Coops kunder har reddet mat for en halv milliard kroner fra å bli kastet

Fem departementer og 12 bransjeorganisasjoner som samlet representerer hele verdikjeden for mat undertegnet i juni i år en avtale om å redusere matsvinnet i Norge med 50 prosent innen 2030. I dag er Coop blant aktørene som signerer en tilslutningserklæring, som blant annet innebærer at det skal gjennomføres tiltak for å redusere matsvinnet i egen bedrift.
- Vi er glade for at bransjen står samlet bak avtalen som handler om å bidra til å løse en enorm miljømessig, økonomisk og etisk utfordring. Coop skal gjøre vår del av jobben og vi er allerede godt i gang. Gjennom vår nullvisjon for kasting av mat har vi gjennomført en rekke tiltak. Blant disse er nedprising av varer med kort holdbarhet. Dette har ført til at våre kunder og medeiere har sørget for at varer for over en halv milliard kroner har blitt spist, i stedet for å have i avfallsdunken, sier Knut Lutnæs, miljøsjef i Coop Norge.
Han mener at tiltaket der varer prises ned hindrer en enorm sløsing med ressurser og er en vinn-vinn-situasjon for kundene og dagligvarebutikken.
- Kundene, som også er våre eiere, får varer av god kvalitet til sterkt redusert pris og butikken unngår å måtte kaste fullt spisbar mat. I begynnelsen erfarte vi en viss skepsis blant kunder mot å ta med seg denne typen varer, men nå er situasjonen den stikk motsatte. Dette er et populært tiltak og i mange butikker tar det kort tid før kjøledisken med rabatterte varer er tom, sier Lutnæs.
I tillegg til nedprising av varer med kort holdbarhet, har Coop en rekke ulike tiltak i gang som en del av sin nullvisjon for matsvinn. Blant annet jobbes det med å sikre enda bedre bestillingsrutiner for butikk, nye emballasjeløsninger, gjenvinning av matavfall til biogass, og levering av overskuddsmat til matsentraler.
Nøkkelord
Kontakter
Knut LutnæsMiljøsjef i Coop
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noHarald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1.250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs!, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, og Matkroken. I tillegg driver Coop ca 120 byggevarehus i kjedene Obs! Bygg, Extra Bygg og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,5 millioner medlemmer/medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
Extra forventer å selge over én million jordbærkurver før 17. mai: - Dette er jo helt spinnvilt!16.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Coop opplever rekordstor etterspørsel etter jordbær i forkant av 17. mai, og Extra forventer å selge over én million kurver før nasjonaldagen. Totalt regner Coop med å selge 750 tonn jordbær til en verdi på nærmere 50 millioner kroner i mai.
Grillsesongen er i gang – her er årets grillnyheter fra Coop!25.4.2025 13:24:20 CEST | Pressemelding
Våren er i anmarsj og grillsesongen nærmer seg med stormskritt. Når solen titter frem og grillen endelig skal fyres opp igjen, er det mange som gleder seg til å prøve noe nytt. Coop utvider sitt allerede prisbelønte grillsortiment med en rekke spennende nyheter, utviklet med tanke på norske grillvaner og kundenes smakspreferanser.
Coop har benyttet feil emballasje på et mindre parti reddiker fra Italia. Produktet er fjernet fra butikkene.1.4.2025 18:40:16 CEST | Pressemelding
Et mindre parti italienske reddiker er solgt i emballasje merket Nyt Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom