore Holsether

Miljøpotensialet i storsatsningen er så lovende at Enova nylig bestemte seg for å støtte prosjektet med 133 millioner kroner.

- Interessen for autonom transport er stor, men samtidig er mange skeptiske til om det er mulig i praksis og om det er trygt. Det aller viktigste dette prosjektet vil bidra til, er å vise at selvkjørende og elektrisk godstransport til sjøs er gjennomførbart, og gir de effektene vi ønsker, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i ENOVA.

Yara kommer trolig til å bruke rundt 400 millioner kroner på utvikling og bygging av skipet. I tillegg til bistand fra forskerne hos SINTEF, har Yara et tett samarbeid med Kongsberg som er eksperter på autonome løsninger. De ser mange utfordringer som må løses i tida som kommer.

Teknologiske utfordringer

- Det er mange ting som skal på plass. Teknologisk er det en utfordring å få sydd dette sammen på en sømløsmåte, hvor vi skal ta i bruk sensorikk som vi ikke nødvendigvis har brukt tidligere innenfor maritim skipsfart. Vi vet heller ikke ennå hvordan regelverket kommer til å bli for autonome fartøy. Det kan by på noen spennende utfordringer, sier konsernsjef i Kongsberg, Geir Håøy.

Energiministeren ser mange positive ting ved at Norge vinner kappløpet om å bli best og først på autonome skip.

- Det gir helt nye muligheter til å flytte gods fra vei til sjø. Det gir også en mulighet til å få verdiskapning i maritim sektor i tiårene som kommer, men selvfølgelig også en mulighet til å kutte CO2 utslipp og være med på den globale dugnaden som vi må ha for å bevege oss mot lavutslippssamfunnet i 2050, avslutter Søviknes.

Video

Kontakter

Bilder

Modellen av null-utslipps-båten Yara Birkeland ble avduket på Marintek i Trondheim Torsdag formiddag den 28. September. Tilstede var også minister Terje Søviknes. Foto: Ole Martin Wold
Modellen av null-utslipps-båten Yara Birkeland ble avduket på Marintek i Trondheim Torsdag formiddag den 28. September. Tilstede var også minister Terje Søviknes. Foto: Ole Martin Wold
Last ned bilde
Modellen av null-utslipps-båten Yara Birkeland ble avduket på Marintek i Trondheim Torsdag formiddag den 28. September. Tilstede var også minister Terje Søviknes. Foto: Ole Martin Wold
Modellen av null-utslipps-båten Yara Birkeland ble avduket på Marintek i Trondheim Torsdag formiddag den 28. September. Tilstede var også minister Terje Søviknes. Foto: Ole Martin Wold
Last ned bilde
Modellen av null-utslipps-båten Yara Birkeland ble avduket på Marintek i Trondheim Torsdag formiddag den 28. September. Tilstede var også minister Terje Søviknes. Foto: Ole Martin Wold
Modellen av null-utslipps-båten Yara Birkeland ble avduket på Marintek i Trondheim Torsdag formiddag den 28. September. Tilstede var også minister Terje Søviknes. Foto: Ole Martin Wold
Last ned bilde

Om SINTEF

SINTEF
SINTEF
Strindveien 4
7034 Trondheim

40 00 51 00http://www.sintef.no

SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.

Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no

Følg pressemeldinger fra SINTEF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra SINTEF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye