15 nordiske fagforeninger stiller samlet krav til likestilt arbeidsliv

På den internasjonale kvinnedagen har 15 nordiske fagforeninger gått sammen om et opprop for et mer likestilt arbeidsliv.
Det gjenstår fortsatt mye før vi har et likestilt arbeidsmarked i Norden, sier Monica Paulsen, forbundsleder i Negotia. Foto: Adobe

- Kampen for et likestilt arbeidsliv er ikke vunnet i Norden. Kvinner tjener fremdeles mindre enn menn, er underrepresentert i lederjobber, opplever mer diskriminering og trakassering og går ut av arbeidslivet med mindre i pensjon enn menn, sier Monica Paulsen, forbundsleder i Negotia.

Oppropet kommer fra 15 fagforeninger innen tjeneste-, service og andre sektorer fra fire land. Nå som de nordiske landene har kommet seg gjennom pandemien ser de en urovekkende utvikling. Inflasjonen er den høyeste på lenge og både strøm- og matpriser er på rekordnivåer. Det slår hardest ut for de med lavest inntekter, som ofte er kvinner. For kvinner tjener fortsatt mindre enn menn.

- For oss er det et tydelig signal om at det fortsatt gjenstår mye før vi har et likestilt arbeidsmarked i Norden. Det er flott at 15 fagforeninger fra hele Norden kan samles rundt dette viktige temaet på den internasjonale kvinnedagen, sier Paulsen.

Oppropet tar for seg fire områder: likelønn, et likestilt arbeidsmarked, flere trygge jobber, økt kunnskap om fordommer i rekruttering og ansettelser og likestilte pensjoner. Oppropet er vedlagt i pressemeldingen.