Nyt Norge – all time high!
- Du tenker kanskje ikke over det lille Nyt Norge-merket på mat eller drikke du kjøper til daglig, men du husker det når vi spør. Og det betyr at du som forbruker, bevisst og ubevisst, tar med deg denne grunninformasjonen om at maten er norsk, når du putter kjøttdeigen eller eggene i handelkurven, fortsetter Sundqvist. At norske forbrukere vil ha norsk mat, vet vi jo fra mange ulike undersøkelser.
Undersøkelsen som ble gjort i mars 2017 av Compete, viser at hele 91% av forbrukerne sier at de har hørt om Nyt Norge. 62% sier i samme undersøkelsen at de alltid velger norske matvarer hvis det er mulig.
Nyt Norge er Norges offisielle opprinnelsesmerke for mat og garanterer at maten kommer fra norske gårder, som følger norske regler og at den er foredlet, pakket og distribuert i Norge. Det er en garanti forbrukerne setter pris på og ikke minst husker.
- Nå som norsk kjøttdeig skal merkes med opprinnelse utenfor EU, så bør alle norske kjøttdeigprodusenter stå i kø og søke om å få bruke Nyt Norge-garantien. Da får forbrukeren den informasjonen de trenger og slipper å ta fram forstørrelsesglasset og lure på om kjøttdeigen er norsk, argentinsk eller tysk. Nyt Norge er den best kjente veiviseren til norsk opprinnelse. Det bekrefter denne undersøkelsen, avslutter Sundqvist.
Om undersøkelsen:
Studien har vært gjennomført som en landsrepresentativ, elektronisk survey. I alt har 1.236 personer deltatt i undersøkelsen etter følgende screening:
- Hovedansvarlig for innkjøp av matvarer til hjemmet
Compete har vært ansvarlig for metode, analyse og rapportering.
Netigate har vært benyttet som leverandør av datafangst
Undersøkelsen er gjort på oppdrag fra Matmerk i mars 2017.
Nøkkelord
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@matmerk.noBilder
Lenker
Om Stiftelsen Norsk Mat
NYT NORGE er et informasjonsmerke for norsk mat. NYT NORGE gjør det enkelt for deg å velge norske matprodukter i butikken.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Dronningen av "havets sølv" vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris18.12.2024 14:09:19 CET | Pressemelding
- Hanne-Cecilie Sporsheims evne til å kommunisere både sildas bærekraftige potensial og gastronomiske verdi har løftet silda fram fra glemselen og tilbake på norske matbord, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad under tildelingen av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i Målstova på Nasjonalbiblioteket.
Lederskifte i Stiftelsen Norsk Mat13.12.2024 09:00:19 CET | Pressemelding
Nina Sundqvist fratrer sin stilling som adm. direktør i Stiftelsen Norsk Mat. Etter en samlet vurdering har styret og direktøren blitt enige om at organisasjonens videre utvikling best ivaretas med en ny leder ved roret.
Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge10.12.2024 13:53:41 CET | Pressemelding
Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge blant norske forbrukere, viser fersk forbrukerundersøkelse. - Selv i en tid der prisen på mat har vært dominerende, er det en sterk bevissthet rundt viktigheten av å velge norsk mat, sier en fornøyd Nina Sundqvist, administrende direktør i Stiftelsen Norsk Mat
Eventyrlig vekst: Lokalmat og drikke i Norge setter nye rekorder21.11.2024 10:38:42 CET | Pressemelding
Salget av lokalmat og drikke i Norge setter nye rekorder både i verdi og volum. Siste året har det vært en eventyrlig vekst og en omsetning på totalt 12.3 milliarder kroner. Veksten omfatter alle salgskanaler og alle fylker.
Stem frem vinneren av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris 202418.10.2024 10:12:09 CEST | Pressemelding
Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris skal i år gå til en formidler av norsk sjømat. Fire finalister er valgt ut, og nå kan publikum stemme frem sin favoritt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom