Selvangivelsen er historie
Det er ikke bare navnet som er nytt. Både endringsmulighetene, fristene, sanksjonsapparat og ikke minst skjerpet ansvar for korrekt rapportering, er nytt.
Bruk tid på å kontrollere skattemeldingen og sjekk at all kontaktinformasjon er korrekt! Det kan forekomme både systemfeil og menneskelige feil, så grundig kontroll av skattemeldingen er økonomisk fornuftig og kan spare deg for tilleggsskatt.
Alle kan gjøre feil
Hvis du tror at alle rapporteringspliktige alltid sender inn korrekte opplysninger, og at skatteetaten og deres systemer i tillegg klarer å motta og registrere opplysningene på rett sted, da tar du feil.
Også skatteetaten gjør feil – det har vi erfaringer med. Og det er intet nytt, men på sin plass å gjenta; det er menneskelig å feile. Og det er den viktigste grunnen til å sjekke skattemeldingen nøye. I tillegg er det greit å vite at dersom det er feil i skattemeldingen, og dette er feil som du selv kunne oppdaget, kan feilen gjøre at du får tilleggsskatt. Om du er ordentlig uheldig kan det bli store summer!
En annen god grunn til å sjekke skattemeldingen er at det er en ypperlig anledning til å sjekke egen økonomi. Hvordan er gjeldssituasjonen din? Hva har du betalt i renter? Trenger du spare til investeringer som er nødvendige frem i tid? Vil du kunne opprettholde dagens levemønster som pensjonist? Alle disse spørsmålene er det fornuftig å bruke litt tid på, samtidig som du kontrollerer at skattemeldingen er korrekt.
Større ansvar for deg som skattyter
Skattemeldingen får du tilgang til gjennom Altinn. Mens skatteetaten tidligere «lignet» – med andre ord vurderte de faktiske opplysninger og tall og foretok en skatteberegning basert på dette – legger det nye systemet opp til at du som skattyter må «selv-deklarere». Det innebærer at du selv må vurdere din situasjon opp mot gjeldende skatteregler, og ut fra dette sjekke at alle skattepliktige inntekter og formue er korrekt i skattemeldingen. Opplysningene selv-deklareres gjennom skattemeldingen og skatteberegningen skjer automatisk.
Et eksempel kan illustrere forskjellen: Dersom du tidligere kjøpte og solgte en bolig etter å ha bodd der i ett år kunne du opplyse om kjøpesum salgsverdi, oppussingskostnader og andre utgifter og be om at skatteetaten beregnet en eventuell skattepliktig gevinst. I nytt selvdeklareringssystem må du selv sette deg inn i skattereglene for kjøp og salg av bolig for å forstå om salget har skattemessige konsekvenser. Deretter må du beregne skattepliktig gevinst eller tap, for så å selv-deklarere gevinsten eller tapet slik at beskatningen gjennomføres på korrekt måte. Det samme gjelder for kjøp og salg av aksjer, andre verdipapirer og all annen skattepliktig inntekt og formue.
Skattereglene er med andre ord de samme, men ansvaret for at skattemeldingen er korrekt er i større grad flyttet over på skattyter ved at skattyter nå må selv-deklarere.
Hva hvis jeg gjør feil og oppdager dette i ettertid?
Skattemeldingen gjøres tilgjengelig den 4. april og du har frist frem til 30. april med å korrigere skattemeldingen.
Nytt fra og med i år er at om du har feil eller glemt noe, kan du rette opp dette i de nærmeste 3 år regnet fra 30. april. Har du for eksempel glemt å selv-deklarere inntekter eller formue trenger du med andre ord ikke å klage til skatteetaten lenger, men kan gå inn i skattemeldingen å foreta endringene. Merk imidlertid at dersom skatteetaten finner ut at du har utelatt noe eller oppgitt for lite i inntekt eller formue, vil en kontroll normalt medføre sanksjoner i form av tilleggsskatt. Det er derfor viktig å selv-deklarere alle inntekter og formue før 30. april i år. Endring av skattemeldingen etter 30. april og senest innen 3 år bør kun skje dersom du kommer på at noe er uteglemt.
Fra 4. april gjøres Skattemeldingen tilgjengelig for alle som mottar lønn, pensjon eller uføretrygd. Skattemeldingen inneholder en oversikt over inntekt, fradrag, formue og gjeld for siste inntektsår (2016). Mange forholder seg passivt til skattemeldingen, og tar for gitt at arbeidsgiver, banke, barnehage, foreninger, boligsameier og andre rapporteringspliktige rapporterer korrekte opplysninger. Særlig de som får penger igjen på skatteoppgjøret har en tendens til å juble – uten å sjekke opplysningene nærmere.
Pressekontakt:
Per-Ole Hegdahl, advokat i Regnskap Norge, epost: per-ole.hegdahl@regnskapnorge.no
Telefon: 23 35 69 23 / 958 37 464
Nøkkelord
Kontakter
Per-Ole HegdahlAdvokat
Tel:23 35 69 23 958 37 464per-ole.hegdahl@regnskapnorge.noOm Regnskap Norge
Regnskap Norge er bransjeforeningen for statsautoriserte regnskapsførere i Norge. Foreningen har over 9 000 medlemmer, og majoriteten av medlemmene har sitt daglige virke i regnskapsbransjen. Regnskapsbransjen har 70 % av norsk næringsliv som sine kunder.
Regnskap Norge driver et omfattende kvalitets- og informasjonsarbeid, gir faglig støtte til medlemmene og følger bransjeutviklingen tett.
Foreningen ivaretar også medlemmenes interesser overfor myndighetene, og er en viktig høringsinstans.
Følg pressemeldinger fra Regnskap Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Regnskap Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Regnskap Norge
Regnskap Norge orienterer Konkurransetilsynet om markedssituasjonen blant regnskapssystemer5.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Siden 2019 har Regnskap Norge systematisk kartlagt konkurransesituasjonen blant regnskapssystemer. – Markedet for regnskapssystemer er en sentral del av rammebetingelsene for regnskapsbransjen og utgjør et marked på flere milliarder kroner. Som bransjeorganisasjon er vi opptatt av å bidra til kunnskap og innsikt i dette markedet, for å bidra til konkurranse i markedet og ikke minst at regnskapsforetakene får sin andel av verdiskapingen.
Stadig flere vil jobbe som hele Norge økonomisjef28.4.2025 11:44:41 CEST | Pressemelding
Regnskapsbransjen er i stadig vekst og etterspør arbeidskraft. Tall fra samordnet opptak, som kom i dag, viser at bare helse har flere søkere enn studier i økonomisk og administrative fag. – Vi har over tid jobbet med å øke innsikten i hva det betyr å jobbe i regnskapsbransjen. Derfor er det gledelig å se at stadig flere velger seg en studieretning som kan lede frem til de vi kaller hele Norges økonomisjef, sier Rune Aale-Hansen adm. direktør i Regnskap Norge.
Historisk! Regnskap Norge inngår fordelsavtale med systemleverandør24.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Regnskap Norge har for første gang inngått en fordelsavtale med en systemleverandør av regnskaps- og kvalitetssystemer for regnskapsbransjen. Først ute er Duett, og avtalen kommer som et resultat av at medlemmene i Regnskap Norge ønsker en mer fornuftig fordeling av verdiskapningen som systemleverandører og regnskapsforetak skaper sammen hos sluttkundene.
Viktig avklaring fra Finansdepartementet om utsatt bærekraftsrapportering14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Finansdepartementet sendte fredag på høring forslag om utsatt innføring av nye krav til bærekraftsrapportering. – Regnskap Norge ønsker høringsforslaget velkommen. Dette er en viktig avklaring for næringslivet og sikrer like regler for norske og europeiske bedrifter, sier Rune Aale-Hansen, adm. direktør i Regnskap Norge.
Skattetrekkskonto: Næringslivets sparer 100 millioner, staten tjener 15 milliarder8.4.2025 09:18:13 CEST | Pressemelding
Regjeringen vil fjerne kravet om skattetrekkskonto ved forskuddstrekk på lønn. Dette vil gjøre det mulig for arbeidsgivere å overføre pengene direkte til Skatteetaten, uten å måtte sette dem inn på en egen konto først. – Dette er et forenklingsforslag Regnskap Norge lenge har tatt til orde for. Vi ønsket en frivillig ordning, men har ingen vesentlige innvendinger til at ordningen gjøres pliktig, sier Rune Aale-Hansen adm. direktør i Regnskap Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom