Samferdselsdepartementet

Rogfast: Verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel

Del
Regjeringen har i dag lagt frem forslag om utbygging og finansiering av prosjektet E39 Rogfast i Randaberg, Kvitsøy og Bokn kommuner i Rogaland for Stortinget. - Dette vil bidra til å knytte næringsliv og befolkning tettere sammen på Vestlandet, og er det første ferjeavløsningsprosjektet i vår ambisjon om en ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Tunnelen vil bli verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel.

Prosjektet E39 Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Når Rogfast er på plass vil reisetiden mellom Stavanger og Bergen bli redusert med om lag 40 minutter. Det vil samtidig legge til rette for et utvidet bo- og arbeidsmarked i regionen, noe som styrker viktige næringsklynger.

Finansieringsplanen for prosjektet legger til grunn anleggsstart ved årsskiftet 2017-2018 eventuelt tidlig i 2018 og trafikkåpning i 2025 eller 2026. Prosjektet er anslått å koste rundt 16,4 milliarder kroner. Statens andel er økt betydelig fra opprinnelig forslag på ca 2,5 milliarder kroner, og innebærer nå statlig finansiering på totalt ca 5,1 milliarder kroner. 1,6 milliarder kroner av disse kommer fra regjeringens ordning for å redusere bompengenivået. I tillegg legger regjeringen opp til at staten skal stille opp med inntil 1,6 milliarder ytterligere dersom det er kostnadsoverskridelser, for å unnta bilistene for økte bomtakster.

- Vi har jobbet for å redusere bompengenivået innenfor de grenser vi har klart å få flertall for i Stortinget. Bomtaksten for en personbil er stipulert til 360 kr uten rabatt. Med rabatt reduseres taksten til 288 kroner pr passering. I proposisjonen anslås mulighet for lavere bomtakster dersom prosjektet klarer lånefinansiere til lavere rente enn 5,5 prosent. Et prosentpoeng lavere rente kan gi inntil 50 kroner lavere brutto bomtakst. Prosjektet har tatt lang tid å forberede, delvis grunnet prosjektets kompleksitet og delvis fordi man har måttet endre på stigningsgraden i tunnelen utfra sikkerhetshensyn. Alle tilpasningene og kvalitetssikringen har tatt noe mer tid enn opprinnelig antatt, men det er viktig at risikoen er lav og håndterbar når så store ting skal bygges og finansieres, sier Solvik-Olsen.

Prosjektet vil omfatte en undersjøisk toløps tunnel under Boknafjorden mellom Harestad i Randaberg kommune og Arsvågen i Bokn kommune og en ettløps tunnelarm opp til Kvitsøy kommune. Finansieringen er basert på bompenger og statlige midler, med en bompengeperiode på 20 år og en gjennomsnittstakst per passering på 374 kroner.

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.

Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Regjeringen vil sikre postlevering til postkassa28.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding

– Posttjenester er en viktig bærebjelke i det norske samfunnet, men digitalisering har gjort at vi sender stadig mindre tradisjonell post. Fallet i brevmengden de siste årene har vært stort, noe som gir en svært høy kostnad per gjenværende brev som blir sendt. Derfor er vi nødt til å redusere antallet leveringsdager, men vi ønsker at alle skal sikres brevlevering i postkasse minst én dag i uken, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye